Vinkit sähköisten liikkumisvälineiden sääntöviidakkoon: liikennevakuutus ja liikennesäännöt
Kesäkuun alusta voimaan tullut uusi liikennevakuutuslaki varmistaa vakuutusturvan entistä useammalle sähköiselle liikkumisvälineelle. Yli 25 kg painavat tai yli 25 km/h kulkevat laitteet ovat jatkossa vakuuttamisvelvollisuuden ja näin ollen liikennevakuutuksen tarjoaman korvausturvan piirissä. Nopeus on tärkeä ominaisuus myös arvioitaessa, millä liikennesäännöillä mitäkin kulkupeliä ajetaan.
Liikennevakuuttamisen uudet säännökset voi tiivistää luvun 25 ympärille. Yli 25 kg painavat tai kovempaa kuin 25 km tunnissa kulkevat sähköiset liikkumisvälineet tulee vakuuttaa. Laissa on kuitenkin esimerkiksi sähköpyörien ja sähköpyörätuolien vakuuttamisen osalta poikkeuksia, jotka saattavat aiheuttaa kuluttajissa hämmennystä. Tilannetta helpottamaan Liikennevakuutuskeskus on tehnyt verkkotestin, jossa muutamaan kysymykseen vastaamalla saa selvyyden siihen, tuleeko liikkumisvälineelle hankkia liikennevakuutus.
- Itse perussääntö vakuuttamisen osalta on uudessa laissa selkeä, mutta muutamat poikkeukset voivat aiheuttaa harmaita hiuksia. Siksi olemme tehneet verkkotestin, joka auttaa kuluttajaa selvittämään vakuuttamisvelvollisuuden juuri hänen laitteensa osalta, Liikennevakuutuskeskuksen vakuutuspäällikkö Lauri Linna kertoo.
Liikennevakuutuskeskuksen helppo testi löytyy osoitteesta hurinatesti.fi. Se sisältää kansantajuiset perustelut liikennevakuutuslain sisällöstä, ja tukee kuluttajaa myös ajoneuvojen tieliikennekelpoisuuteen liittyvissä kysymyksissä.
Jalankulkijan, pyöräilijän vai mopon säännöillä?
Sähköisten liikkumisvälineiden teknisistä ominaisuuksista riippuu, minkä sääntöjen mukaan niillä liikutaan. Mikäli laitteen rakenteellinen enimmäisnopeus on 15 km/h ja teho enintään 1 kW, rinnastetaan laitteen käyttäjä jalankulkijaan. Kun enimmäisnopeus on 25 km/h ja teho enintään 1 kW, kyseessä on kevyt sähköajoneuvo, jolla ajetaan kuten pyörällä: noudatetaan pyöräilyn liikennesääntöjä.
Jos nämä lukemat ylittyvät, puhutaan rekisteröitävistä ajoneuvoista. Kun enimmäisnopeus on 45 km/h ja teho enintään 4 kW on ajoneuvo tieliikennekäytössä pystyttävä rekisteröimään mopoksi ja ajettava mopoilun sääntöjen mukaan.
- Esimerkiksi vuokrakäytössä olevat sähköpotkulaudat ovat kevyitä sähköajoneuvoja, joiden rakenteellinen enimmäisnopeus on 25 km/h. Eli niillä ajetaan pyöräilysääntöjen mukaan pyöräilylle tarkoitetuilla väylillä, ei jalkakäytävillä. Ratkaisevana tekijänä on nimenomaan rakenteellinen enimmäisnopeus: mikään tilapäinen nappi-, valikko- tai esimerkiksi geofencing-rajoitus ei tätä muuta, selventää Liikenneturvan yhteyspäällikkö Elias Ruutti.
Myynnissä on myös laitteita, jotka eivät nopeutensa tai tehonsa puolesta ole tieliikennekelpoisia Suomessa. Näiden myynti ei ole kiellettyä, mutta ostajan on oltava tarkkana, ettei tule hankittua ajoneuvoa, jota ei voi käyttää tieliikenteessä.
- Viimekädessä vastuu on aina käyttäjän: kuljettajan on tiedettävä millä laitteella on liikenteessä, Ruutti korostaa.
Jos mieli palaa metsään, käyttäjän on selvitettävä, voiko laitteella liikkua maastossa, ja missä siellä.
- Sähköavusteisellakin polkupyörällä saa liikkua maastossa, mutta siitä ei saa aiheutua vähäistä suurempaa haittaa tai vahinkoa. Virallisia reittejä kannattaa suosia. On myös muistettava, että yli 25 km/h kulkevat tai yli 1 kW tehoiset laitteet vastaavat moottoriajoneuvoa. Moottorikäyttöisellä ajoneuvolla kulkeminen maastossa vaatii aina maanomistajan luvan, Ruutti muistuttaa.
Uudistettu liikennevakuutuslaki tuli voimaan 1.6.2024. Lakiuudistus pohjautuu EU:n liikennevakuutusdirektiivin kansalliseen täytäntöönpanoon. Lain mukaan vakuutettavia ovat moottoriajoneuvot, joiden paino on enemmän kuin 25 kg tai rakenteellinen nopeus ylittää 25 km/h.
Vakuuttamisvelvollisuus ei koske sähköavusteisia pyöriä, jotka edellyttävät liikkuakseen myös polkemista, joissa moottorin avustus kytkeytyy pois, kun ajonopeus saavuttaa 25 km/h, ja moottorin suurin sallittu teho on 250 W. Oman ajoneuvon vakuuttamisvelvollisuuden voi selvittää Liikennevakuutuskeskuksen verkkosivuilla olevan testilomakkeen avulla lvk.fi/hurinatesti.
Lisätietoja:
Liikennevakuutuskeskuksen verkkotesti
Liikenneturvan ”Sähköisellä liikkumisvälineellä” opas
Liikennevakuutuskeskus
Vakuutuspäällikkö Lauri Linna, 040 450 4591, lauri.linna(@)vakuutuskeskus.fi
Liikenneturva
Yhteyspäällikkö Elias Ruutti, 020 728 2364, elias.ruutti(@)liikenneturva.fi
Liikennevakuutuskeskus (LVK) turvaa viimekädessä liikennevahingon kärsineen oikeudet ja huolehtii lakisääteisen liikennevakuutuksen laiminlyönnin seurauksista. Lukuisia kansainvälisiä tehtäviä hoitavan keskuksen jäseniä ovat kaikki liikennevakuutuksia myöntävät vakuutusyhtiöt Suomessa. www.lvk.fi
Liikenneturva edistää tieliikenteen turvallisuutta vaikuttamalla ihmisten liikennekäyttäytymiseen ja liikennekulttuuriin. Liikenneturva on valtakunnallinen liikenneturvallisuustyön keskusjärjestö, jolla on 52 jäsenyhteisöä. Toiminta ulottuu koko maahan 12 toimipisteen kautta. www.liikenneturva.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Viestintä
Palvelunumero medialle, arkisin yleensä klo 9–15
Kuvat
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Liikennevakuutuskeskus
Liikennevakuutus moottorikelkalle heti talvikauden alusta alkaen4.11.2024 06:07:00 EET | Tiedote
Lakisääteinen liikennevakuutus on pakollinen kaikille moottorikelkoille niiden käyttöympäristöstä riippumatta. Tänä vuonna vakuuttamisvelvollisuus on laajentunut koskemaan myös monia muita moottorikäyttöisiä liikkumisvälineitä. Lumelle on kehitetty erilaisia sähköisiä ajopelejä, jotka tulee uuden liikennevakuutuslain myötä vakuuttaa. Onnettomuuden sattuessa vakuuttamattomalla ajoneuvolla ajaminen voi johtaa vakaviin taloudellisiin seurauksiin.
Miten tulee toimia sähköpotkulautaonnettomuudessa?23.9.2024 06:04:00 EEST | Tiedote
Vuokrattavat sähköpotkulaudat tulivat liikennevakuuttamisvelvollisuuden piiriin kesäkuun alussa. Vakuutus takaa täysimääräiset korvaukset sivullisille, ja se korvaa myös lautailijan omat sairaanhoitokulut. Vahinkotilanteiden varalta on hyvä tietää, miten vahinkopaikalla toimitaan, ja mihin korvauksiin on oikeutettu.
Liikennevakuutuksen laiminlyönti voi tulla kalliiksi – sähköpotkulaudalle pahimmillaan moottoripyörän maksut30.8.2024 06:35:00 EEST | Tiedote
Kesäkuun alussa voimaan tullut uusi liikennevakuutuslaki velvoittaa vakuuttamaan lähes kaikki sähköiset liikkumisvälineet, joiden paino on yli 25 kg tai nopeus yli 25 km/h. Poliisin valvonnassa on jo jäänyt kiinni useita vakuuttamattomia kulkupelejä, joita odottaa vakuutuksen laiminlyöntimaksu. Tällaiselle ajoneuvolle määrättävä maksu voi pahimmillaan olla jopa tuhansia euroja.
Uusi liikennevakuutuslaki vastaa suomalaisten toiveisiin3.7.2024 06:32:00 EEST | Tiedote
Kesäkuun alusta voimaan tullut uusi liikennevakuutuslaki on vuokrattavien sähköpotkulautojen osalta vastaus monen suomalaisen toiveeseen. Suomalaiset ovat olleet huolissaan onnettomuuksien aiheuttamasta kuormituksesta terveydenhuollolle, ja toivoneet ratkaisuksi lakisääteistä liikennevakuutusta sähköpotkulaudoille.
Sähköpyörä tarvitsee tieliikenteessä liikennevakuutuksen vain poikkeustapauksessa27.6.2024 08:44:21 EEST | Tiedote
Kesäkuun alussa voimaan tullut uusi liikennevakuutuslaki on aiheuttanut etenkin sähköpyörien omistajien keskuudessa epätietoisuutta. Tieliikenteessä sallitut sähköpyörät on kuitenkin pääsääntöisesti rajattu vakuutusvelvollisuuden ulkopuolelle.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme