Uusi M400 metrojunasarja korvaa vanhat metrojunat – hankesuunnitelma etenee päätöksenteossa

Jaa

Uudet M400-sarjan metrojunat korvaavat vanhimmat metrossa käytössä olevat M100- ja M200-sarjan junat. Vanhat junat alkavat olla teknisen elinkaarensa päässä eivätkä ne sovellu tihentyvän metroliikenteen tarpeisiin. Uusia junia hankitaan aluksi enintään 25 kappaletta. Myöhemmin junia on mahdollista hankkia lisää.

Kuvassa oranssi metrojuna ulkona radalla.
M100-sarjan metrojuna. Kaupunkiliikenne Oy

Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta hyväksyi hankesuunnitelman M400-metrojunien hankinnasta perjantaina 14.6.2024. Seuraavaksi HSL:n hallitus antaa hankesuunnitelmasta lausunnon, jonka jälkeen suunnitelma etenee päätöksenteossa kaupunginhallitukseen ja edelleen kaupunginvaltuustoon. Hankesuunnitelman lopullinen hyväksyntä tulee ajoittumaan marraskuun 2024 tietämille.

“Uusi junasarja lisää koko metron luotettavuutta, turvallisuutta ja matkustusmukavuutta. Lisäksi uudet junat ovat ympäristöystävällisempiä kuin vanhat, sillä uudet junat kuluttavat vähemmän ajoenergiaa”, sanoo hankinnasta vastaavan Kaupunkiliikenneyhtiön kalustopalvelupäällikkö Heidi Heikkilä.

Hankinnalla parannetaan metron kapasiteettia, luotettavuutta ja matkustusmukavuutta
Kaupunkiliikenne Oy on aiemmin kommunikoinut uusivansa metron radioverkon ja junakulunvalvontajärjestelmän. Uusien metrojunien hankinnalla mahdollistetaan kaluston yhteensopivuus uuteen liikenteenohjausjärjestelmään. Tavoitteena on käynnistää uusi puoliautomaattinen, 30 sekuntia nykyistä tiheämmän vuorovälin mahdollistava liikenteenohjausjärjestelmä vuonna 2029 nykyisen, pakkopysäytyslaitteeseen perustuvan järjestelmän rinnalle. 

Myöhemmin 2030-luvulla metroa on tarkoitus liikennöidä kokonaan puoliautomaattisesti, ja nykyinen pakkopysäytysjärjestelmä väistyy kokonaan tullessaan elinkaarensa päähän. Ohjaamossa on myös jatkossa kuljettaja, jonka tehtävänä on mm. varmistaa, että metro voi lähteä turvallisesti asemilta, sulkea ovet sekä toimia poikkeus- ja hätätilanteissa.
Tavoitteena on, että vain nykyiset M300-junat sekä tulevat M400-junat varustetaan toimimaan uudella liikenteenohjausjärjestelmällä. Uudistuksilla parannetaan metron luotettavuutta sekä kapasiteettia, kun metroa voidaan liikennöidä tiheämmällä vuorovälillä.
Hankinnassa tullaan kiinnittämään erityishuomiota matkustajakokemuksen parantamiseen, matkustajakapasiteetin tehostamiseen ja pysäkkitoimintojen sujuvoittamiseen.

Projekti ajoittuu vuosille 2023–2034. Ensimmäisiä uusia metrojunia testataan liikenteessä vuodesta 2029 alkaen ja matkustajaliikenne alkaa vuonna 2032.

Hankkeen kokonaishinta ilman optioita on 250 miljoonaa euroa.

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Kuvassa oranssi metrojuna ulkona radalla.
M100-sarjan metrojuna.
Lataa

Me Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:ssä mahdollistamme pääkaupunkiseudun kestävän kasvun rakentamalla tulevaisuuden raideverkostokaupunkia ja pitämällä sen liikkeessä. Vastaamme joukkoliikenneinfran rakentamisesta sekä metrojunien ja raitiovaunujen liikennöinnistä, kunnossapidosta ja kehittämisestä laadukkaasti ja kustannustehokkaasti. Järjestämme kaupunkipyöräpalvelun ja liikennöimme Suomenlinnan lauttoja tytäryhtiömme kautta. Kannamme vastuun koko toimintamme elinkaaren päästöistä ja teemme valintoja, jotka muuttavat koko alan toimintaa, koska haluamme olla kestävien kaupunkien paras liikuttaja ja kehittäjä ­­­­­­­­­­­ ̶­  nyt ja tulevaisuudessa. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy

Uudella hiilijohtamisen mallilla vähennetään merkittävästi uudisrakentamisen päästöjä20.6.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Ensimmäistä kertaa käytössä olevalla hiilijohtamisen mallilla varmistetaan hiilipäästöjen vähentäminen rakennushankkeissa esimerkiksi materiaaleista syntyvien päästöjen tietoisella vähentämisellä. Hiilijohtamisen mallin on kehittänyt Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy yhteistyössä Swecon kanssa. Malli on ensimmäistä kertaa käytössä Koskelan varikon mittavassa uudistushankkeessa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye