Varsinais-Suomen ELY-keskus

De som beger sig till skärgården ska reservera tillräckligt med restid för midsommartrafiken

Dela

I början av Skärgårdsvägen är trafikmängderna stora året runt. Sommartid ökar trafikmängden ytterligare när stugägarna och turisterna beger sig till skärgården. Det lönar sig att beakta trafikarrangemangen på Skärgårdsvägen i resornas tidtabeller. När det gäller midsommartrafiken planerar NTM-centralen inga specialarrangemang för trafikarrangemangen på Rävsundsbron, eftersom trafiken har förlöpt bra. På väntområdena för tunga fordon har hastighetsbegränsningen höjts till 50 km/h.

Under de senaste åren har man observerat att efter att säsongernas utfartstrafik fördelas på flera dagar efter att färjeförbindelserna förbättrats. I vilket fall som helst lönar det sig för dem som ska färdas med skärgårdens färjor och förbindelsefartyg att beakta trafikarrangemangen på Skärgårdsvägen och reservera tillräckligt med resetid. När man rör sig i skärgården är det bra att beakta landsvägsfärjornas eventuella begränsade kapacitet och rusningstiderna. På sträckorna Pargas–Nagu och Nagu–Korpo har man för närvarande en god kapacitet även under rusningstider.

På Skärgårdsvägen (landsväg 180) finns för närvarande trafikarrangemang som försämrar trafikens smidighet och vilka det lönar sig att beakta när man styr kursen mot skärgården. På Skärgårdsvägen (lv 180) pågår tre stora brobyggen när Kustöbron, Rävsundsbron och Hessundsbron förnyas. Vid vägbyggena har hastighetsbegränsningen sänkts och dessutom finns det andra trafikarrangemang under tiden för bygget. Det lönar sig att på förhand kontrollera aktuell information om trafikarrangemangen på byggplatserna på projektens webbplatser. På Rävsundsbron finns dessutom ett trafikarrangemang som baserar sig på enkelriktad tung trafik, som också kan påverka personbilstrafikens smidighet. Förseningarna upprepas lätt om man är på väg med färjeförbindelser längre ut i skärgården.

Efter det inledande skedet har trafikarrangemangen på Skärgårdsvägen fungerat bra. Trafikarrangemangen på Rävsundsbron har inte orsakat betydande förseningar i trafiken. Trafikmängderna varierar under olika dagar och tidpunkter och tidvis är köbildning i trafiken möjlig. Trafikmängden på Skärgårdsvägen är dock så stor att även små stopp lätt orsakar trafikstockningar.

Hastighetsbegränsningen på 30 km/h har slopats vid väntområdena för tunga fordon, eftersom vägmarkeringarna har förtydligat trafikarrangemangen och trafiken i huvudsak har förlöpt bra. Hastighetsbegränsningen är nu enhetligt 50 km/h till bron i båda riktningarna.

Gång- och cykelleden på Skärgårdsvägen är i normal användning. Trafikarrangemangen påverkar inte den lätta trafiken.

Väganvändarna bör också beakta att det finns fler trafikanter på Skärgårdsvägen som inte känner till trafikarrangemangen på Rävsundsbron sedan tidigare. Väganvändarna förväntas vara uppmärksamma och samspela med andra trafikanter. Var och en kan öka trafiksäkerheten och trafikens smidighet genom att följa trafikreglerna och hålla ett tillräckligt säkerhetsavstånd till fordonet framför.

Om en personbil av misstag kör till körfältet för tung trafik, följs trafikljusen för den tunga trafiken och man återvänder enligt dem till Skärgårdsvägen.

Projektsök (vayla.fi)

Den nuvarande Rävsundsbrons webbplats (ely-keskus.fi)

Illustrationsvideo om trafikarrangemangen på Rävsundsbron (youtube.com)

Läs också: Med bil på Skärgårdens ringväg? Observera åtminstone dessa före resan! (på finska) (palautevayla.fi)

Mer information: NTM-centralen i Egentliga Finland, kontakt via Trafikens kundservice, tfn 0295 020 600

Nyckelord

Andra språk

Följ Varsinais-Suomen ELY-keskus

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen ELY-keskus

Hyväkuntoisella soratiellä on parempi ajettavuus kuin pahasti vaurioituneella päällystetyllä tiellä15.7.2024 13:17:46 EEST | Tiedote

Sorateiden osuus koko Suomen maantieverkosta on suuri – noin 35 prosenttia. Lounais-Suomessa sorateiden osuus maantieverkosta on keskimääräistä pienempi. Tyypillisellä soratiellä ajaa vain alle sata ajoneuvoa päivässä, mutta silti sorateillä on edelleen oleellinen merkitys esimerkiksi maa- ja metsätaloudelle ja huoltovarmuudelle. Vaihtelevat sääolosuhteet, vauriot ja pölyäminen kuitenkin kiusaavat sorateitä. Myöskään soratien leventyminen ei ole hyvä asia.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye