Sillipurkin muodolla on merkitystä: Juhannussillien uudet pakkaukset mahdollistavat tehokkaamman, tilaa säästävämmän varastoinnin ja kuljetuksen

Uudet Coop-sillipurkit herättävät huomion: Perinteisen pyöreän purkin sijaan Coop-sillit on pakattu kulmikkaisiin kierrätysmuovista valmistettuihin purkkeihin. Uusi sillipurkki mahdollistaa tehokkaamman tilankäytön logistiikassa, myymälässä sekä kotijääkaapissa, sillä purkkien väliin ei jää tyhjää tilaa ja ne voidaan pinota kätevästi päällekkäin. Samaan tilaan voidaan nyt pakata lähes tuplasti silliä.

Sillejä myydään S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) vuodessa yli neljä miljoonaa purkkia. Näistä valtaosa kesä- ja joulukuussa. Kysyntä lähtee voimakkaaseen kasvuun, kun suomalaisen varhaisperunoiden satokausi alkaa ja suurin piikki nähdään juhannusviikolla. Toinen suuri kysyntäpiikki kohdistuu jouluviikolle.

Osana Coop-tuotteiden lanseerausta tänä keväänä on tuotu myyntiin seitsemän eri sillimakua, kaikki uudenlaisissa kulmikkaissa purkeissa. Kaikki S-ryhmän omien merkkien sillituotteet on jo aiemmin vaihdettu lasipurkeista kevyempiin kierrätysmuovista valmistettuihin pakkauksiin.

"Tarkastelemme jatkuvasti tuotepakkauksia pohtien niiden käytettävyyttä sekä eri vastuullisuusnäkökulmia. Sillipurkeissa nähtiin nyt mahdollisuus tehokkaampiin pakkauksiin, joiden avulla lavapaikkaa kohden voidaan lastata 1065 kg silliä, kun ennen samaan tilaan saatiin pakattua 556 kg silliä. Coop-sillit pakataan Tanskassa ja tuodaan Suomeen ja varastolta edelleen myymälöihimme. Samalla pakkaus on käytännöllinen käyttäjälleen: etiketti pysyy kulmikkaassa pakkauksessa aina oikein päin. Lisäksi pakkaus on niin tyylikäs, että sen voi asettaa esille kesän ruokapöytään sellaisenaan", kertoo ryhmäpäällikkö Sari Ristaniemi S-ryhmän marketkaupasta.

S-ryhmä on sitoutunut muovin vähentämiseen, kiertotalouden edistämiseen sekä ympäristön kannalta kestävien pakkausratkaisujen käytön edistämiseen. Omien merkkien tuotepakkauksia uudistetaan ympäristöystävällisemmiksi ja kierrätysmuovin käyttöä pyritään lisäämään. Olemme esimerkiksi sitoutuneet minimoimaan turhan muovin käytön, kierrättämään mahdollisimman suuren osan käyttämästämme muovista ja autamme myös asiakkaitamme kierrättämään muovia ja tarjoamme erilaisia vaihtoehtoja muoville. Käytössä on jo nyt biopohjaisia ja kompostoituvia ratkaisuja.

Kaikki muovi ei kuitenkaan ole pahasta. Muovin suosio sekä pakkausten että tuotteiden raaka-aineena selittyy muovin monilla hyödyllisillä ominaisuuksilla kuten keveydellä, muovautuvuudella ja edullisuudella. Muovilla on korvattu esimerkiksi lasia ja muita raskaampia materiaaleja, mikä pienentää esimerkiksi logistiikan ilmastovaikutuksia ja toisaalta pienentää esimerkiksi lasin rikkoutumiseen liittyviä riskejä. Muovista tulee varsinainen ongelma vasta sitten, jos se päätyy roskana luontoon tai sitä ei kierrätetä.

SOK:n viestintä

Puh:050 472 2745viestinta@sok.fi

S-ryhmän myynti kasvoi tammi–kesäkuussa reilun prosentin edellisvuodesta12.7.2024 08:02:00 EEST | Tiedote

S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–kesäkuussa oli 6 960,9 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoteen verrattuna oli 1,1 prosenttia. Marketkaupan hyvä kehitys jatkui, ja S-ryhmän päivittäistavarakaupassa myynti kasvoi muuta alan markkinaa paremmin. Hyvässä vireessä oli myös myyntiennätyksiä kampanjoillaan tehnyt tavaratalo- ja erikoisliikekauppa.

Prisman verkkokaupan myymälänouto kolahti suomalaisiin – ostoksista jopa puolet noudetaan, on kyse kompostorista, trangiasta tai puhelimesta10.7.2024 09:08:09 EEST | Tiedote

Myymälänouto on vyörynyt Prismoihin viimeisen vuoden aikana ja muuttanut monen verkkokaupassa shoppailevan ostokäyttäytymistä. Tänä keväänä ja kesänä myymälänoudon kautta on tilattu erityisesti tuotteita kodin siivoukseen ja kunnossapitoon sekä kesäretkeilyyn. Tuotteet kerätään vähintään kahdessa tunnissa, ennätys on 8 minuuttia.

Kysely kertoo: kaksi kolmesta haluaisi ostaa lääkkeitä ruokakaupasta8.7.2024 08:27:00 EEST | Tiedote

Liki kaksi kolmasosaa (65 %) vastaajista olisi kiinnostunut ostamaan lääkkeitä ruokakaupasta, kertoo S-ryhmän tuore asiakaskysely. Kipeimmin kaupan hyllyyn kaivataan särkylääkkeitä, jotka jopa 90 % vastaajista toivoisi näkevänsä S-ryhmän päivittäistavarakaupan hyllyssä. Seuraavaksi innokkaimmin ruokakaupasta ostettaisiin flunssa- ja vatsalääkkeitä, allergialääkkeitä sekä lasten kipu- ja kuumelääkkeitä. Kesäkuussa toteutettuun kyselyyn vastasi 1 500 S-ryhmän asiakasomistajaa eri puolilta Suomea.

S-ryhmän asiakastutkimus kertoo: kotimaisuuden imu kasvussa, kuluttamiseen suhtaudutaan aiempaa toiveikkaammin4.7.2024 08:22:03 EEST | Tiedote

S-ryhmän tuore ostokäyttäytymistutkimus osoittaa, että kuluttajien ostoaikeissa on nähtävissä varovaista toiveikkuutta pitkän synkemmän jakson jälkeen. Kesäkuun alussa toteutetulla tutkimuksella selvitettiin jo yhdeksättä kertaa hintojen nousun vaikutusta asiakasomistajien ostokäyttäytymiseen. Ensimmäistä kertaa vastaava tutkimus tehtiin kaksi vuotta sitten kesäkuussa 2022.