Aarikka x YFD ”Leikki ei lopu” -suunnittelukilpailun finalistit on valittu

Aarikan yhteistyössä Young Finnish Designin kanssa nuorille suunnittelijoille suunnatun “Leikki ei lopu” -suunnittelukilpailun finalistit on valittu. Huippuammattilaisista koostuva tuomaristo kehuu kilpailun korkeaa tasoa. Voittajat kolmessa eri sarjassa julkistetaan elo- ja syyskuussa.

Aarikka x YFD
Aarikka x YFD ”Leikki ei lopu” -suunnittelukilpailun tuomariston jäsenet takarivissä vasemmalta oikealle: sisustusarkkitehti ja suunnittelija Joanna Laajisto, yhteiskunnallinen vaikuttaja, yrittäjä, stailisti Meri Milash, LUT-yliopiston työelämäprofessori, ekonomi ja yksi Suomen tunnetuimmista muotiasiantuntijoista Sami Sykkö (tuomariston puheenjohtaja) ja Young Finnish Designin edustajana creative director ja cofounder Heidi Huovinen sekä edessä vasemmalta oikealle: suunnittelija Magnus Löfgren, Aarikan toimitusjohtaja Riia Sandström ja suunnittelija Mert Otsamo. Kuvasta puuttuvat sisustusarkkitehti Vertti Kivi ja päätoimittaja, tietokirjailija Kari-Otso Nevaluoma. Kuva: Aarikka/Rasmus Lammervo

Aarikka x YFD ”Leikki ei lopu” -suunnittelukilpailu etenee kohti seuraavaa vaihetta, kun muotoilun, sisustuksen, vaatesuunnittelun ja muodin kärkinimistä koostuva tuomaristo on valinnut suunnittelukilpailun finalistit.

– Olemme hämmästyneitä sekä huikeasta kilpailuehdotusten määrästä että niiden korkeasta tasosta. Haastavasta tehtävästä huolimatta tuomaristo on tehnyt yksimielisen päätöksen kaikkien kolmen sarja kolmesta finalistista, kertoo tuomariston puheenjohtajana toimiva LUT-yliopiston työelämäprofessori, ekonomi ja yksi Suomen tunnetuimmista muotiasiantuntijoista Sami Sykkö.

Aarikka x YFD ”Leikki ei lopu” -suunnittelukilpailun finalistit eri sarjoissa ovat:

Korusarja
Eveliina Saarentaus, kilpailuehdotuksella Ava-korvakorut
Tania Muhonen, kilpailuehdotuksella Neito-käsikoru
Minna Viitalähde, kilpailuehdotuksella Valona-korusarja

Vaate-, laukku- tai asustesarja
Tania Muhonen, kilpailuehdotuksella Pallo-laukku
Eeva Räsänen, kilpailuehdotuksella POP-laukku
Sisilia Pirttimaa, kilpailuehdotuksella Aarikka-hattu

Kodin sisustuksen sarja
Roosa Ryhänen, kilpailuehdotuksella Lempeä-nojatuli
Anni Pitkäjärvi, kilpailuehdotuksella Silmu-vaatekoukku
Yi-Chiao Tien ja You-Chia Chen, kilpailuehdotuksella Dango-valaisin

Kaikkiaan kilpailuun osallistui 376 kilpailuehdotusta.

– Kilpailuehdotusten määrä on Young Finnish Design -suunnittelukilpailujen ennätys. On selvää, että Aarikka puhuttelee nuoria suunnittelijoita, jotka ovat niin suuressa määrin osallistuneet kilpailuun. Korkeatasoisten kilpailuehdotusten joukosta tuomaristo on löytänyt todelliset helmet – tai pitäisikö tässä yhteydessä puhua puuhelmistä, kehuu Young Finnish Designin toimitusjohtaja Elisa Luoto kilpailun antia.

Tuomaristossa ovat Sami Sykön lisäksi sisustusarkkitehti Vertti Kivi, sisustusarkkitehti ja suunnittelija Joanna Laajisto, suunnittelija Magnus Löfgren Ruotsista, yhteiskunnallinen vaikuttaja, yrittäjä, stailisti Meri Milash, päätoimittaja, tietokirjailija Kari-Otso Nevaluoma, suunnittelija Mert Otsamo ja Aarikan toimitusjohtaja Riia Sandström.

– Iloitsen kilpailuehdotusten korkeasta tasosta ja innovatiivisista kilpailuehdotuksista erityisesti siitä syystä, että se vahvistaa uskoa suomalaisen designosaamisen menestykseen myös tulevina vuosina. Kiitän myös kaikkia nuoria suunnittelijoita, jotka osoittivat kiinnostuksensa suunnittelukilpailua kohtaan. Finaaliin valituilla ehdotuksilla on erittäin suuret mahdollisuudet menestyä myös kaupallisesti, uskoo Aarikan toimitusjohtaja Riia Sandström.

Tuomaristo jatkaa työskentelyä ja valitsee kunkin sarjan voittajat, jotka julkistetaan Helsingissä 9.8.2024 Festarietkoilla, jossa palkitaan korusarjan sekä vaate-, laukku tai asustesarjan voittajat sekä 11.9.2024 Habitaressa, jossa palkitaan kodin sisustuksen sarjan voittaja.

Aarikan toimitusjohtaja Riia Sandström ja Aarikka x YFD "Leikki ei lopu" -suunnittelukilpailun tuomariston puheenjohtaja Sami Sykkö.
Riia Sandström ja Sami Sykkö
Aarikka x YFD -tuomaristo

Oy Martinex Ab on vuonna 1986 perustettu suomalainen perheyhtiö, jonka toiminta kattaa laadukkaiden sisustus- ja kodintarvikkeiden, leikkikalujen, pelien, tekstiilien ja laukkujen valmistuksen ja maahantuonnin. Lisäksi yhtiö toimii tukkuliikkeenä ja on yksi Suomen monipuolisimmista verkkokauppatoimijoista. Martinex vaalii tuotteissaan kotimaisuutta, vastuullisuutta, iloa ja perheläheisiä arvoja. Martinex kehittää omia kotimaisia tuotebrändejä kuten Iloleipuri, Ma-ia Family ja Peliko sekä Aarikka, joka on vuodesta 2017 ollut osa Martinex-konsernia. Aarikka-tuotteet suunnitellaan ja valmistetaan pääosin Suomessa käsityönä. Martinex on lisäksi lisenssinhaltija usealle tunnetulle tuotemerkille kuten Muumi ja Peppi Pitkätossu. Vuonna 2023 Martinex-konsernin liikevaihto oli noin 25 miljoonaa euroa, konsernin palveluksessa oli 86 henkilöä ja sen tuotteita vietiin yli 50 maahan.