SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Sillipurkin muodolla on merkitystä: Juhannussillien uudet pakkaukset mahdollistavat tehokkaamman, tilaa säästävämmän varastoinnin ja kuljetuksen

Jaa

Uudet Coop-sillipurkit herättävät huomion: Perinteisen pyöreän purkin sijaan Coop-sillit on pakattu kulmikkaisiin kierrätysmuovista valmistettuihin purkkeihin. Uusi sillipurkki mahdollistaa tehokkaamman tilankäytön logistiikassa, myymälässä sekä kotijääkaapissa, sillä purkkien väliin ei jää tyhjää tilaa ja ne voidaan pinota kätevästi päällekkäin. Samaan tilaan voidaan nyt pakata lähes tuplasti silliä.

Sillejä myydään S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) vuodessa yli neljä miljoonaa purkkia. Näistä valtaosa kesä- ja joulukuussa. Kysyntä lähtee voimakkaaseen kasvuun, kun suomalaisen varhaisperunoiden satokausi alkaa ja suurin piikki nähdään juhannusviikolla. Toinen suuri kysyntäpiikki kohdistuu jouluviikolle.

Osana Coop-tuotteiden lanseerausta tänä keväänä on tuotu myyntiin seitsemän eri sillimakua, kaikki uudenlaisissa kulmikkaissa purkeissa. Kaikki S-ryhmän omien merkkien sillituotteet on jo aiemmin vaihdettu lasipurkeista kevyempiin kierrätysmuovista valmistettuihin pakkauksiin.

"Tarkastelemme jatkuvasti tuotepakkauksia pohtien niiden käytettävyyttä sekä eri vastuullisuusnäkökulmia. Sillipurkeissa nähtiin nyt mahdollisuus tehokkaampiin pakkauksiin, joiden avulla lavapaikkaa kohden voidaan lastata 1065 kg silliä, kun ennen samaan tilaan saatiin pakattua 556 kg silliä. Coop-sillit pakataan Tanskassa ja tuodaan Suomeen ja varastolta edelleen myymälöihimme. Samalla pakkaus on käytännöllinen käyttäjälleen: etiketti pysyy kulmikkaassa pakkauksessa aina oikein päin. Lisäksi pakkaus on niin tyylikäs, että sen voi asettaa esille kesän ruokapöytään sellaisenaan", kertoo ryhmäpäällikkö Sari Ristaniemi S-ryhmän marketkaupasta.

S-ryhmä on sitoutunut muovin vähentämiseen, kiertotalouden edistämiseen sekä ympäristön kannalta kestävien pakkausratkaisujen käytön edistämiseen. Omien merkkien tuotepakkauksia uudistetaan ympäristöystävällisemmiksi ja kierrätysmuovin käyttöä pyritään lisäämään. Olemme esimerkiksi sitoutuneet minimoimaan turhan muovin käytön, kierrättämään mahdollisimman suuren osan käyttämästämme muovista ja autamme myös asiakkaitamme kierrättämään muovia ja tarjoamme erilaisia vaihtoehtoja muoville. Käytössä on jo nyt biopohjaisia ja kompostoituvia ratkaisuja.

Kaikki muovi ei kuitenkaan ole pahasta. Muovin suosio sekä pakkausten että tuotteiden raaka-aineena selittyy muovin monilla hyödyllisillä ominaisuuksilla kuten keveydellä, muovautuvuudella ja edullisuudella. Muovilla on korvattu esimerkiksi lasia ja muita raskaampia materiaaleja, mikä pienentää esimerkiksi logistiikan ilmastovaikutuksia ja toisaalta pienentää esimerkiksi lasin rikkoutumiseen liittyviä riskejä. Muovista tulee varsinainen ongelma vasta sitten, jos se päätyy roskana luontoon tai sitä ei kierrätetä.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

SOK:n viestintä

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Puh:050 472 2745viestinta@sok.fi

Kuvat

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Prisma selvitti: leudon talven vaikutus pyöräkaupassa näkyi selvästi – sähköpyörien myynnissä 39 % pomppu24.4.2025 08:25:00 EEST | Tiedote

Suomalaiset ovat tänä talvena aloittaneet pyöräilykauden viime vuotta aikaisemmin, kertoo Prisman tuore myyntidata. Koko pyöräkauppa on kasvanut viime vuoteen verrattuna jo 10 prosenttia ja suunta on yhä nouseva. Samalla S-ryhmä selvitti asiakasomistajilleen tehdyssä kyselyssä, miten pyörät pidetään tällä hetkellä kunnossa ja kertoo mitkä asiat pyörästä pitää tarkistaa ennen ajoa.

Saitko viime sunnuntaina poikkeavan virpomisoksan? S-ryhmän data kertoo nyt selvän muutoksen suomalaisten pääsiäisperinteissä15.4.2025 08:20:00 EEST | Tiedote

Suomalaisten pääsiäisen viettoon on ilmaantunut vanhojen perinteiden sekaan useita uudenlaisia sävyjä, kertoo S-ryhmän tuore myyntidata. Myyntitilastoista selviää, että tekopajunoksat sekä -kukat nostavat nyt voimakkaasti suosiotaan ja nostalginen herkku on palannut voimalla pääsiäispöytiin. Lisäksi jo toista vuotta peräkkäin opiskelijat hamuavat Hello Kitty - ja My Little Pony -pääsiäismunia.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye