Älä anna koirallesi grilliluita

Kesä on grillausaikaa. Koiranomistajan kannattaa muistaa muutama asia grillatessa. Rasvaisia ja mausteisia grilliherkkuja ei saa koiralle antaa.

Grilliherkuttelun yhteydessä koiralle on houkuttelevaa heittää luu kaluttavaksi. Koiralle ei kuitenkaan kannata antaa mitään sellaisia luita, joista koira saa purtua irti jotain muuta paitsi lihaa. Kypsennettyjä luita sekä porsaan, lampaan tai kananluita ei koiralle saa antaa ollenkaan.

Luista voi purtaessa irrota säleitä, jotka ärsyttävät suolistoa tai luumassa voi pahimmillaan aiheuttaa suoleen tukoksen.

- Luusta irronnut aines voi tukkia suoliston, sillä se muodostaa suoliston kosteassa ympäristössä kivikovaa massaa. Itse en antaisi koiralle luita ollenkaan. Jos kuitenkin haluaa luun koiralleen antaa, on luun oltava niin iso, ettei koira saa siitä lihan lisäksi mitään irti, neuvoo eläinlääkäri Nina Mahlanen Evidensian Eläinklinikka Mar-Vetista.

Useimman grillistä löytyy lihaherkkujen lisäksi kasviksia. Sipulikasveja ei saa koiralle antaa, koska ne voivat aiheuttaa ruoansulatuskanavaoireita ja vakavampiakin oireita. Myös mausteisen ruoan antamista koiralle tulee välttää. Ehdoton ei tulee Mahlaselta alkoholipitoisille juomille. Edes ykkösolutta ei koiralle kannata antaa.

- Alkoholi ei sovi koiralle lainkaan, Mahlanen valistaa.

Vältä grilliruokien rasvaa

Grilliruokien rasva on koiralle haitallista. Koiralle ei siis kannata antaa nuoltavaksi folioalustaa, jossa grillilihoja on kypsennetty. Koiraa ei myöskään saisi jättää yksin grillin läheisyyteen, koska silmän välttäessä koira voi päästä nuolemaan paistorasvaa grillin alapuolella olevaa rasvankeruuastiasta.

Rasva voi altistaa haimatulehdukselle, jonka oireita ovat ripulointi ja oksentelu. Myös suolaisen ruoan antamista koiralle tulisi välttää.

Grillivartaiden tikut, maissin tähkät ja ruokien pakkaukset houkuttelevat koiria ja syötynä aiheuttavat helposti suolitukoksen. Maissintähkää ei saa antaa koiralle pureskeltavaksi, koska tähkä on erittäin vaikeasti sulava ja voi tukkia isonkin koiran suolen. Tähkää ei saa myöskään heittää tunkiolle, jonne koira pääsee.

Myös koira voi kärsiä allergiasta

Vaikka koirille maistuu grilliherkuista ensisijaisesti liha, syövät jotkut koirat myös kasviksia. Koiralle ei saa antaa viinirypäleitä ja rusinoita, macadamiapähkinöitä tai hiivataikinaa. Myös homejuusto, suklaa ja ksylitolia sisältävät tuotteet ovat kiellettyjen ruokien listalla.

Aivan kuten ihmisillä, myös koirilla on ruoka-aine-allergioita.  Noin 10 prosenttia koirista on allergisia jollekin ruoka-aineelle. Tyypillisin ruoka-aine, jolle lemmikki voi olla allergisoitunut, on jokin punaisista lihoista, sillä niitä suurin osa koirista on saanut ruoassaan pennusta lähtien. Pitkäaikainen altistuminen vaaditaan, jotta immuunivaste alkaa reagoida ei-toivotulla tavalla ja aiheuttaa allergiaksi tulkittavat oireet.

Grilliherkut voivat aiheuttaa vakavia oireita

Jos koira on onnistunut nappaamaan koiralle vaarallisia grilliherkkuja, voivat oireita olla väsymys, ruokahaluttomuus, limakalvojen kalpeus, nopeutunut hengitys, pulssin kohoaminen, heikotus, liikkumattomuus, silmien keltaisuus tai virtsan muuttunut väri. Oireet alkavat yleensä vuorokauden sisällä. Punasolujen hajoamisesta kielivä virtsan tummuminen voi ilmaantua vasta kolmesta viiteen päivään sipulikasvien popsimisesta. Jos koira on syönyt grilliherkkuja, on sen vointia tarkkailtava ja jos ilmenee oireita, kannattaa koira vielä eläinlääkäriin.

Jos koiraa kuitenkin haluaa hemmotella grilliherkuilla, neuvoo Mahlanen antamaan koiralle marinoimatonta, luutonta broileria tai pienen palan makkaraa.

- Koira ei osaa kontrolloida syömistään, joten isot kerta-annokset voivat aiheuttaa ähkyn. Hyvä hygienia on tärkeää myös koiran ruokinnassa, joten kaiken lemmikille annettavan eläinperäisen ravinnon tulisi mielellään olla kypsennettyä Mahlanen opastaa.

Lisätietoja:

Eläinlääkäri Nina Mahlanen, 040 716 8927,  nina.mahlanen@evidensia.fi Eläinklinikka Mar-Vet, Evidensia

Eläinlääketieteellinen johtaja, eläinlääkäri Sanna Silvonmäki, 040 538 6876  sanna.silvonmaki@evidensia.fi