HUS utredning om patientdatasystem är klar
HUS utredning om framtida alternativ för patientdatasystemen är klar. Utredningen genomfördes i samarbete med Deloitte.
Utredningen syftade till att få information om hur patientdatasystemen kan svara mot framtida utmaningar och vilka alternativa utvecklingsvägar som finns för dem.
Målet var att bedöma hur de system som används kan utvecklas så att de bättre tjänar HUS och kunders behov. Utredningen genomfördes genom att intervjua HUS egna experter och viktiga intressentgrupper.
Fyra alternativa utvecklingsvägar för framtiden
I utredningen identifierades fyra utvecklingsvägar, av vilka tre fokuserar på utveckling av det nuvarande systemet Apotti utifrån olika strategiska mål. Det fjärde alternativet som presenterades är att Apotti ersätts med en ny patientdatasystemhelhet.
I Deloittes slutrapport betonas att det i Apotti-systemet finns en betydande mängd outnyttjad utvecklingspotential, vilket erbjuder betydande möjligheter att både förbättra basfunktionerna och för framtida innovationer. För att uppnå nytta krävs dock satsningar och resurser både från HUS och från Oy Apotti Ab.
Utredningen skapar grund för beslut
HUS mål är att utifrån dessa alternativ ge riktlinjer för utvecklingen av patientdatasystemen under 2024. Resultaten av utredningen ger viktig information som stöd för beslutsfattandet.
En utförlig bedömning av kostnadseffekterna ingår i de fortsatta utredningsfaserna och kräver noggrant beaktande av den flerfasiga processen och av olika faktorer.
”Helsingfors stads samt Vanda och Kervo välfärdsområdes åsikter och mål påverkar våra möjligheter att fatta beslut när det gäller Apotti-systemet. I nästa skede är det viktigt med en fortsatt närmare diskussion mellan Apottis ägare om de framtida planerna”, säger HUS IT-direktör Harri Karjalainen.
Även nationella beslut påverkar de mål som ställts för patientdatasystemen. Staten kan styra upphandlingarna och den regionala utvecklingen av patientdatasystem.
Utredningen är bara det första steget i förändringen
Ingen av de valbara alternativa vägarna utgör en snabb lösning, utan förändringar och genomförandet av dem tar flera år.
”På kort sikt fokuserar vi på att lösa operativa utmaningar och fortsatt utveckling av den nuvarande lösningen”, säger Karjalainen.
”Om vi kommer fram till att byta ut Apotti mot ett annat system, beräknas det vara möjligt tidigast efter cirka fem år och kräver noggranna förberedelser. Med ett tidsspann på några år ser jag inte byte av patientdatasystem som ett realistiskt alternativ, fortsätter Karjalainen.
HUS medietjänst betjänar media måndag–torsdag kl. 10–16, fredag kl. 10–15 på numret 050 427 2875 eller per e-post viestinta@hus.fi.
Kontakter
Harri KarjalainenIT-direktörHUSin Tietohallinto
Tel:050 385 8600harri.karjalainen@hus.fiOm HUS
HUS Helsingfors universitetssjukhus är Finlands största aktör inom den specialiserade sjukvården. Vår kompetens är internationellt känd och erkänd. Som universitetssjukhus utvärderar och utvecklar vi ständigt våra behandlingsmetoder och vår verksamhet.
På HUS får nästan 700 000 patienter vård varje år. Hos oss arbetar över 27 000 proffs för patientens bästa. Vi ansvarar för ordnandet av specialiserad sjukvård inom Nyland. Dessutom har behandlingen av flera sällsynta och svåra sjukdomar i Finland och inom Södra Finlands samarbetsområde koncentrerats till oss.
HUS – Den främstavården
HUS medietjänst betjänar media måndag–torsdag kl. 10–16, fredag kl. 10–15 på numret 050 427 2875 eller per e-post viestinta@hus.fi.
hus.fi/sv
Andra språk
Följ HUS
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från HUS
En halv miljon responser 2024: HUS kunder är bevisligen nöjda28.2.2025 10:40:17 EET | Pressmeddelande
Varje kund har möjlighet att ge respons via textmeddelande. Man kan också ge respons via webbplatsen eller med en blankett. År 2024 fick vi cirka 500 000 responser av kunder och cirka 335 000 responskommentarer.
Puoli miljoonaa palautetta vuonna 2024: HUSissa tutkitusti tyytyväiset asiakkaat28.2.2025 10:40:17 EET | Tiedote
Jokaisella asiakkaallamme on mahdollisuus antaa palautetta tekstiviestillä. Palautetta voi myös antaa verkkosivujen kautta tai lomakkeella. Saimme vuonna 2024 noin 500 000 asiakkaan antamaa arviota ja noin 335 000 palautekommenttia.
Förhandsmeddelande: HUS styrelse sammanträder den 3 mars 202527.2.2025 15:02:59 EET | Pressmeddelande
HUS styrelse sammanträder måndagen den 3 mars 2025. Föredragningslistan för mötet finns här Sammanslutningens styrelse leder HUS verksamhet, förvaltning och ekonomi. Sammanslutningens styrelse har 17 ledamöter och av dem är två företrädare för Helsingfors universitet. Sammanslutningens styrelse sammanträder cirka en gång per månad.
Ennakkotiedote: HUSin yhtymähallitus kokoontuu 3.3.27.2.2025 15:02:59 EET | Tiedote
HUSin yhtymähallitus kokoontuu maanantaina 3.3.2025. Kokouksen esityslistan voi lukea täältä. Yhtymähallitus johtaa HUSin toimintaa, hallintoa ja taloutta. Yhtymähallituksessa on 17 jäsentä, joista kaksi on Helsingin yliopiston edustajia. Yhtymähallitus kokoontuu noin kerran kuukaudessa. HUSin mediapalvelu palvelee mediaa ma–to klo 10–16, pe klo 10–15 numerossa 050 427 2875 tai sähköpostitse viestinta@hus.fi.
HUS inledde kontinuerlig njurersättningsterapi för nyfödda med en ny apparat25.2.2025 08:50:20 EET | Pressmeddelande
Neonatala intensivvårdsavdelningen Holmen är först i Norden med att inleda en ny behandlingsform för nyfödda som behöver kontinuerlig njurersättningsterapi. Carpediem-apparaten är avsedd för behandling av svår njursvikt och vätskelast.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum