HOK-Elanto ostaa Ravintolakolmion Lasipalatsin ravintolatoiminnot – investointi kasvuun ja kunnianosoitus helsinkiläiselle kulttuurille

Ensi vuonna 120 vuotta täyttävä HOK-Elanto ostaa Ravintolakolmio Oy:ltä Helsingin ydinkeskustassa sijaitsevan Lasipalatsin ravintolatoiminnot, joihin kuuluvat Ravintola Lasipalatsin ja Café Lasipalatsin lisäksi juhla- ja tapahtumatila Bio Rexin tarjoilujen toteuttaminen. Lasipalatsi on keskeinen osa osuuskaupan historiaa, sillä HOK oli mukana sen rakennuttamisessa ja vastasi ravintolatoiminnasta vuosina 1936–1949.

– Ravintola Lasipalatsilla on pitkät perinteet, ja se voidaan luokitella esimerkiksi Kappelin ja Salven ohella yhdeksi Helsingin klassikkoravintoloista. Meillä HOK-Elannossa on vahvaa osaamista klassikkoravintoloiden johtamisesta ja Lasipalatsin uniikki tunnelma ja henki kohtaavat erinomaisesti asiakaskuntamme tarpeiden kanssa, iloitsee HOK-Elannon ravintoloiden toimialajohtaja Henriikka Puolanne

– S-ryhmän ravintolapuolen strategiauudistus etenee. S-ryhmä haluaa olla mukana kehittämässä suomalaista ravintolamarkkinaa ja tarjota asiakkailleen vaihtoehtoja arkeen ja juhlaan. Tavoitteenamme on jatkaa kasvua, ja ketjuravintoloiden lisäksi vahvat perinteet omaavat ravintolat ovat oivallinen lisä S-ryhmän ravintolatarjontaan, sanoo SOK:n matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjujohtaja Juha Helminen.

Ravintola-alan vaikeiden vuosien jälkeen HOK-Elanto katsoo vahvasti kasvuun.

– Yhtenä Suomen suurimmista ravintola-alan yrityksistä pystymme panostamaan entistä vahvemmin Lasipalatsin ravintolatoimintojen kehittämiseen, henkilökuntaan ja kannattavaan kasvuun. Haluamme vahvistaa ravintolatarjontaamme Lasipalatsin kaltaisella klassikkoravintolalla, jolla on ikoninen paikka ihmisten sydämissä, Puolanne kertoo.

Ravintolakolmion Lasipalatsin ravintolatoiminnot siirtyvät osaksi HOK-Elantoa 1.7.2024 alkaen. Kaupassa henkilökunta siirtyy HOK-Elannon työntekijöiksi.

– Liiketoimintakauppa on myyvän osapuolen roolissa Ravintolakolmion 45-vuotisen historian suurin. Sen taustalla on koronapandemian vaikutukset toimintaympäristöön ja sitä kautta strategiaamme. Lasipalatsin yli 40 huippuammattilaista siirtyvät kaupan myötä HOK-Elannon palvelukseen, Ravintolakolmion ravintoloitsija, Senior Partner Joonas Keskinen kertoo kauppojen taustoista.

– Olemme innoissamme siitä, että saamme Lasipalatsin huikeat ammattilaiset osaksi hokelantolaisten porukkaa. Toivotamme uudet työkaverimme lämpimästi tervetulleiksi HOK-Elantoon, Puolanne sanoo.

Kunnianosoitus osuuskaupan historialle 1930-luvun Helsingissä

Lasipalatsi kytkeytyy HOK-Elannon historiaan merkittävällä tavalla, sillä osuuskauppa oli aikanaan mukana rakentamassa tätä sittemmin yhdeksi Helsingin maamerkeistä muodostunutta rakennusta. HOK/SOK* ja Valio vuokrasivat Lasipalatsin tontin Helsingin kaupungilta vuonna 1935, ja rakennuttivat yhdessä 1930-luvun funktionalismia edustavan rakennuksen, joka valmistui vuonna 1936. Tärkeimmät vuokralaiset olivat silloin HOK:n 700 hengen Suurravintola ja 800-paikkainen elokuvateatteri BioRex.

– Lasipalatsin klassikkoravintolan paluu meille on kunnianosoitus historiallemme 1930-luvun Helsingissä. Vaalimme ikonisen Lasipalatsin säilymistä helsinkiläisen kulttuurin ytimessä. Haluamme varmistaa, että tulevaisuudessakin Lasipalatsissa klassiset ja elegantit makuelämykset kohtaavat rakennuksen arvokkuuden ja tarjoavat irtioton arjesta, Puolanne toteaa.

Lasipalatsin rakennus edustaa puhdasta funktionalismia: ravintolasali lämpiöineen, eteis- ja kahvilatiloineen, yksityistilaisuuksiin upea Palmusali, liiketilojen läpinäkyvyys ja kirkkaat lasipinnat, kiiltopintaiset sekä metallinhohtoiset pylväät, vahvasävyiset seinäpinnat maalauksineen ja isot lasipinnat olivat aikansa nähtävyys.

– Tänä päivänä Lasipalatsin alue on yksi Helsingin kulttuurikeskittymistä, jossa yhdistyvät taide, historia, elokuvat ja kaupungin syke. Näemme yhteistyön Amos Rexin ja Bio Rexin kanssa merkityksellisenä ja odotamme sitä innolla. Ravintolamme ja kahvilamme täydentävät makuelämyksillään kokonaisvaltaisen kulttuurikokemuksen, Puolanne sanoo.

S-ryhmän suurimmalla osuuskaupalla HOK-Elannolla on lähes 80 ravintolaa Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Keravalla, Järvenpäässä ja Hyvinkäällä. Helsingin keskustassa tunnettuja ravintoloita ovat muun muassa Kappeli, Salve, Zetor, Mummotunneli, Casa Largo, Belge, Vltava ja La Famiglia. HOK-Elannon ravintolatoimialan 2023 liikevaihto oli vuonna 93 miljoonaa euroa ja ravintoloissa työskentelee noin 670 hokelantolaista.

*riippuen lähteestä

Lähteet: Historiaa - Lasipalatsi (ravintolalasipalatsi.fi) HOK-Elannon pitkä historia - HOK-Elanto

Lisätietoja:

HOK-Elannon viestintä, 010 766 0590, viestinta.hok-elanto@sok.fi
Henriikka Puolanne, HOK-Elanto, toimialajohtaja, 010 7660642, henriikka.puolanne@sok.fi
Joonas Keskinen, Ravintolakolmio-konserni, ravintoloitsija, Senior Partner, 040 738 4087, joonas.keskinen@ravintolakolmio.fi

S-ryhmän suurin osuuskauppa HOK-Elanto on yli 680 000 asiakasomistajan oma osuuskauppa, jonka liikevaihto vuonna 2023 oli 2,6 miljardia euroa. HOK-Elannossa työskentelee yli 6 800 henkeä, ja osuuskaupan monipuolisia palveluita käyttää vuosittain yli 150 miljoonaa asiakasta Espoossa, Helsingissä, Hyvinkäällä, Järvenpäässä, Keravalla, Mäntsälässä, Nurmijärvellä, Tuusulassa ja Vantaalla.

Kun kaikki Alepat, S-marketit, Prismat, Food Market Herkku, ravintolat, ABC-asemat ja latauspisteet, Sokokset ja Sokos Emotion -myymälät, Hautaus- ja lakipalvelupisteet sekä Omistajapalvelupisteet lasketaan yhteen, toimipaikkoja HOK-Elannolla on yli 400.

Kutsu: Tervetuloa tutustumaan HOK-Elannon uuteen ruoan verkkokaupan keräilykeskukseen Vantaalle20.5.2024 13:00:00 EEST | Kutsu

Aika: ke 29.5. klo 9.00 Paikka: HOK-Elannon keräilykeskus. Käyntiosoite Manttaalitie 8, 01530 Vantaa Miltä yli 100 ruoan keräilyrobottia näyttävät täydessä toiminnassaan? Miten tuhansien suomalaistalouksien ruoan ostoskorit keräillään modernin teknologian avustuksella? Toimialueensa ruoan verkkokaupan markkinajohtaja HOK-Elanto on tehnyt historiansa suurimman investoinnin ruoan verkkokaupan tulevaisuuteen ja avaa yhden Euroopan suurimmista ruoan verkkokaupan keräilykeskuksista Vantaalle. Ensimmäiset toimitukset asiakkaille lähtevät keräilykeskuksesta kesäkuussa. Kutsumme sinut ennakkovierailulle tutustumaan keräilykeskukseen keskiviikkona 29.5. klo 9.00 ja kuulemaan tarkemmin keräilykeskuksen toiminnasta sekä ruoan verkkokaupan tulevaisuudesta! Tilaisuudessa paikalla ovat: HOK-Elannon ruoan verkkokaupan kehitysjohtaja Jukka Ranua Keräilykeskuksen johtaja Matti Korvenmaa S-ryhmän vähittäiskaupan verkkokaupoista vastaava johtaja Jarkko Kyttänen Keräilykeskuksen automaatioteknologian tarj