Vihreiden Virta: Ministeri Kai Mykkänen on pettänyt viimeisenkin luontolupauksensa silmänkääntötempulla

Ilmasto- ja ympäristöministeri Kai Mykkänen ja maa- ja metsätalousministeri Sari Essayah kertoivat tänään kansallisista vanhojen metsien kriteereistä sekä uusista suojelupäätöksistä. Vihreiden puheenjohtaja Sofia Virta otti uutisen pettyneenä vastaan.

– Näyttää siltä, että hallitus petti jälleen lupauksensa – tällä kertaa valtion vanhojen metsien suhteen. Tieteelliset kriteerit vaihtuivat hallituksen toimesta satumetsäkriteereihin. Se tarkoittaa, että esimerkiksi Etelä-Suomessa ei juuri ole suojeltavaa, Sofia Virta summaa.

Orpon hallitus on hallitusohjelmassaan sitoutunut pysäyttämään luontokadon vuoteen 2030 mennessä. Nyt tehtyjen kriteereiden seurauksena tämä tavoite karkaa päivä päivältä kauemmas.

Virta kritisoi sitä, että hallituksen toiminta näyttää silmänkääntötempulta.

– Näyttää siltä, että hallitus yrittää lähinnä hämätä suomalaisia suojelemalla jo ennestään suojassa olevia alueita sen sijaan, että vaaliohjelmien lupaukset ja asiantuntijoiden peräänkuuluttamat tavoitteet vanhojen metsien suojelemisesta toteutuisivat, Virta toteaa.

Virta odotti Kokoomukselta jykevämpää johtamista ja ympäristön puolustamista.

– Olen pettynyt Kokoomuksen ilmasto- ja ympäristöministeri Mykkäseen, joka ei ole saanut läpi johtamansa ministeriön tavoitteita. Hämmentävää on, että kokoomusjohtoisen hallituksen ympäristöpolitiikkaa sanelevat huomattavasti kooltaan pienemmät apupuolueet.

Fatim Diarra ja Anna Kontula jättivät eriävän mielipiteen perustuslakivaliokunnan käännytyslakilausuntoon5.7.2024 17:34:28 EEST | Tiedote

Diarran ja Kontulan mukaan hallintovaliokunnan lakiesitykseen tekemät muutokset eivät ole riittäviä. Kansanedustajien mukaan perustuslakivaliokunnan lausunto perustuu kestämättömään tulkintaan ihmisoikeussopimusten, EU-oikeuden ja kansallisen lainsäädännön keskinäisestä suhteesta. Lakiesitys on ilmeisessä ristiriidassa ainakin ehdottoman palautuskiellon, oikeuden elämään, kidutuksen ja muun epäinhimillisen kohtelun kiellon, joukkokarkoitusten kiellon sekä muiden perus- ja ihmisoikeuksien kanssa.

Hopsu ja Elo ovat jättäneet lakialoitteet, joissa esittävät yhteisöjen verovähennysoikeuden laajentamista koskemaan ilmastokriisin torjumisen, ympäristön-, luonnon- ja eläinsuojelun sekä sosiaali- ja terveysalan, kehitysyhteistyön, humanitaarisen avun, rauhantyön, kansainvälisen yhteistyön ja globaalikasvatuksen hyväksi toimiville kansalaisjärjestöille tehtyjä lahjoituksia.