Sirkuksen ja tanssin tiedotuskeskus ry

Vuonna 2023 tanssi elävöitti kaupunkitiloja ja asuinympäristöjä, ja se kannatti – katsojaluvut lähestyvät tasoa ennen pandemiaa

Tanssitaiteen esitystoiminta on tilastojen mukaan selvästi piristynyt ja yleisömäärät lähestyvät tasoa, jolla oltiin ennen kuin koronarajoitukset autioittivat katsomot. Viime vuonna tanssia vietiin paljon myös ihmisten lähelle maksuttomissa tapahtumissa.

Tanssijoita veistoksen ympäröimänä
Ismo Dance Companyn Anybody's Architecture: Capellanaukio esitettiin ulkoilmassa, Helsingin Kalasatamassa 26.-30.7.2023 © Ismo-Pekka Heikinheimo

Suomalaiset tanssiryhmät ja tuotantokeskukset toivat vuonna 2023 teoksiaan yleisöjen nähtäviksi lähes 2600 kertaa eri puolilla Suomea ja 15 muussa maassa. Esitykset keräsivät yhteensä runsaat 385 000 katsojaa, eli lähes yhtä paljon kuin pandemiaa edeltävinä vuosina.

Sirkuksen ja tanssin tiedotuskeskus keräsi tanssin vuoden 2023 esitys- ja katsoja- sekä taloustilastot 120 tanssitoimijalta. Niistä 14 sai rahoitusta esittävän taiteen valtionosuusjärjestelmästä (VOS), ja 27 ryhmää tai tanssin aluekeskusta sai Taiken myöntämää harkinnanvaraista toiminta-avustusta. Valtaosa tanssikentän toimijoista, noin 70 muuta kokoonpanoa tai yksittäistä koreografia, tuottaa esityksiä ilman vakiintunutta rahoitusta.

U%3An%20muotoinen%20kuvaajak%E4yr%E4

VOS-rahoitettujen ja toiminta-avustusta saaneiden esitys- ja katsojamäärät olivat suunnilleen samalla tasolla tai isompia kuin viisi vuotta sitten. Sen sijaan niin sanotuilla muilla ryhmillä katsoja- ja esitysmäärät jäivät selkeästi pienemmiksi kuin ennen pandemiaa. Epävakaalla rahoituspohjalla toimivat tanssintekijät ovat joutuneet pandemian vaikutusten seurauksena kaikkein ahtaimmalle, ja seuraukset näkyvät yhä tilastoissa.

Ulkoilmatapahtumiin ja luontoon tehtiin paljon maksuttomia esityksiä

Tilastoista havaitaan, että ilmaislippujen ja maksuttomien esitysten määrä tanssitaiteessa on kasvanut merkittävästi. Lähes joka neljäs tanssikatsoja näki esityksen ilmaiseksi vuonna 2023. Kun pandemian aikana sisätiloihin ei voitu ottaa yleisöjä, yleistyi ilmiö, jossa esityksiä toteutettiin esimerkiksi ulkoilmatapahtumissa, julkisissa kaupunkitiloissa ja luontoympäristöissä. Viime vuonna tanssia vietiin paljon myös ihmisten lähelle, asuinalueille ja palvelutaloihin, mikä on lisännyt tanssin saavutettavuutta.

Tanssielokuvat kiertävät ulkomailla

Suomalaisten tanssiryhmien vierailut ulkomailla ovat vähentyneet, mutta tanssielokuvat ovat valloittaneet maailmaa. Tanssielokuvanäytöksillä on ollut vuonna 2023 yhteensä 12 000 katsojaa, erityisen paljon ulkomaisilla festivaaleilla. Lue myös uusi artikkelimme tanssi- ja sirkuselokuvasta ›.

Vuonna 2022 avattuun Tanssin taloon tehtiin vuonna 2023 yli 81 000 käyntiä. Luku sisältää tanssiesityksiä ja -kilpailuja, sirkusesityksiä ja muita kulttuurialan tapahtumia. Kotimaiset tanssiesitykset ja niiden katsojat näkyvät tilastoissa eri tanssiryhmien kohdalla ja lukumäärät sisältyvät tanssin kokonaisesitysmääriin ja -katsojalukuihin.

Yksityiskohtaiset tanssin tilastotiedot ovat tarkasteltavissa Sirkuksen ja tanssin tiedotuskeskuksen sivuilla, kohdassa Tilastot.

Tanssijoita veistoksen ympäröimänä
U:n muotoinen kuvaajakäyrä

Lisätietoa julkaisijasta

Sirkuksen ja tanssin tiedotuskeskus on sirkus- ja tanssialoja edustava asiantuntijaorganisaatio, jonka toimintaa tukee opetus- ja kulttuuriministeriö. Se tuottaa ja levittää tietoa sirkus- ja tanssialojen toiminnasta ja toimijoista, olosuhteista, tuloksista ja vaikutuksista ja kehittää sektorin toimintaedellytyksiä maassamme. Tiedotuskeskus edistää myös näiden alojen kansainvälistä yhteistyötä ja vientiä.

Sirkuksen ja tanssin tiedotuskeskus ry
Tallberginkatu 1 C 93, käyntiosoite: Kaapelitehdas 2. krs, ovi 212
FIN-00180 Helsinki
info@circusdance.fi