Uudenmaan ELY-keskus

Vägplanslösningen för riksväg 25 i Raseborg mellan Langansböle och Västerbacka har preciserats

Dela

NTM-centralen i Nyland fortsätter i samarbete med Raseborgs stad att utarbeta vägplanen för riksväg 25 mellan Langansböle och Västerbacka. Planen innehåller nya planskilda anslutningar, arrangemang med parallellvägar, en omkörningsfil med mitträcke, grundvatten- och bullerskydd samt avlägsnande av Raseborgs plankorsning och byggande av en underfartsbro för den nya banan.

Alt text: Översiktskarta över vägplan med vägar och utfarter markerade.
Bild 1. Utkast till översiktskarta över vägplanens huvudlösning.

Utarbetandet av vägplanen inleddes hösten 2023. Den omfattar exakta placeringar av förbättringsåtgärderna på riksvägen och planering av detaljerade lösningar. En lagakraftvunnen vägplan möjliggör väghållaren rätt att ta vägområdet i besittning och bygga vägen. Planeringen har grundat sig på en utvecklingsutredning som färdigställdes 2022 för förbindelsesträckan Ekenäs–Karis på riksväg 25.

Interimistiskt beslut om vägplanens huvudlösning

Våren 2024 utreddes genomförbarheten av E5 Horsbäcks planskilda anslutning genom att installera sju nya övervakningsrör för grundvatten i området. Enligt analysen skulle åtgärderna för att isolera grundvattnet i farleder i djupa jordskärningar kräva omfattande och dyra trågkonstruktioner och förankring av dem. Dessutom är hanteringen av grundvattnet under byggtiden utmanande och dyr.

Utifrån dessa uppgifter beslöt projektgruppen att lämna E5 Horsbäcks planskilda anslutning utanför planen. Lösningen med två planskilda anslutningar (E4 Langansböle och E6 Västerbacka) uppfyller riksvägens och lokaltrafikens behov på en tillräcklig servicenivå (bild 1).

Läget för utkastet till vägplan

Utöver granskningen av Horsbäcks planskilda anslutning har man i planeringen undersökt breddning av riksvägen, parkeringsområdets plats och placeringen av omkörningsfilerna med beaktande av utvecklingsutredningens omkörningsfiler för sträckan Ekenäs–Karis. Omfattningen och det tekniska genomförandet av grundvattenskyddet på riksväg 25 har förhandlats med miljömyndigheterna. Härnäst preciseras de tekniska lösningarna och kontrollerad ledning av vattnen utanför grundvattenområdet.

Planen för E4 Langansböle planskilda anslutning har preciserats i fråga om det tekniska genomförandet och funktionaliteten av Halpahalli anslutning. Trafikledsverket har godkänt den exceptionella placeringen av Halpahalli anslutning mellan ramperna i den planskilda anslutningen, vilket gör det möjligt för företaget att fortsätta sin nuvarande verksamhet. I detaljplanen avgränsas anslutningens plats i enlighet med vägplanen och fastighetens verksamhet från trafikens karaktär enligt den nuvarande. Platsen för leden under riksväg 25 har flyttats något i Ekenäs riktning. Lösningen förbättrar ledens längdlutning och säkerställer en trygg sikt i anslutningarna. Dessutom kan grönförbindelsen genomföras bättre. Placeringen av underföringen styrs av en kraftledning, vilken leden korsar två gånger. Ramvillkoren för korsningar och stolpar har gåtts igenom med nätbolaget och dessutom har lösningen diskuterats med andra aktörer i området.

Den tekniska lösningen för E6 Västerbacka planskilda anslutning har preciserats i fråga om detaljer, såsom rampgeometrier. De tillfälliga trafiksäkerhetsåtgärderna vid SBA:s anslutning har samordnats med vägplanen.

Presentation av utkastet till vägplan

Vägplanen preciseras utifrån den valda huvudlösningen. Raseborgs stad har inlett detaljplaneringen av området och härnäst samordnas lösningarna med markanvändningsplanerna. Från parallellvägarna anvisas anslutningar till den nuvarande och den nya markanvändningen, och lederna samt anslutningarnas placering preciseras.

På grund av tilläggsutredningarna i anslutning till Horsbäcks planskilda anslutning och behovet av att samordna markanvändningen flyttas den offentliga tillställningen som planerats för början av sommaren till början av hösten. Under höstens tillställning behandlar man detaljerna i planen och presenterar lösningar för att bekämpa identifierade konsekvenser och risker. Vid samma tillfälle presenteras också utkast till detaljplaner.

Utkastet till vägplan presenteras nästa gång i september 2024. Mer information om evenemanget och den närmare tidpunkten ges senare.

Nyckelord

Kontakter

NTM-centralen i Nyland, Projektchef Anna Elf, tfn 0295 021 395, fornamn.efternamn@ely-keskus.fi
Sitowise Oy, Chefsdesigner Timo Lukkari, tfn. 040 564 0970, fornamn.efternamn@sitowise.com

Bilder

Alt text: Översiktskarta över vägplan med vägar och utfarter markerade.
Bild 1. Utkast till översiktskarta över vägplanens huvudlösning.
Ladda ned bild

Dokument

Länkar

Om

NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.

Logo.

Andra språk

Följ Uudenmaan ELY-keskus

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Uudenmaan ELY-keskus

Gång- och cykelleden på landsväg 140 mellan Skjutsvägen i Håkansböle i Vanda och Sibbovägen i Nissbacka har reparerats13.11.2024 14:09:00 EET | Pressmeddelande

Breddningen och förbättringen av gång- och cykelleden på Lahtisvägen (lv140) på avsnittet mellan Skjutsvägen i Håkansböle i Vanda och Sibbovägen i Nissbacka (Lv 152) har slutförts. Denna nästan 8 kilometer långa sträcka ligger i både Vanda och Sibbo. Projektet genomfördes gemensamt av NTM-centralen, Sibbo kommun, Vanda stad och Fintraffic Tie Oy.

Maantien 140 jalankulku- ja pyöräilyväylä kunnostettiin Vantaan Hakunilan Kyytitien ja Nikinmäen Sipoontien välillä13.11.2024 14:09:00 EET | Tiedote

Lahdentien (mt 140) jalankulku- ja pyöräilyväylän leventäminen ja parantaminen Vantaan Hakunilan Kyytitien ja Nikinmäen Sipoontien (Mt 152) välisellä osuudella on valmistunut. Tämä lähes 8 kilometrin mittainen osuus sijaitsee sekä Vantaan että Sipoon alueella. Hanke toteutettiin yhdessä ELY-keskuksen, Sipoon kunnan, Vantaan kaupungin ja Fintraffic Tie Oy:n kesken.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye