Oulun kaupunki edelläkävijänä tekoälyn hyödyntämisessä: OuluBot virtuaaliassistentti käyttää nyt myös generatiivista AI:ta

OuluBot on Oulun kaupungin älykäs, keskustelevan tekoälyn virtuaaliassistentti, joka mahdollistaa asiakkaiden ohjauksen ja neuvonnan 24/7. OuluBot syntyi kehityshankkeen tuloksena ja se on palvellut nyt tuotannossa vuodesta 2022 lähtien kasvattaen jatkuvasti suosiotaan. Lokakuussa 2023 Oulu otti ensimmäisten joukossa käyttöön generatiivisen AI:n ominaisuuksia, joilla OuluBot paranee entisestään. OuluBotin taustalla on Boost.ai:n keskustelevan tekoälyn teknologia ja palvelukumppaneina Digital Workforce Services Oyj ja Front AI.

OuluBotissa on tuhansia aikeita ja se palvelee kaupungin asiakkaita hyvin laajasti eri alueilla. Tällä hetkellä OuluBot osaa vastata satoja aihealueita koskeviin tiedusteluihin, sisältäen esimerkiksi Oulun seudun joukkoliikennettä, kadonneita matkakortteja, matkailua, kirjastoja, rakennusvalvontaa ja hyvinvointipalveluita koskevia kysymyksiä.

OuluBotin parissa työskentelee nykyisin 22 henkilöä, joista pääosa on tekoälymallia kouluttavia AI Trainereitä. Laajoihin kielimalleihin (LLM) perustuvat Boost.ai:n uudet ominaisuudet ovat olleet viime syksystä alkaen Oulun AI Trainereiden käytössä mahdollistaen tekoälyn opettamisen ja OuluBotin vastausten tuottamisen aiempaa huomattavasti nopeammin ja tehokkaammin.

Viimeisimpänä kehitysaskeleena tänä keväänä, OuluBot otti käyttöön myös generatiivista AI:ta hyödyntävä toiminnallisuuden. Generatiivinen AI mahdollistaa sen, että OuluBot voi itsenäisesti vastata asiakkaiden kysymyksiin muun muassa kunnan nettisivuilta löytämänsä tiedon perusteella. Botin tiedonhaku kohdistuu, kunnan sivujen lisäksi, Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen (Pohde) sivustoon ja hakua voidaan helposti laajentaa muiden toimijoiden sivuihin, kun näiden nähdään olevan keskeisessä roolissa kuntalaisten hyvinvoinnin edistämisessä.

OuluBot on maailmanlaajuisesti yksi ensimmäisiä julkishallinnon palveluita, jossa generatiivinen AI käyttää olemassa olevaa sisältöä itsenäiseen oppimiseen erillisen opettamisen sijaan. Itsenäinen oppiminen mahdollistaa OuluBotin laajentamisen lähes rajatta kaikkiin kaupungin ja muiden valittujen toimijoiden tuottamiin palveluihin. AI Trainereiden pääasialliseksi tehtäväksi jää valvoa Generatiivisen AI:n tuottamien vastausten laatua ja sen hyödyntämän lähdeaineiston oikeellisuutta.

”Olemme ylpeitä siitä, että voimme olla kuntasektorin digitalisaation eturintamassa ja näyttää esimerkkiä myös generatiivisen tekoälyn hyödyntämisessä. Oulun kaupunki vastaa valtavasta määrästä aihealueita, joista kuntalaisilla, matkailijoilla ja yrittäjillä riittää kysyttävää.  Laajat kielimallit mahdollistavat sen, että voimme entistä nopeammin lisätä uusia aiheita OuluBotin repertuaariin ja vastata entistä paremmin myös yleisiin kysymyksiin, mikä puolestaan parantaa asiakaskokemusta merkittävästi. Tämä kaikki tapahtuu turvallisesti ja hallitusti, kertoo Veli-Matti Keloneva, Oulun kaupungin Kehittämisjohtaja.

”Oulussa on varmasti Suomen kaupungeista paras virtuaaliassistentti. He ottivat ensimmäisinä koekäyttöön Boost.ai:n teknologian LLM-ominaisuudet viime syksynä ja hyödyntävät niitä nyt jo laajasti. Monilla muilla asiakkailla ollaan vielä generatiivisen AI:n kanssa mietintäasteella, mutta Oulu on jo ehtinyt pitkälle sen hyödyntämisessä, kertoo Jari Annala ”

”Hienoa seurata, kuinka OuluBot laajenee ja kehittyy jatkuvasti. Generatiivisen tekoälyn läpimurron seurauksena ihmiset ovat paljon valmiimpia ja tottuneempia keskustelemaan virtuaaliassistenttien kanssa. Oulu on erinomaisessa asemassa, kun heillä on jo vuosien kokemus keskustelevasta tekoälystä, jatkuvan innovoinnin kulttuuri sekä asiakaslähtöinen toimintatapa, sanoo Jussi Vasama.

OuluBot toimii osoitteessa https://www.ouka.fi/ ja se osaa keskustella myös Oulun murteella.

Marja Heikkinen
Key Account Manager
marja.heikkinen@digitalworkforce.com

Digital Workforce Services on maailman johtavia liiketoimintaprosessien automatisointiin tarkoitettujen palveluiden ja teknologiaratkaisujen tarjoajia. Digital Workforce Outsmart -palvelujen ja -teknologia-alustan avulla asiakasorganisaatiot voivat säästää kustannuksia, kiihdyttää digitalisaatiota, kasvattaa liikevaihtoa, parantaa asiakaskokemusta ja kilpailukykyä. Maailmanlaajuisesti yli 250 suurta asiakasta käyttää yhtiön palveluja ja teknologioita liiketoimintansa kehittämiseen automaation avulla. Yhtiö on perustettu vuonna 2015 ja sen palveluksessa on yhteensä yli 200 liiketoiminnan automaation ammattilaista Yhdysvalloissa, Isossa-Britanniassa, Irlannissa sekä Pohjois- ja Keski-Euroopassa. Digital Workforce on listattu Nasdaq First North Growth Market -markkinapaikalla. https://digitalworkforce.com

Muut kielet

Digital Workforcelle yli 1,3 miljoonan euron sopimus Pirkanmaan hyvinvointialueen aktiivisten asiakastietojen siirrosta28.6.2024 10:00:00 EEST | Tiedote

Lehdistötiedote 28.6.2024 Digital Workforcelle yli 1,3 miljoonan euron sopimus Pirkanmaan hyvinvointialueen aktiivisten asiakastietojen siirrosta Digital Workforce, ohjelmistorobotiikan ja prosessiautomaation johtava palveluntarjoaja, kertoo saaneensa Istekin ja Atostekin kautta Pirkanmaan hyvinvointialueen aktiivisten asiakastietojen siirtoprojektin. Työ sisältää aktiivisten asiakastietojen poiminnan kahdeksasta eri lähdejärjestelmästä ja niiden konvertoinnin muotoon, josta ne pystytään siirtämään näppärästi uuteen Mediconsultin Saga-järjestelmään. Aktiivisia asiakkaita, joiden tiedot siirretään, on vähintään 78 000. Kyseessä on toistaiseksi suurin aktiivisten sosiaalihuollon asiakastietojen siirtoprojekti Suomessa. Marraskuussa 2024 käyttöönotettava Saga yhdistää aiemmat järjestelmät yhdeksi kokonaisuudeksi. Siirtymävaiheessa on ensiarvoisen tärkeää, että kaikki aktiiviset ja voimassa olevat asiakastiedot siirretään uuteen järjestelmään luotettavasti, sujuvasti ja tehokkaasti. ”Pirka

Digital Workforce secures over EUR 1.3 million contract for the transfer of active customer data in the Pirkanmaa Wellbeing Services County28.6.2024 10:00:00 EEST | Press release

Press Release 28.6.2024 Digital Workforce secures over EUR 1.3 million contract for the transfer of active customer data in the Pirkanmaa Wellbeing Services County Digital Workforce, a leading provider of RPA and process automation services, has secured a significant project to transfer active customer data from the Pirkanmaa Wellbeing Services County through Istekki and Atostek. The project involves extracting active customer data from eight different source systems and converting it into a format that can be easily transferred to the new Saga system by Mediconsult. This project is the largest active social care customer data transfer project in Finland to date, with at least 78,000 active customers' data being transferred. The Saga system, scheduled for launch in November 2024, will integrate the previous systems into a single entity. During the transition phase, it is crucial that all active and valid customer data is transferred to the new system in a reliable, smooth, and efficien

Digital Workforce toteuttaa ohjelmistorobotiikan avulla Pohjois-Savon hyvinvointialueen aktiivisten asiakastietojen migraatioprojektin17.6.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Lehdistötiedote 17.6.2024 Digital Workforce toteuttaa ohjelmistorobotiikan avulla Pohjois-Savon hyvinvointialueen aktiivisten asiakastietojen migraatioprojektin Digital Workforce, ohjelmistorobotiikan ja prosessiautomaation johtava palveluntarjoaja, kertoo saaneensa Istekin ja Atostekin kautta Pohjois-Savon hyvinvointialueen aktiivisten asiakastietojen migraatioprojektin. Työ sisältää aktiivisten asiakastietojen poiminnan viidestä eri lähdejärjestelmästä ja niiden konvertoinnin muotoon, josta ne pystytään siirtämään näppärästi uuteen Mediconsultin Saga-järjestelmään. Lähdejärjestelmät ovat SosiaaliEffica, Pegasos, Proconsona OMNI, Lifecare ja Aura. Aktiivisia asiakkaita, joiden tiedot siirretään, on vähintään 16 000, mahdollisesti jopa kaksinkertainen määrä. Tammikuussa 2025 käyttöönotettava Saga yhdistää aiemmat järjestelmät yhdeksi kokonaisuudeksi. Siirtymävaiheessa on ensiarvoisen tärkeää, että kaikki aktiiviset ja voimassa olevat asiakastiedot siirretään uuteen järjestelmään luotet

Digital Workforce implements a Robotic Process Automation (RPA) solution to migrate active customer data in the North Savo Wellbeing Services County17.6.2024 08:00:00 EEST | Press release

Press release 17.6.2024 Digital Workforce implements a Robotic Process Automation (RPA) solution to migrate active customer data in the North Savo Wellbeing Services County Digital Workforce, a leading provider of RPA and process automation services, announces it has been awarded a project to migrate active customer data in the North Savo wellbeing services county through partners Istekki and Atostek. The work involves extracting active customer data from five different source systems and converting it into a format that can be easily transferred to the new Saga system by Mediconsult. The source systems are SosiaaliEffica, Pegasos, Proconsona OMNI, Lifecare, and Aura. At least 16,000 active clients' data will be transferred, possibly twice that number. Saga, to be launched in January 2025, will integrate the legacy systems into a single entity. During the transition phase, all active and valid customer data must be transferred to the new system in a reliable, smooth, and efficient way.

Digital Workforce Services Oyj:n vastuullisuusraportti 2023 on julkaistu24.5.2024 11:45:00 EEST | Tiedote

Lehdistötiedote 24.5.2024 Digital Workforce Services Oyj:n vastuullisuusraportti 2023 on julkaistu Digital Workforce Services Oyj, johtava liiketoimintaprosessien automatisoinnin palveluyhtiö, on julkaissut ensimmäisen vastuullisuusraporttinsa. Tämä on osoitus yhtiön sitoutumisesta avoimuuteen, vastuullisuuteen ja kestävään kehitykseen. Vastuullisuusmatkan aloitus Vastuullisraportti pitää sisällään yhteenvedon Digital Workforcen vastuullisuuskehityksestä vuonna 2023. Ensimmäisen raporttimme tavoitteena on tiivistää yrityksemme tärkeimmät vastuullisuusteemat ja vaikutukset YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden mukaisesti. Jatkossa tavoitteenamme on yhdessä henkilöstömme kanssa edistää vastuullisuusaloitteita määrätietoisin askelin ja raportoida edistymisestä vuosittain. Merkityksellinen automaatio yhtiön ytimessä Digital Workforce haluaa profiloitua vahvasti merkityksellisen automaation tekijänä. Missiomme on automatisoida tietotyön prosesseja, jolloin ihmisten aikaa vapautuu arvokkaamp