HUSin potilastietojärjestelmäselvitys on valmistunut
HUSin selvitys potilastietojärjestelmien tulevaisuuden vaihtoehdoista on valmistunut. Selvitys toteutettiin yhdessä Deloitten kanssa.
Selvityksen tavoitteena oli saada tietoa siitä, miten potilastietojärjestelmät voivat vastata tulevaisuuden haasteisiin ja millaisia vaihtoehtoisia kehityspolkuja niiden osalta on.
Tavoitteena oli arvioida, miten jo käytössä olevia järjestelmiä voitaisiin kehittää palvelemaan paremmin HUSin ja sen asiakkaiden tarpeita. Selvitys toteutettiin haastattelemalla HUSin omia asiantuntijoita ja keskeisiä sidosryhmiä.
Neljä vaihtoehtoista tulevaisuuden kehityspolkua
Selvityksessä tunnistettiin neljä kehityspolkua, joista kolme keskittyy nykyisin käytössä olevan Apotti-järjestelmän kehittämiseen erilaisten strategisten tavoitteiden pohjalta. Neljäs esitetyistä vaihtoehdoista on Apotin korvaaminen uudella potilastietojärjestelmäkokonaisuudella.
Deloitten loppuraportissa korostetaan, että Apotti-järjestelmässä on huomattava määrä hyödyntämätöntä kehittämispotentiaalia, mikä tarjoaa merkittäviä mahdollisuuksia sekä perustoiminnallisuuksien parantamiselle että tulevaisuuden innovaatioille. Hyötyjen saavuttaminen vaatii kuitenkin panostuksia ja resursointia sekä HUSilta että Oy Apotti AB:lta.
Selvitys luo pohjan päätöksenteolle
HUSin tavoitteena on linjata potilastietojärjestelmien kehityssuuntaa näiden vaihtoehtojen pohjalta vuoden 2024 aikana. Selvityksen tulokset antavat tärkeää tietoa päätöksenteon tueksi.
Kustannusvaikutusten tarkka arviointi sisältyy jatkoselvitysvaiheisiin, ja edellyttää monivaiheisen prosessin ja eri tekijöiden huolellista huomioimista.
”Helsingin kaupungin sekä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen näkemykset ja tavoitteet vaikuttavat mahdollisuuksiimme tehdä ratkaisuja Apotti-järjestelmän osalta. Seuraavassa vaiheessa on tärkeää jatkaa keskustelua entistä tiiviimmin Apotin omistajien välillä tulevaisuuden suunnitelmista”, HUSin tietohallintojohtaja Harri Karjalainen kertoo.
Myös valtakunnalliset päätökset vaikuttavat osaltaan potilastietojärjestelmille asetettuihin tavoitteisiin. Valtio voi ohjata hankintoja ja alueellista potilastietojärjestelmäkehittämistä.
Selvitys on vasta muutoksen ensiaskel
Mikään valittavista vaihtoehtoisista poluista ei ole nopea ratkaisu, vaan muutokset ja niiden toimeenpano kestävät useita vuosia.
”Lyhyellä aikavälillä keskitymme toiminnallisten haasteiden ratkaisemiseen ja nykyratkaisun jatkokehittämiseen”, Karjalainen kertoo.
”Mikäli Apotin vaihtamiseen toiseen järjestelmään päädyttäisiin, se olisi mahdollista arviolta aikaisintaan noin viiden vuoden kuluttua, ja vaatisi huolellista valmistelua etukäteen. Muutaman vuoden aikajänteellä en näe potilastietojärjestelmän vaihtamista realistisena vaihtoehtona”, Karjalainen jatkaa.
HUSin mediapalvelu palvelee mediaa ma–to klo 10–16, pe klo 10–15 numerossa 050 427 2875 tai sähköpostitse viestinta@hus.fi.
Yhteyshenkilöt
Harri KarjalainenTietohallintojohtajaHUSin Tietohallinto
Puh:050 385 8600harri.karjalainen@hus.fiTietoja julkaisijasta
HUS Helsingin yliopistollinen sairaala on Suomen suurin erikoissairaanhoidon toimija. Osaamisemme on kansainvälisesti tunnettua ja tunnustettua. Yliopistollisena sairaalana tutkimme ja kehitämme jatkuvasti hoitomenetelmiämme sekä toimintaamme.
HUSissa saa vuosittain hoitoa lähes 700 000 potilasta. Meillä työskentelee yli 27 000 ammattilaista potilaiden parhaaksi. Vastaamme erikoissairaanhoidon järjestämisestä Uudellamaalla. Lisäksi meille on keskitetty koko Suomen ja Etelä-Suomen yhteistyöalueen monien harvinaisten ja vaikeiden sairauksien hoito.
HUS – Vaikuttavinta hoitoa
HUSin mediapalvelu palvelee mediaa ma–to klo 10–16, pe klo 10–15 numerossa 050 427 2875 tai sähköpostitse viestinta@hus.fi
hus.fi
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HUS
En halv miljon responser 2024: HUS kunder är bevisligen nöjda28.2.2025 10:40:17 EET | Pressmeddelande
Varje kund har möjlighet att ge respons via textmeddelande. Man kan också ge respons via webbplatsen eller med en blankett. År 2024 fick vi cirka 500 000 responser av kunder och cirka 335 000 responskommentarer.
Puoli miljoonaa palautetta vuonna 2024: HUSissa tutkitusti tyytyväiset asiakkaat28.2.2025 10:40:17 EET | Tiedote
Jokaisella asiakkaallamme on mahdollisuus antaa palautetta tekstiviestillä. Palautetta voi myös antaa verkkosivujen kautta tai lomakkeella. Saimme vuonna 2024 noin 500 000 asiakkaan antamaa arviota ja noin 335 000 palautekommenttia.
Förhandsmeddelande: HUS styrelse sammanträder den 3 mars 202527.2.2025 15:02:59 EET | Pressmeddelande
HUS styrelse sammanträder måndagen den 3 mars 2025. Föredragningslistan för mötet finns här Sammanslutningens styrelse leder HUS verksamhet, förvaltning och ekonomi. Sammanslutningens styrelse har 17 ledamöter och av dem är två företrädare för Helsingfors universitet. Sammanslutningens styrelse sammanträder cirka en gång per månad.
Ennakkotiedote: HUSin yhtymähallitus kokoontuu 3.3.27.2.2025 15:02:59 EET | Tiedote
HUSin yhtymähallitus kokoontuu maanantaina 3.3.2025. Kokouksen esityslistan voi lukea täältä. Yhtymähallitus johtaa HUSin toimintaa, hallintoa ja taloutta. Yhtymähallituksessa on 17 jäsentä, joista kaksi on Helsingin yliopiston edustajia. Yhtymähallitus kokoontuu noin kerran kuukaudessa. HUSin mediapalvelu palvelee mediaa ma–to klo 10–16, pe klo 10–15 numerossa 050 427 2875 tai sähköpostitse viestinta@hus.fi.
HUS inledde kontinuerlig njurersättningsterapi för nyfödda med en ny apparat25.2.2025 08:50:20 EET | Pressmeddelande
Neonatala intensivvårdsavdelningen Holmen är först i Norden med att inleda en ny behandlingsform för nyfödda som behöver kontinuerlig njurersättningsterapi. Carpediem-apparaten är avsedd för behandling av svår njursvikt och vätskelast.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme