Keskimaa panostaa lähituotteiden näkyvyyteen ja löydettävyyteen
Osuuskauppa Keskimaa starttaa kesäkuussa Korin täydeltä kotiseutua -kampanjan, jonka tavoitteena on tuoda lähellä tuotetut tuotteet paremmin esiin Keskimaan myymälöissä sekä muussa markkinoinnissa ja viestinnässä.
Lähellä tuotetut tuotteet tarjoavat kotiseudullemme työtä sekä asiakkaillemme uusia elämyksiä. Lähiruoka ja paikallisten tekemät tuotteet näyttäytyvät jatkossa entistä paremmin lähes jokaisessa Keskimaan marketissa. Korin täydeltä kotiseutua -kampanja tulee näkymään Keskimaan Prismoissa, S-marketeissa, Saleissa sekä Mestarin Herkussa. Lähituotteita tullaan nostamaan myymälöissä paremmin esiin, jotta asiakkaiden on ne nykyistä helpompi löytää.
− Rakennamme Prismoihin Lähitori-kojuja massaesillepanojen paikoille ja teemme S-marketeissa sekä Saleissa Lähitori-hyllypäätyjä. Lisäksi hyllynreunojen etiketteihin ja hintanäyttöihin tulee kaulureita, joissa kerrotaan kyseessä olevan lähituote, toimialajohtaja Vesa Kyllönen kuvailee.
Uusien Lähitorien avulla haluamme varmistaa, että lähituotteet ovat jatkossa vieläkin lähempänä, helpommin saatavilla ja valinnanvaraa löytyy entistä enemmän.
− Lähellä tuotetut tuotteet tulee jatkossa tunnistamaan Läheltä- ja Lähitori-symboleista.
Lähituottajayhteistyön syventämisestä on puhuttu Keskimaalla jo pitkään, kampanjan myötä myös yhteistyö tuottajien kanssa tulee syventymään.
− Yhteistyö on ollut hyvää tähänkin asti, mutta haluamme edelleen lisätä vuorovaikutusta ja tiivistää kumppanuuttamme valtakunnallisiin ketjuvalikoimiin kuulumattomien lähituottajiemme kanssa. Keväällä järjestimme ensimmäisen lähituottajafoorumin, johon osallistui kymmeniä keskisuomalaisia tavarantoimittajia. Tarkoituksena on, että jatkossa tapahtuma kokoaa lähituottajamme yhteen vuosittain.
Lähituottajakumppanuuksien parantamisen ei odoteta suoranaisesti tuovan merkittävää lisämyyntiä Keskimaalle. Tärkeämpää on edistää aktiivisesti kotiseutumme lähituotannon menestystä ja tulevaisuutta omien tekojemme kautta.
− Olemme monelle paikalliselle elintarvikeviljelijälle ja -valmistajalle selkäranka, jonka varaan toiminta hyvin suurelta osin on rakentunut. Ensisijainen tavoitteemme on edistää näiden yritysten elinvoimaisuutta auttaen niitä kehittymään ja toivon mukaan myös kasvamaan.
128 kumppania, 1200 tuotetta
Keskimaalla oli viime vuonna 128 lähituottajakumppania ja heillä yli 1200 tuotetta myynnissä Keskimaan myymälöissä vuoden aikana. Leipomot ovat vahvoilla, kun myyntidatasta tarkastellaan lähituotteiden euromääräisiä myyntejä.
− Leipä on tuoretuote, jota ostetaan ympäri vuoden, vuodenajoista ja sesongeista riippumatta. Sen sijaan vihannekset, juurekset ja marjat korostuvat kesäkuukausina, hankinta-asiantuntija Marko Kiiskinen kuvailee.
Leipomoiden kärjessä keikkuu omilla luvuillaan Ruthin leipomo, jonka tuotteet maistuvat asiakkaillemme paikkakunnasta ja toimipaikasta riippumatta.
− Alueellisia erojakin on nähtävissä. Hankasalmen ja Äänekosken seuduilla maistuu konnevetisen Mannisen Kotileipomon leipä, kun taas Keuruulla syödään Virroilla toimivan Vilenin leipomon tuotteita. Kuhmoisissa nousee puolestaan suosikiksi Padasjoen leipomo, Kiiskinen taustoittaa.
Paikallisten leipomoiden lisäksi Keskimaan pienkumppaneiden sarjassa korostuvat keskisuomalaisilla vesillä toimivat ammattikalastajat sekä kalanjalostajat, joiden tuotteet ovat pääosin myynnissä Ruokatoreilla. Hedelmä- ja vihannesosastoilla paikallisuus näkyy ennen muuta perunalaarien äärellä. Myös hunaja sijoittuu edelleen monissa myymälöissä lähituotteiden kärkipäähän.
Lähituotevalikoimaa löytyy Keskimaan kaupoista eniten Seppälän Prismasta. Seuraavina tulevat Prisma Keljo, Mestarin Herkku ja Prisma Palokka. S-marketeista paikallistuotteiden määrässä kärjessä ovat Vaajala, Savela, Jämsä, Muurame ja Äänekoski, Saleista puolestaan Konnevesi ja Multia.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Osuuskauppa Keskimaa, market- ja tavaratalokaupan toimialajohtaja Vesa Kyllönen, vesa.kyllonen@sok.fi, 010 767 3021
Osuuskauppa Keskimaa, hankinta-asiantuntija Marko Kiiskinen, marko.kiiskinen@sok.fi, 010 767 3059
Kuvat
Linkit
Osuuskauppa Keskimaa on market- ja tavaratalokauppaa, matkailu- ja ravitsemiskauppaa sekä liikennekauppaa harjoittava monialayritys, joka tarjoaa palveluja yli 100 toimipaikassa. Olemme maakunnan markkinajohtaja kaikilla edustamillamme toimialoilla. Keskimaa on Keski-Suomen maakunnan suurimpia yrityksiä noin 755 miljoonan euron liikevaihdolla. Asiakasomistajia on lähes 140 000. Keski-Suomen suurimpana yritystyönantajana työllistämme noin 2000 keskisuomalaista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Osuuskauppa Keskimaa
Keskimaan edustajiston syyskokouksen henkilövalinnat15.11.2024 11:50:00 EET | Tiedote
Osuuskauppa Keskimaan edustajisto kokoontui syyskokoukseen torstaina 14.11.2024. Kokouksessa valittiin hallintoneuvosto seuraavalle kaudelle. Hallintoneuvostoon kuuluu 21 jäsentä, joista 1/3 on vuosittain erovuorossa. Hallintoneuvoston jäsenen toimintakausi on kolme vuotta.
Uusia ja tehokkaampia ABC-latausasemia Keskimaan alueella6.11.2024 09:52:06 EET | Tiedote
Osuuskauppa Keskimaa jatkaa sähköautojen latausverkostonsa laajentamista Keski-Suomessa. Uusin ABC-lataus on avattu S-market Äänekoskella. Jyväskylässä hotelli Paviljongin latauspisteitä on laajennettu 10 uudella latauspisteellä, myös Prisma Seppälän parkkihallin latausasemaa laajennetaan parhaillaan.
Keskimaan päivittäistavarakaupan vahva kehitys jatkuu – ravintolakauppa haastaa29.10.2024 11:55:00 EET | Tiedote
Osuuskauppa Keskimaan tammi-syyskuun liikevaihto oli 576,3 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua edellisvuoteen 0,5 prosenttia. Marketkaupan tasainen kehitys jatkui päivittäistavarakaupan myynnin kasvaessa alan markkinaa paremmin. Syksy on ollut erityisen haastava ravintolakaupalle.
Keskimaa on lahjoittanut yli 100 000 euroa ikäihmisten digitaitojen koulutukseen16.10.2024 08:50:00 EEST | Tiedote
Tänä vuonna Keskimaa on lahjoittanut yli 100 000 euroa keskisuomalaisille senioreille pidettäviin digiopastuksiin, jotta mahdollisimman moni voisi kehittää omia taitojaan matalalla kynnyksellä. Lahjoituksen avulla on järjestetty eläkeliittojen kanssa ikäihmisille maksutonta digitaitojenkoulutusta, ympäri Keski-Suomen. Lahjoitus on osa Keskimaan vuosittaista Ilo auttaa Keski-Suomea -lahjoitusta, jossa lahjoituksen kokonaissumma on euron per Keskimaan asiakasomistaja, tänä vuonna lähes 140 000 euroa.
Mestarin Herkun myymäläpäällikkö Katja Hyötyläiselle tuplapalkinnot – vuoden Ässäpäällikkö sekä Johtajuuden Ässäpalkinto11.9.2024 10:45:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän valtakunnalliset S-Päällikköpäivät pidettiin lauantaina 7.9.2024 Lahdessa. Tapahtuma huipentui perinteiseen Ässäpäällikköjen valintaan. Osuuskauppa Keskimaalta Ässäpäälliköksi valittiin Mestarin Herkun myymäläpäällikkö Katja Hyötyläinen. Ässäpäälliköitä palkittiin kaiken kaikkiaan 17, joiden keskuudesta valittiin ensimmäistä kertaa Johtajuuden Ässäpäällikkö -palkinnon saaja. Katja Hyötyläinen palkittiin Ässäpäällikkö-palkinnon lisäksi historian ensimmäisellä Johtajuuden Ässäpäällikkö -palkinnolla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme