En datasystemhelhet som effektiverar straffprocessen uppnåddes tills vidare inte
Syftet med VITJA-, AIPA- och Roti-projekten var att främja informationsgången i straffprocessen mellan polisen och justitieförvaltningen. Dålig planering och bristande ICT-kompetens ledde dock till omfattande problem inom de enskilda projekten och interoperabilitetsmålet hamnade i skymundan.
Vid revisionsverkets revision utvärderades orsakerna till problemen med polisens och justitieförvaltningens långvariga datasystemprojekt. Målet var också att producera information om vilka faktorer som påverkar framgången i offentliga datasystemprojekt. Projekten var:
- projektet för polisens verksamhetsstyrningssystem VITJA, som avslutades 2023
- projektet för ärende- och dokumenthanteringssystemet AIPA, som åklagarväsendet och de allmänna domstolarna delvis har infört och
- projektet för Brottspåföljdsmyndighetens verksamhetsutvecklings- och klientdatasystem Roti.
Alla projekt försenades från sina ursprungliga tidsplaner. Fram till slutet av 2023 hade över 200 miljoner euro, dvs. nästan tre gånger mer pengar än vad som ursprungligen planerades, använts för projekten.
Enligt revisionen var projektens ursprungliga syften för omfattande och oklara. Genomförandet av projekten försvårades av att projektbyråerna och lednings- och styrgrupperna saknade tillräcklig ICT-expertis.
Vid revisionen identifierades som kritiska framgångsfaktorer för planeringen och genomförandet av de datasystemprojekt som var föremål för revisionen bland annat en exakt definition och avgränsning av projekten, en realistisk budget och tidsplan samt stöd från organisationsledningen. Det är också av väsentlig betydelse att höra användarna i ett tidigt skede samt att säkerställa en tillräckligt omfattande substans- och ICT-kompetens vid projektbyråerna.
Med de tre projekten eftersträvades en effektivare straffprocess genom förbättrad informationsgång från polisens förundersökning till verkställighet av straff. ”Ambitionen var att säkerställa interoperabiliteten, men metoderna var inte tillräckliga och problemen inom de enskilda projekten ledde slutligen till att interoperabiliteten hamnade i skymundan", sammanfattar ledande effektivitetsrevisor Juho Nurminen.
Bekanta dig med publikationen: Polisens och justitieförvaltningens datasystemprojekt
Nyckelord
Kontakter
Juho Nurminen
Tel:040 734 7905etunimi.sukunimi@vtv.fiValtiontalouden tarkastusvirasto (VTV) varmistaa, että valtion varoja käytetään eduskunnan osoittamiin kohteisiin tuloksellisesti lakeja ja sääntöjä noudattaen. Lisäksi VTV tukee toiminnallaan läpinäkyvää päätöksentekoa ja demokratiaa.
VTV tarkastaa valtion taloudenhoidon laillisuutta ja tarkoituksenmukaisuutta sekä valvoo finanssipolitiikkaa, puolue- ja vaalirahoitusta ja avoimuusrekisterin käyttöä. VTV on ylin riippumaton tarkastusviranomainen. Se toimii eduskunnan yhteydessä, ja sen asema ja tehtävät on säädetty perustuslaissa.
Statens revisionsverk säkerställer att statens tillgångar används i enlighet med riksdagens beslut, effektivt och med efterlevnad av lagar och regler. Med sin verksamhet stödjer revisionsverket dessutom ett transparent be-slutsfattande och demokrati.
Revisionsverket granskar lagligheten och ändamålsenligheten i skötseln av statsfinanserna, övervakar finanspo-litiken och användningen av öppenhetsregistret samt utövar tillsyn över parti- och valfinansieringen. Revis-ionsverket är den högsta oberoende revisionsmyndigheten. Revisionsverket fungerar i anslutning till riksdagen och dess ställning och uppgifter föreskrivs i grundlagen.
Andra språk
Följ VTV Valtiontalouden tarkastusvirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTV Valtiontalouden tarkastusvirasto
I uppföljningen av den offentliga skulden är det skäl att beakta också utvecklingen av tillgångarna och nettoskulden21.11.2024 06:45:00 EET | Pressmeddelande
Statens revisionsverk har granskat finansministeriets prognosmetoder för den offentliga skulden. I metoderna observerades inga betydande problem. Vid bedömningen av offentliga skuldens utveckling är det skäl att beakta förutom den egentliga offentliga skulden också nettoskuldens utveckling. Då beaktas en del av statens och de övriga offentliga finansernas tillgångar i skulden.
Julkisen velan seurannassa kannattaa huomioida myös varallisuuden ja nettovelan kehitys21.11.2024 06:45:00 EET | Tiedote
Valtiontalouden tarkastusvirasto tarkasti valtiovarainministeriön julkisen velan ennusteiden menetelmiä, joissa ei havaittu merkittäviä ongelmia. Julkisen velan kehitystä arvioitaessa olisi tarpeen huomioida varsinaisen julkisen velan lisäksi myös nettovelan kehitys. Tällöin velassa on huomioitu osa valtion ja muun julkisen talouden varallisuudesta.
Alternativ till de digitala tjänsterna behövs även i fortsättningen13.11.2024 07:00:00 EET | Pressmeddelande
Trots att en allt större del av tjänsterna kan digitaliseras, är det skäl för myndigheterna att se till att det finns tillgång också till alternativa servicekanaler och att de utvecklas. Det finns också behov av ett identifieringsverktyg som är oberoende av bankkoder
Digiasioinnille tarvitaan vaihtoehtoja myös jatkossa13.11.2024 07:00:00 EET | Tiedote
Vaikka yhä suurempi osa asioinnista voidaan digitalisoida, viranomaisten on syytä huolehtia myös vaihtoehtoisten asiointikanavien saatavuudesta ja kehittämisestä. Myös pankkitunnuksista riippumattomalle tunnistautumisvälineelle on tarvetta.
Revisionsverket har granskat redovisningarna av valfinansieringen vid det senaste presidentvalet2.10.2024 12:00:00 EEST | Pressmeddelande
Alla redovisningsskyldiga vid presidentvalet 2024 lämnade redovisningen av valfinansieringen inom tidsfristen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum