Rikosprosessia tehostava tietojärjestelmäkokonaisuus jäi toistaiseksi saavuttamatta
VITJA-, AIPA- ja Roti-hankkeiden oli tarkoitus edistää tiedonkulkua rikosprosessissa poliisin ja oikeushallinnon välillä. Heikko suunnittelu ja ICT-osaamisen puute johtivat kuitenkin yksittäiset hankkeet mittaviin ongelmiin, ja yhteentoimivuustavoite jäi taka-alalle.
VTV:n tarkastuksessa arvioitiin, mistä poliisin ja oikeushallinnon pitkäkestoisten tietojärjestelmähankeiden ongelmat johtuivat. Tavoitteena oli myös tuottaa tietoa siitä, mitkä tekijät vaikuttavat julkisten tietojärjestelmähankkeiden onnistumiseen. Hankkeet olivat:
- poliisin vuonna 2023 päätetty toiminnanohjausjärjestelmähanke, VITJA
- Syyttäjälaitoksen ja yleisten tuomioistuinten osittain käytössä oleva asian- ja dokumentinhallintajärjestelmähanke AIPA ja
- Rikosseuraamuslaitoksen käytössä oleva toiminnan kehittämis- ja asiakastietojärjestelmä Roti.
Kaikki hankkeet myöhästyivät alkuperäisistä aikatauluistaan. Hankkeisiin oli vuoden 2023 loppuun mennessä käytetty yli 200 miljoonaa eli lähes kolme kertaa alun perin suunniteltua enemmän rahaa.
Tarkastuksen mukaan hankkeiden alkuperäiset tavoitteet olivat liian laajat ja epäselvät. Hankkeiden toteutusta vaikeutti puolestaan se, että hanketoimistoista ja johto- ja ohjausryhmistä puuttui riittävä ICT-asiantuntemus.
Tarkastuksen kohteena olleiden tietojärjestelmähankkeiden suunnittelun ja toteutuksen kriittisiksi onnistumistekijöiksi tunnistettiin tarkastuksessa muun muassa hankkeiden tarkka määrittely ja rajaus, realistinen budjetti ja aikataulu sekä tuki organisaation johdolta. Myös käyttäjien kuuleminen varhaisessa vaiheessa sekä riittävän kattavan substanssi ja ICT-osaamisen varmistaminen hanketoimistoihin on oleellista.
Kolmella hankkeella tavoiteltiin tehokkaampaa rikosprosessia parantamalla tiedonkulkua aina poliisin esitutkinnasta rangaistusten täytäntöönpanoon asti. ”Yhteentoimivuutta pyrittiinkin varmistamaan, mutta menettelyt eivät olleet riittäviä ja hankkeiden omat ongelmat johtivat lopulta siihen, että yhteentoimivuus jäi taka-alalle”, johtava tuloksellisuustarkastaja Juho Nurminen summaa.
Tutustu julkaisuun: Poliisin ja oikeushallinnon tietojärjestelmähankkeet
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Juho NurminenJohtava tuloksellisuustarkastaja, ledande effektivitetsrevisor
Puh:040 734 7905etunimi.sukunimi@vtv.fiValtiontalouden tarkastusvirasto (VTV) varmistaa, että valtion varoja käytetään eduskunnan osoittamiin kohteisiin tuloksellisesti lakeja ja sääntöjä noudattaen. Lisäksi VTV tukee toiminnallaan läpinäkyvää päätöksentekoa ja demokratiaa.
VTV tarkastaa valtion taloudenhoidon laillisuutta ja tarkoituksenmukaisuutta sekä valvoo finanssipolitiikkaa, puolue- ja vaalirahoitusta ja avoimuusrekisterin käyttöä. VTV on ylin riippumaton tarkastusviranomainen. Se toimii eduskunnan yhteydessä, ja sen asema ja tehtävät on säädetty perustuslaissa.
Statens revisionsverk säkerställer att statens tillgångar används i enlighet med riksdagens beslut, effektivt och med efterlevnad av lagar och regler. Med sin verksamhet stödjer revisionsverket dessutom ett transparent be-slutsfattande och demokrati.
Revisionsverket granskar lagligheten och ändamålsenligheten i skötseln av statsfinanserna, övervakar finanspo-litiken och användningen av öppenhetsregistret samt utövar tillsyn över parti- och valfinansieringen. Revis-ionsverket är den högsta oberoende revisionsmyndigheten. Revisionsverket fungerar i anslutning till riksdagen och dess ställning och uppgifter föreskrivs i grundlagen.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta VTV Valtiontalouden tarkastusvirasto
I uppföljningen av den offentliga skulden är det skäl att beakta också utvecklingen av tillgångarna och nettoskulden21.11.2024 06:45:00 EET | Pressmeddelande
Statens revisionsverk har granskat finansministeriets prognosmetoder för den offentliga skulden. I metoderna observerades inga betydande problem. Vid bedömningen av offentliga skuldens utveckling är det skäl att beakta förutom den egentliga offentliga skulden också nettoskuldens utveckling. Då beaktas en del av statens och de övriga offentliga finansernas tillgångar i skulden.
Julkisen velan seurannassa kannattaa huomioida myös varallisuuden ja nettovelan kehitys21.11.2024 06:45:00 EET | Tiedote
Valtiontalouden tarkastusvirasto tarkasti valtiovarainministeriön julkisen velan ennusteiden menetelmiä, joissa ei havaittu merkittäviä ongelmia. Julkisen velan kehitystä arvioitaessa olisi tarpeen huomioida varsinaisen julkisen velan lisäksi myös nettovelan kehitys. Tällöin velassa on huomioitu osa valtion ja muun julkisen talouden varallisuudesta.
Alternativ till de digitala tjänsterna behövs även i fortsättningen13.11.2024 07:00:00 EET | Pressmeddelande
Trots att en allt större del av tjänsterna kan digitaliseras, är det skäl för myndigheterna att se till att det finns tillgång också till alternativa servicekanaler och att de utvecklas. Det finns också behov av ett identifieringsverktyg som är oberoende av bankkoder
Digiasioinnille tarvitaan vaihtoehtoja myös jatkossa13.11.2024 07:00:00 EET | Tiedote
Vaikka yhä suurempi osa asioinnista voidaan digitalisoida, viranomaisten on syytä huolehtia myös vaihtoehtoisten asiointikanavien saatavuudesta ja kehittämisestä. Myös pankkitunnuksista riippumattomalle tunnistautumisvälineelle on tarvetta.
Revisionsverket har granskat redovisningarna av valfinansieringen vid det senaste presidentvalet2.10.2024 12:00:00 EEST | Pressmeddelande
Alla redovisningsskyldiga vid presidentvalet 2024 lämnade redovisningen av valfinansieringen inom tidsfristen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme