PRBI Barometri 2024: Kriisiviestintä nousi kolmen kysytyimmän palvelun joukkoon – mediasuhteet ja viestintästrategiat pitivät kärkisijansa
Vuonna 2024 organisaatiot kysyvät strategisen viestinnän toimistoilta edellisvuoden tapaan eniten mediaviestintää ja viestintästrategioita. Tänä vuonna kolmannelle sijalle kiilasi yllättäen kriisiviestintä, joka kampesi taakseen sisällöntuotannon- ja sosiaalisen median palvelut.
Kriisiviestintäpalveluiden kasvavan kysynnän taustalla toimistot näkevät muun muassa maailman tapahtumat, erilaiset kriisit sekä taloudellisen ja poliittisen epävarmuuden aiheuttaman yleisen kriisitietoisuuden kasvun.
Tänä vuonna viestintäpalveluiden kysynnän kasvuun tai pysymiseen samana uskoo 93 prosenttia vastaajista. Arvio on hieman viime vuotta myönteisempi, sillä vain 7 prosenttia (2023: 13 %) uskoo kysynnän laskevan. Yritysten viestintäbudjettien nähdään tänä vuonna pysyvän samana (80 %), mikä on kaksinkertainen määrä edellisvuoteen (40 %) verrattuna.
PRBI-barometrin tuoreet tulokset osoittavat, että tiukassa taloudellisessa tilanteessa viestinnän ostopalvelut ovat yhä strategisempia. Viestintätoimistojen asiakkaat arvostavat edelleen mediasuhteiden sekä tavoitteellisen ja vaikuttavan strategisen viestinnän osaamista. Myös ennakoinnin ja poikkeustilanteiden hallinnan merkitys korostuu.
Barometrin mukaan tänä vuonna yritykset täydentävät viestintäosaamistaan edellisvuosia enemmän täsmähankittujen projektien avulla. Viestintätoimistoyhteistyöstä projektiluonteista on tänä vuonna 43 prosenttia (2023: 25 %), mikä on tarkalleen saman verran kuin vuosiasiakkuuksien määrä eli 43 prosenttia (2023: 56 %). Avoimen tuntilaskutuksen määrä on pysynyt suurin piirtein edellisvuoden tasolla (2024: 14 %, 2023: 13 %).
Vastaajista 80 prosenttia ennustaa ESG-palveluiden kasvua, mikä heijastaa organisaatioiden kasvaneita vastuullisuusvelvoitteita. ESG-asiakkaat arvostavat medianäkyvyyttä ja kaipaavat koulutusta median kanssa toimimiseen sekä strategista tukea vastuullisuusviestintään.
Vastaajat ovat tunnistaneet, että mediakenttä on muuttunut entistä nopeatempoisemmaksi ja arvaamattomaksi. Ajankohtaisten uutisten seuraaminen ja ripeä reagointi niihin on yhä tärkeämpää ja viestintätoimistojen apu tässä korvaamatonta.
”Kriisiviestintäpalveluiden kysynnän nousu näkyy myös meillä Brunnenissa. Yhä useampi poikkeustilanne liittyy maineriskiin, jonka taustalla on esimerkiksi tietovuoto tai sidosryhmien ennakoimaton käyttäytyminen. Ulkopuolinen, sidosryhmien odotustenhallinnan tunteva viestintätoimisto on näissä hetkissä korvaamaton kumppani. Maineeseen liittyvät myös vastuullisuus ja ESG, minkä viestintään osa organisaatioista suhtautuu vielä aristellen. Usein turhaan”, Brunnenin toimitusjohtaja Taru Nikulainen arvioi.
Kansainvälinen PRBI-barometri palvelee viestintäpäättäjiä
Tulokset käyvät ilmi vuosittain toteutetusta PRBI-barometrista, jossa selvitetään yli 40 maan viestintätoimistojen näkemyksiä viestintäpalveluiden kysynnän muutoksista ja painopisteistä.
Brunnenin kehittämä kansainvälinen viestintäbarometri toteutettiin nyt neljäntenä vuonna peräkkäin. Barometri auttaa viestintäpalveluita ostavia päättäjiä näkemään, millaisiin palveluihin investoidaan kansainvälisesti ja mitä päättäjät odottavat viestintätoimistoilta. Kyselytutkimuksella kerätty data auttaa organisaatioita arvioimaan sekä viestintänsä painopisteitä että organisaation kehittämistarpeita. Samalla barometri kirittää palveluiden tarjoajia kehittämään palveluitaan ja palvelemaan asiakkaitaan entistä laadukkaammin.
Brunnen julkaisee barometrin seuraavan kerran keväällä 2025.
PR Boutiques International (PRBI) on yli 40 viestintätoimiston kansainvälinen verkosto yli 40 maassa, viidellä mantereella. Jäseninä on strategiseen viestintään erikoistuneet yksityisomisteiset viestintätoimistot. Brunnen on osa PR Boutiques International -verkostoa ja sen ainoa suomalaisjäsen.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Taru NikulainenBrunnen Communications
Puh:+358 50 325 7347taru.nikulainen@brunnen.fibrunnen.fiBrunnen Communications Oy on strateginen viestintätoimisto, joka auttaa asiakkaitaan olemaan vaikuttavampia ja tekemään parempaa tulosta. Vuonna 2010 perustettu yksityisomisteinen Brunnen kuuluu ainoana suomalaisena toimistona arvostettuun, kansainväliseen PR Boutiques International -verkostoon. Olemme erikoistuneet rakennetun ympäristön, uusiutuvan energian ja terveysteknologian B2B-yrityksiin. Lisäksi asiakkainamme on useita julkisalan organisaatioita ja kolmannen sektorin toimijoita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Brunnen Communications Oy
Suomen eettisimmäksi arvioitu viestintätoimisto Brunnen vahvistaa ESG-osaamistaan13.9.2024 14:58:51 EEST | Tiedote
Kati Lostedt on nimitetty viestintä- ja vastuullisuuskonsultiksi viestintätoimisto Brunneniin. Syyskuun alussa aloittanut Lostedt tuo mukanaan ainutlaatuisen yhdistelmän viestinnän ja kestävyysteemojen (ESG) asiantuntemusta sekä palvelumuotoilun osaamista. Lisäksi hänellä on lähes 20 vuoden kokemus viestinnän ja kestävyysteemojen yhteensovittamisesta muun muassa kansainvälisissä pörssiyhtiöissä.
Erityistehtäväyhtiö Työkanava Oy:n toiminta päättyy – osatyökykyiset uhkaavat jäädä heitä tarvitsevien yritysten ulottumattomiin18.4.2024 13:10:55 EEST | Tiedote
Valtion erityistehtäväyhtiön Työkanava Oy:n toiminta nykymuodossaan loppuu. Hallitus päätti asiasta 16.4. päättyneessä kehysriihessään.
Verkonrakennus- ja infrapalveluita tarjoavasta Elverasta Suomen johtavia infrapalveluiden tuottajia – Elveran ja Voimatelin sähköliiketoiminnan kauppa vahvistettiin2.4.2024 07:30:38 EEST | Tiedote
Verkonrakennus- ja infrapalveluyritys Elvera Oy ja sähkö- ja tietoverkkoyritys Voimatel Oy ovat 28.3.2024 vahvistaneet liiketoimintakaupan Voimatelin sähköliiketoiminnasta. Voimatelin sähköliiketoiminta on siirtynyt Elveralle 1.4.2024. Yhtiöt allekirjoittivat kauppaa koskevan sopimuksen 22.11.2023, ja Kilpailu- ja kuluttajavirasto hyväksyi kaupan 23.2.2024.
Brunnenille kolme voittoa Finnish Comms Awardsissa17.11.2023 11:05:00 EET | Tiedote
Brunnenin asiakkailleen toteuttamat viestintätyöt toivat kolme voittoa Finnish Comms Awards -kilpailun pääsarjassa. Habitan kanssa tehty yhteistyö valittiin vuoden Strategiseksi viestintäkonsultoinniksi. HSY:n ja Terrawisen kanssa ykkössija ratkesi Yritys- ja yhteisöviestintä -kategoriassa, ja OX2:n kanssa voitto tuli Viestintävalmennus ja simulaatiot -kategoriassa.
Joblink Oy on ostanut Postilta Transval Myymäläpalvelut Oy:n1.9.2023 14:23:55 EEST | Tiedote
Kaupan alan henkilöstövuokraukseen keskittyvä suomalainen Joblink Oy on ostanut myymälälogistiikan palveluita tarjoavan Transval Myymäläpalvelut Oy:n koko osakekannan Posti Oy:ltä 1.9.2023. Yrityskaupan myötä Joblink nousee kaupan alan suurten ja valtakunnallisten toimijoiden joukkoon. Yhtiö työllistää noin 3500 henkilöä, ja nyt toteutunut yrityskauppa tuo konserniin 800 henkeä lisää. Osapuolet ovat sopineet, että kauppahintaa ei julkisteta. ”Yrityskauppa on osa kasvustrategiaamme: nousemme nyt kaupan alan suuriksi toimijoiksi. Se tarkoittaa entistä monipuolisempaa palvelua asiakkaillemme eli kaupan valtakunnallisille keskusliikkeille. Samalla yrityskauppa antaa henkilöstölle yhä paremmat kehityksen ja kasvun mahdollisuudet”, Joblinkin toimitusjohtaja Antti Kimpimäki toteaa. Transval Myymäläpalveluiden oston myötä Joblinkin noin 14 miljoonan euron liikevaihto nousee kuluvana vuonna 2023 reiluun 20 miljoonaan euroon. ”Keskitymme Transvalissa hakemaan kasvua varastopalveluista ja logisti
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme