Uudella hiilijohtamisen mallilla vähennetään merkittävästi uudisrakentamisen päästöjä
Ensimmäistä kertaa käytössä olevalla hiilijohtamisen mallilla varmistetaan hiilipäästöjen vähentäminen rakennushankkeissa esimerkiksi materiaaleista syntyvien päästöjen tietoisella vähentämisellä. Hiilijohtamisen mallin on kehittänyt Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy yhteistyössä Swecon kanssa. Malli on ensimmäistä kertaa käytössä Koskelan varikon mittavassa uudistushankkeessa.
![Raitiovaunurataa Vallilanlaaksosa keväisessä ympäristössä.](/data/images/public/17506758/70338849/bc8df971-75f5-49cd-ae2d-004261e8bb67-w_720.jpg)
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy uudistaa Koskelan varikon kokonaisuudessaan. Osana hankkeen kehitysvaihetta Kaupunkiliikenne on kehittänyt yhdessä Swecon ja koko Koskelan varikkohankkeen allianssin kanssa hiilijohtamisen mallin ja tilannekuvatyökalun ensimmäistä kertaa Suomessa. Hiilijohtamisen mallia on käytetty jo pidemmän aikaan Swecon johtamissa infrahankkeissa Iso-Britanniassa. Mallilla varmistetaan, että tehdyt valinnat ovat mahdollisimman vähäpäästöisiä. Kaikki hankkeen elinkaaren aikaiset hiilidioksidipäästöt lasketaan ja huomioidaan päätöksenteossa sekä päivittäisjohtamisessa ja materiaalivalinnoissa.
”Tietoa, työkaluja ja laskelmia päästövähennyksistä on olemassa toimialalla paljon, mutta hiilijohtamisen malli mahdollistaa teorian viemisen käytäntöön. Suunnittelupöydällä tehtyjen innovaatioiden ja vertailujen pohjalta olemme onnistuneet vähentämään Koskelan varikkohankkeen hiilipäästöjä kymmenien prosenttien verran jo ennen toteutusvaihetta. On mahtavaa nähdä materiaalimäärien ja -kustannusten laskelmat, jotka sisältävät myös hiilen määrän – se yksinkertaistaa päätöksentekoa”, vastuullisuuspäällikkö Maija Sarpo, Kaupunkiliikenteeltä sanoo.
Hiilijohtamisen malliin kuuluvat olennaisesti hankkeen päivittäisen johtamisen työkalut ja tilannekuva, jossa verrataan tavoitetta toteutumaan niin kustannusten kuin päästöjenkin osalta. Mahdollisimman reaaliaikainen tilannekuva, joka päivittyy jatkuvasti mahdollistaa tiedon materiaalien, kuten betonin, käytöstä ja niiden päästöistä. Koskelan varikolla tavoitteena on mahdollisimman pieni hiilijalanjälki lopputuloksesta tinkimättä, ja hiilijohtamisen mallilla materiaaleista syntyviä päästöjen vähentäminen on mahdollista.
”Swecolla on paljon kansainvälistä kokemusta hiilijohtamisesta. Isossa-Britanniassa olemme käyttäneet hiilijohtamisen malleja onnistuneesti erityisesti infrastruktuurihankkeissa, kuten raide- ja asemarakentamisessa. Osaamisemme varmisti osaltaan Koskelan varikkohankkeen suunnitteluvaiheen nopean käynnistämisen. Kokemuksesta tiedämme, että hiilenjohtamisprosessimme johtaa tehokkaasti päästöjen vähenemiseen”, Swecon vastuullisuusjohtaja Iida Vakkuri kertoo.
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy on sitoutunut vähentämään palveluidensa koko elinkaaren ympäristövaikutuksia ja vähentämään hiilipäästöjä kaikessa toiminnassaan.
”Tilaajana meillä on rooli koko infra-alan kehittämisessä. Asetamme tarpeeksi kunnianhimoiset ilmastotavoitteet ja uskallamme vaatia kumppaneiltamme uusimpien teknologioiden käyttöä ja innovatiivisuutta. Tavoitteenamme on luoda toimintakulttuuria, jota voimme hyödyntää myös muissa hankkeissamme, jotka muovaavat käytäntöjä koko alalla”, Kaupunkiliikenteen toiminnanohjausyksikön johtaja Karoliina Rajakallio kertoo.
Yhteyshenkilöt
Maija SarpoKaupunkiliikenne Oy, vastuullisuuspäällikkö
Puh:040 868 4223maija.sarpo@kaupunkiliikenne.fiIida VakkuriSweco, vastuullisuusjohtaja
Puh:050 531 3765iida.vakkuri@sweco.fiTiina VarheeSweco, lehdistökontakti
Puh:040 731 1231ext.tiina.varhee@sweco.fiKuvat
![Raitiovaunurataa Vallilanlaaksosa keväisessä ympäristössä.](/data/images/public/17506758/70338849/bf605af6-5c35-4ddb-8778-78ac338a2293-w_240.jpg)
Linkit
Me Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:ssä mahdollistamme pääkaupunkiseudun kestävän kasvun rakentamalla tulevaisuuden raideverkostokaupunkia ja pitämällä sen liikkeessä. Vastaamme joukkoliikenneinfran rakentamisesta sekä metrojunien ja raitiovaunujen liikennöinnistä, kunnossapidosta ja kehittämisestä laadukkaasti ja kustannustehokkaasti. Järjestämme kaupunkipyöräpalvelun ja liikennöimme Suomenlinnan lauttoja tytäryhtiömme kautta. Kannamme vastuun koko toimintamme elinkaaren päästöistä ja teemme valintoja, jotka muuttavat koko alan toimintaa, koska haluamme olla kestävien kaupunkien paras liikuttaja ja kehittäjä ̶ nyt ja tulevaisuudessa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
Pyörätalli avautuu Kaisantunneliin maanantaina 1.7.28.6.2024 13:33:27 EEST | Tiedote
Kaisantunnelin alikulun yhteyteen sijoittuva Pyörätalli avautuu käyttöön maanantaina 1. heinäkuuta klo 12.00. Kaupunkiliikenne Oy:n hallinnoimassa tallissa on pysäköintipaikkoja noin 900 polkupyörälle. Tämä uusi liityntäpyöräpysäköintiin tarkoitettu paikka parantaa merkittävästi pyöräliikennettä tukevien palvelujen tarjontaa Helsingin keskustan alueella.
Rautatientorin metroasemalla käynnissä purku-, louhinta- ja betonitöitä20.6.2024 15:30:00 EEST | Tiedote
Rautatientorin metroasemalla työt pääsivät kunnolla vauhtiin kesäkuun alussa, kun asema suljettiin metroliikenteeltä. Kaupunkiliikenne Oy parantaa Rautatientorin metroaseman paloturvallisuutta. Töitä tehdään yötä päivää ja myös viikonloppuisin, jotta kolmen kuukauden metron liikennesulku riittää.
Matinkylän metroaseman ja bussiterminaalin väliset liukuportaat ja hissit poissa käytöstä 1.-7.7. huoltotöiden vuoksi19.6.2024 09:43:54 EEST | Tiedote
Matinkylän metroaseman kauppakeskukseen ja bussiterminaaliin vievät liukuportaat ja hissit ovat pois käytöstä viikon ajan 1.-7.7. ja toisen viikon elokuun alussa. Yhteys kauppakeskuksen suuntaan suljetaan, koska liukuportaiden kattorakenteissa tehdään huoltotöitä.
Kontulan metroasema suljetaan 24.6. perusparannuksen vuoksi18.6.2024 12:00:22 EEST | Tiedote
Metroliikenne muuttuu Mellunmäen metrohaaralla maanantaina 24.6., kun Kontulan asema sulkeutuu metroaseman laituritason perusparannustöiden vuoksi. Tavallisesti Mellunmäkeen ajavien metrojen pääteasema on 24.6. alkaen Myllypuro. HSL järjestää korvaavaa liikennettä Mellunmäestä ja Kontulasta Itäkeskukseen.
Uusi M400 metrojunasarja korvaa vanhat metrojunat – hankesuunnitelma etenee päätöksenteossa14.6.2024 16:57:06 EEST | Tiedote
Uudet M400-sarjan metrojunat korvaavat vanhimmat metrossa käytössä olevat M100- ja M200-sarjan junat. Vanhat junat alkavat olla teknisen elinkaarensa päässä eivätkä ne sovellu tihentyvän metroliikenteen tarpeisiin. Uusia junia hankitaan aluksi enintään 25 kappaletta. Myöhemmin junia on mahdollista hankkia lisää.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme