Kreate voitti yli 34 miljoonan urakan mittavalta Helsinki–Riihimäki-ratahankkeelta

Kreate on allekirjoittanut Väyläviraston kanssa 34 miljoonan euron arvoisen sopimuksen Helsinki–Riihimäki-hankkeesta Kytömaan ja Järvenpään välille. Suomen vilkkaimmin liikennöidyllä rataosalla sijaitseva urakka on jatkoa kahdelle aikaisemmalle, joita Kreate rakentaa parhaillaan Kytömaan ja Ainolan välillä. Uuden laajemman urakan toteuttaminen alkaa samalla alueella, mutta rakentaminen siirtyy itäpuolelta länsipuolelle.

Kreaten työntekijöitä vahvistamassa junaradan pohjaa Kytömaan ja Ainolan välillä kesällä 2023 osana Helsinki–Riihimäki-ratahanketta.
Kreate on voittanut yli 34 miljoonan euron arvoisen Kytömaa–Järvenpää-urakan osana mittavaa Helsinki–Riihimäki-ratahanketta. Uuden urakan myötä Kreate jatkaa rakentamista samalla alueella siirtyen vain itäpuolelta länsipuolelle. Työt Suomen vilkkaimmalla rataosalla ovat sujuneet tähän mennessä ongelmitta. Kuvassa tehdään pohjanvahvistusta Kytömaan ja Ainolan väliselle itäiselle raiteelle kesällä 2023. Kreate Oy

Kreaten voittama rakennusurakka Kytömaan ja Järvenpään välillä on osa mittavaa Helsinki–Riihimäki-hanketta, jossa parannetaan pääradan toimintavarmuutta, mahdollistetaan henkilöliikenteen lisääminen sekä edistetään tavaraliikenteen kilpailukykyä. Kreate rakentaa parhaillaan kahta aiemmin voittamaansa urakkaa samalla rataosalla.

– Rakennusurakka kolmosen voittaminen tuntuu mahtavalta. Kahdella aikaisemmalla hankkeella yhteistyö on tilaajan kanssa sujunut erinomaisesti. Olemme rakentaneet tehokkaasti aikataulussa ja ilman häiriöitä junaliikenteelle. Uusi urakka sijaitsee samalla alueella, joten meillä on henkilöstö, koneet ja laitteet jo valmiina. Käytännössä rakennamme radan läntisellä puolella peilikuvana sen, mitä olemme noin vuoden verran tehneet itäisellä puolella, iloitsee hankkeen työpäällikkö Veli-Matti Aaltonen Kreatelta.

–  Uuden raiteen rakentaminen pääradalla ei ole helpoin mahdollinen yhtälö. Työt tehdään haastavissa pohjaolosuhteissa, erittäin vilkkaan liikenteen keskellä ja tiheästi asutulla alueella. Kreaten ratkaisukeskeinen asenne ja hyvä tekemisen meininki aiemmissa urakoissa ovat auttaneet selättämään haasteet hyvässä yhteistyössä tilaajan kanssa, kertoo projektipäällikkö Riitta Parviainen Väylävirastosta.

Rataurakka vaatii monialaista osaamista

Suomen vilkkaimmalla rataosuudella toteutettavassa hankkeessa rakennetaan muun muassa Kytömaan ja Järvenpäälle välille uusi läntisin raide, Ainolan asema läntiselle puolelle sekä Järvenpään kaupungin alueelle muun muassa Jokamiehenraitin sillan ja Sinfonia-aukion työt. Lisäksi toteutetaan tarvittavat muutokset nykyiseen läntiseen raiteeseen.

– Rakennamme urakassa samat seisakkeet, hissitornit ja portaikot samoin kuin itäiselle puolelle olemme toteuttaneet. Uusi urakka sisältää myös sähkö- ja turvalaiteurakan sähköratasuunnitteluineen, mikä on todella hienoa. Strateginen kasvu sähkörata- ja turvalaiteliiketoimintoihin on kannattanut, sillä se on monipuolistanut ja kasvattanut tarjottavia hankkeita, Aaltonen kertoo.

Kreate pääseekin hyödyntämään urakassa monipuolisesti rata-, silta- ja väylärakentamisen sekä kiertotalouden osaamistaan. Tärkeässä roolissa on myös yhtiön puoliksi omistama yhteisyritys KFS Finland Oy, joka suorittaa hankkeella erikoispohjarakentamisen töitä, kuten paalutusta ja stabilointeja. Urakkaan kuuluu muun muassa 4 kilometriä uutta raidetta, 5 siltaa, 6 uutta vaihdetta ja 2 vanhan vaihteen purkaminen.

– Voitettu urakka on kahta aikaisempaa urakkaa mittavampi, sillä siihen kuuluu myös esikuormitustyöt ja meluseinän rakentaminen radan molemmin puolin. Raidettakin rakennamme noin 1,5 kilometriä enemmän kuin nyt käynnissä olevalla kahdella hankkeella, Aaltonen kertoo.

Rata- ja ratikkarakentamisen kasvu tähtäimessä

Keväällä julkaisemassa strategiassaan Kreate linjasi yhdeksi kasvusuunnaksi rata- ja raiderakentamisen. Nyt voitettu hanke tukeekin hienosti yhtiön tavoitetta kasvattaa rata- ja raiderakentamisen osuutta kokonaisliikevaihdostaan.

– Olemme kasvattaneet systemaattisesti henkilöstöämme ja heidän osaamistaan sekä panostaneet kalustoon. Vihreä siirtymä ja tulevat raideinvestoinnit tarjoavat vahvan markkinan rata- ja raiderakentamiselle pitkälle tulevaisuuteen. Nyt voitettu hanke on strategiamme mukainen sisältäen useita rakentamisen lajeja, summaa ratarakentamisen johtaja Timo Leppänen Kreatelta.

Tällä hetkellä rakennettaviin kahteen urakkaan kuuluvat uusi itäinen raide ja laituri otetaan käyttöön viimeistään joulukuussa 2024. Uuden urakan rakentaminen välillä Kytömaa–Järvenpää käynnistyy viimeistään tammikuussa 2025 silta- ja maanrakennustöillä. Länsipuolen raiteiden ja urakkaan liittyvien rakenteiden on määrä valmistua heinäkuuhun 2027 mennessä. Urakan arvo on yli 34 miljoonaa euroa ja tilaajana on Väylävirasto.

Kreate Group on Suomen johtavia infrarakentajia. Yhtiö tarjoaa ratkaisuja siltoihin, teihin ja ratoihin, ympäristö- ja pohjarakentamiseen, kiertotalouteen sekä geoteknisiin tarpeisiin. Kreate laajensi vuonna 2022 toimintaansa Ruotsiin, missä Kreate Sverige AB:n liiketoiminta keskittyy vaativaan kallio- ja tunnelirakentamiseen. Konsernin liikevaihto vuonna 2023 oli 320 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää yli 450 henkilöä. Kreate Group on listattu Nasdaq Helsinkiin.

Suomen pisin silta palkittiin tietomallinnuksen edelläkävijänä13.6.2024 11:03:02 EEST | Tiedote

Täydellä teholla rakentuva Kruunuvuorensilta on voittanut Tekla BIM Awards Suomi 2024 -kilpailun, jossa arvioidaan laaja-alaisesti projektin tietomallintamiseen ja sen hyödyntämiseen liittyvää kokonaisuutta. Alusta asti sillan suunnittelun ja toteutuksen keskiössä olleen tietomallinnuksen avulla on varmistettu hankkeen tarkkuus, tehokkuus ja läpinäkyvyys kaikille osapuolille. Kruunuvuorensilta on infrarakentamisen saralla hieno esimerkki tietomallinnuksen huippuosaamisesta ja innovaatioista.

Kreatella poikkeuksellisen iso putkiurakka – Keskon logistiikkakeskuksen sähkö ja hulevedet kulkevat lähes 70 kilometrin putkistossa11.6.2024 10:36:57 EEST | Tiedote

Suomen suurimpiin rakennushankkeisiin kuuluvalla Keskon logistiikkakeskuksen työmaalla myös putkityöt ovat omaa luokkaansa niin laajuudeltaan kuin kestoltaan. Kreate urakoi 1,5 vuoden aikana lähes 70 kilometriä kaapelinsuoja-, vesi- ja viemäriputkia. Lisäksi asennettiin yli 20 pumppaamoa ja yli 800 kaivoa, joilla varmistetaan Onnelaksi nimetyn Hyvinkään logistiikkakeskuksen hule- ja jätevesien kokonaisvaltainen hallinta.

Sompasaaressa 140-tonnisten elementtien nostotyöt onnistuneesti päätökseen – Kreaten urakoima Nihdin esirakentaminen valmistumassa puoli vuotta etuajassa7.6.2024 13:10:23 EEST | Tiedote

Kolme viikkoa kestäneet mittavat nostotytöt Helsingin Sompasaaressa on saatu päätökseen. Suurimmillaan yli 140 tonnia painaneet laiturielementit asennettiin mereen Nihdinlaiturin ja Satamamestarinlaiturin edustalle keskimäärin kolmen kappaleen päivävauhtia. Talven aikana vähähiilibetonista paikalla valettujen elementtien nostamiseen tarvittiin jättinosturi, jonka nostokyky oli yli 162 tonnia ja nostosäde yli 23 metriä. Kreaten urakoima Nihdin esirakentaminen -hanke etenee aikataulua nopeammin muun muassa onnistuneen työsuunnittelun ja paikan päällä käsiteltyjen maamassojen ansioista.

Kreate voitti merkittävän Tampereen henkilöratapiha -hankkeen kilpailutuksen – kehitysvaihe käynnistyy kesäkuussa6.6.2024 13:36:37 EEST | Tiedote

Kreate alkaa suunnitella Tampereen henkilöratapiha -hankkeen rakentamista yhdessä Väyläviraston, Tampereen kaupungin, VR-Yhtymä Oyj:n sekä Fintraffic Raide Oy:n kanssa. Allianssiosapuolten torstaina 6.6.2024 allekirjoittama sopimus käynnistää Suomen vilkkaimpiin kuuluvan asemanseudun kehitysvaiheen. Tavoitteena on parantaa Tampereen keskustassa sijaitsevan henkilöratapihan toimivuutta sekä matkustajille että junaliikenteelle. Merkittävän hankkeen kokonaiskustannusarvio on 202 miljoonaa euroa.