Turun Raitiotie Oy

Turun raitiotien suunnitteluvaiheessa tehdään arkeologisia tutkimuksia

Turun raitiotien arkeologisten tutkimusten tekijäksi on valittu kilpailutuksessa Muuritutkimus Oy. Suunnitteluvaiheessa tehdään koekaivauksia raitiotien teknisen suunnittelun tueksi, toteutusvaiheen arkeologisten kaivausten aikatauluttamiseksi sekä kustannusten ja riskien määrittämiseksi. Arkeologiset tutkimukset keskittyvät Tuomiokirkon läheisyyteen.

Satama–Varissuo-yleissuunnitelmavaiheessa tehtiin arkeologisia koekaivauksia Uudenmaankadulla vuonna 2021. Muuritutkimus

Muuritutkimus tekee Turun raitiotien käynnissä olevan suunnitteluvaiheen arkeologiset tutkimukset. Yrityksellä on paljon kokemusta Turun arkeologisesta kulttuuriperinnöstä sekä erityisosaamista kaupunkiarkeologisten tutkimusten tekemisestä.

Arkeologialla on keskeinen osa Turun raitiotien suunnittelussa. Satama–Varissuo-linja sijoittuu Turun vanhalle asemakaava-alueelle, jossa sijaitsee Suomen vanhinta kaupunkiasutusta. Raitiotien vuosien 2020–2023 tehdyn yleissuunnitelman yhteydessä laadittiin arkeologinen selvitys, jota tarkennetaan käynnissä olevan toteutussuunnitteluvaiheen aikana.

Arkeologia on Turussa raitiotien suunnittelun erityispiirre

Arkeologia tutkii ihmisen menneisyyttä analysoimalla muinaisjäännöksiä, eli ihmisen toiminnasta jääneitä jälkiä. Arkeologian asettamien vaatimusten huomioiminen toteutussuunnitelmassa on tärkeää. Suunnitteluvaiheen aikana tehtävillä koekaivauksilla pyritään selvittämään tarkemmin, missä ja kuinka paljon muinaismuistolailla suojeltuja muinaisjäännöksiä on, miten ne ovat säilyneet ja miten niitä voitaisiin suojella. Löydösten määrän ja niiden merkittävyyden arvioiminen on tärkeää, jotta raitiotien mahdollisen rakentamisen aikataulu- ja kustannusriskejä voidaan tunnistaa ja ehkäistä.

”Meille on tärkeää kunnioittaa Turun kaupungin historiaa. Haluamme varmistaa, että raitiotie tulisi sopimaan ympäristöönsä parhaalla mahdollisella tavalla. Arkeologisilla tutkimuksilla voimme lisätä myös tietoa alueen kulttuurihistoriasta,” kertoo Turun raitiotieyhtiön ympäristö- ja vastuullisuuspäällikkö Minna Tontti.

Kuvat

Turku raiteilla kestävään kasvuun

Turun raitiotie on kokonaisvaltainen kaupunkikehityshanke, joka määrittää kaupungin ja koko kaupunkiseudun kehitystä vuosikymmenien päähän. Raitiotie on osa kasvavan kaupungin joukkoliikenneuudistusta, jolla taataan, että myös tulevaisuudessa arki ja liikkuminen Turussa on sujuvaa.

Nyt on käynnissä Satama-Varissuo-linjan viimeinen suunnitteluvaihe, toteutussuunnittelu, vaikutusarvioinnit sekä raitiovaunujen kilpailutus. Raitiotietä ryhdytään rakentamaan, jos Turun kaupunginvaltuusto loppuvuonna 2025 päättää investoida raitiotiehen. Turun Raitiotie Oy on Turun kaupungin omistama yhtiö, joka on tilaajana päävastuussa raitiotien toteutussuunnitelmavaiheesta.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Turun Raitiotie Oy