Sofia Virta jyrähtää: Ministeri ei voi käyttäytyä enää samalla tavalla kuin nimimerkki “riikka”

Vihreiden puheenjohtaja Sofia Virta kritisoi valtiovarainministeri Riikka Purraa siitä, että hän ensin hätiköidysti kommentoi Oulun puukotusta rasistisin motiivein ja tämän jälkeen jättää tuomitsematta äärioikeiston.

– Keskellä päivää, keskellä kauppakeskusta, nuoren puukotus. Toivottavasti uhri selviää. Katurikollisuuden, jengien ym. kanssa seurataan valitettavasti samaa kehityskulkua kuin muissakin maissa. Hallitus toimii kyllä, mutta on tämä karmeaa, millaista tässäkin maassa jo on, Purra twiittasi ensin.

Myöhemmin Purra täsmensi kommenttiaan twiittaamalla:

– Ääriliikkeitä, huumeita, ryöstöjä, jengejä – ongelmat kasvavat. Turvallisuuden heikkeneminen on otettava vakavasti, rangaistuksia korotettava ja lopetettava hyssyttely kaikenlaisen väkivallan edessä. Oulun uhri 12-vuotias, tekijällä taustaa äärioikeistoliikkeessä, Purra jatkoi.

Sofia Virta muistuttaa, että heinäkuussa 2023 Riikka Purra selitteli aiempia netissä julkaisemiaan rasistisia kommentteja. Purra ei tuolloin irtisanoutunut kommenteistaan mutta totesi, ettei ministerinä varmasti kirjoittaisi vastaavaa, koska häneltä vaaditaan julkisessa tehtävässä erilaista toimintaa ja puhetta kuin ennen.

– Tällaisessa tilanteessa ministerin tulisi kyetä tuomitsemaan äärioikeisto eikä levittämään hätiköityjä ja ennakkoluuloisia arvauksia. Ministeri ei voi käyttäytyä enää samalla tavalla kuin nimimerkki “riikka”. Ei ole ok, että ministeri Purra lietsoo ensin puutteellisin tiedoin muukalaisvihaa eikä sen jälkeen edes ilmaise toimineensa hätiköidysti – saati tuomitse äärioikeistoa tai irtisanoudu äärioikeistolaisesta ideologiasta, Virta jyrähtää.

Virta on huolissaan siitä, suhtautuuko ministeri Purra äärioikeiston uhkaan riittävän vakavasti.

– Suojelupoliisikin on varoittanut äärioikeiston aiheuttamasta turvallisuusuhasta jo pitkään. Nyt viimeistään pitäisi kaikkien hälytyskellojen soida. Tilannetta ei voi päästää karkaamaan käsistä, Virta painottaa.

Virran mukaan hallituksen edustama politiikka aiheuttaa eriarvoistumista ja polarisaatiota, jotka ovat nakertamaan Suomen sisäistä turvallisuustilannetta.

– Nyt on ensiarvoisen tärkeää ehkäistä polarisaatiota ja eriarvoistumista, sillä ne heikentävät sisäistä turvallisuuttamme ja yhtenäisyyttämme. Hallituksen eriarvoistava politiikka vain syventää polarisaatiota eikä keskity ongelmien ennaltaehkäisyyn, Virta tiivistää.

Virta pitää tapahtunutta järkyttävänä.

– Toivon valtavasti voimia pienelle uhrille ja hänen läheisilleen sekä traumatisoivaa tilannetta todistaneille. Jokaisen lapsen tulee voida elää Suomessa turvassa mistään riippumatta. Väkivalta on saatava loppumaan nyt. Yksikin teko on liikaa.

Fatim Diarra ja Anna Kontula jättivät eriävän mielipiteen perustuslakivaliokunnan käännytyslakilausuntoon5.7.2024 17:34:28 EEST | Tiedote

Diarran ja Kontulan mukaan hallintovaliokunnan lakiesitykseen tekemät muutokset eivät ole riittäviä. Kansanedustajien mukaan perustuslakivaliokunnan lausunto perustuu kestämättömään tulkintaan ihmisoikeussopimusten, EU-oikeuden ja kansallisen lainsäädännön keskinäisestä suhteesta. Lakiesitys on ilmeisessä ristiriidassa ainakin ehdottoman palautuskiellon, oikeuden elämään, kidutuksen ja muun epäinhimillisen kohtelun kiellon, joukkokarkoitusten kiellon sekä muiden perus- ja ihmisoikeuksien kanssa.

Hopsu ja Elo ovat jättäneet lakialoitteet, joissa esittävät yhteisöjen verovähennysoikeuden laajentamista koskemaan ilmastokriisin torjumisen, ympäristön-, luonnon- ja eläinsuojelun sekä sosiaali- ja terveysalan, kehitysyhteistyön, humanitaarisen avun, rauhantyön, kansainvälisen yhteistyön ja globaalikasvatuksen hyväksi toimiville kansalaisjärjestöille tehtyjä lahjoituksia.