Ge inte grillben åt din hund.

På sommaren tycker vi om att grilla. Som hundägare är det bra att komma ihåg några saker när man grillar. Fet och kryddig grillmat får inte ges till hundar.

Det är frestande att kasta ett ben till hunden att gnaga på när man grillar. Men det är bäst att inte ge hunden några ben som den kan bita sönder och få i sig annat än kött. Tillagade ben samt ben från gris, lamm eller kyckling bör inte ges till hunden alls.

Ben kan splittras vid tuggning och orsaka irritation i tarmen eller i värsta fall kan benfliset leda till en tarmstopp.

- Benfliset kan blockera tarmen eftersom det bildar en stenhård massa i tarmens fuktiga miljö. Personligen skulle jag inte ge hunden några ben alls. Om man ändå vill ge hunden ett ben, bör benet vara så stort att hunden inte kan få i sig annat än köttet, råder veterinär Lotta Silfverberg från Evidensia Djursjukhus Mevet.

Flera gillar att även grilla grönsaker. Lökväxter bör inte ges till hundar eftersom de kan orsaka mag- och tarmproblem samt allvarligare symptom. Kryddig mat bör också undvikas. Silfverberg är absolut emot att ge hundar alkoholhaltiga drycker. Inte ens lättöl bör ges till hundar.

- Alkohol är inte alls lämpligt för hundar, varnar Silfverberg.

Undvik fett från grillmat

Fett från grillmat är skadligt för hundar. Man bör därför inte låta hunden slicka folien där grillköttet har tillagats. Hunden bör inte heller lämnas ensam nära grillen eftersom den kan slicka upp stekfettet från fettuppsamlaren under grillen.

Fett kan leda till pankreatit, vars symptomär bl.a. diarré och kräkningar. Salt mat bör också undvikas för hundar.

Grillpinnar, majskolvar och matförpackningar är lockande för hundar och kan orsaka tarmstopp om de äts. Majskolvar bör inte ges till hundar att tugga på eftersom de är mycket svårsmälta och kan blockera tarmen även hos stora hundar. Kolvarna bör inte heller kastas i sådan kompost som hunden kan komma åt.

Även hundar kan lida av allergier

Även om hundar främst gillar kött från grillen, äter vissa hundar också grönsaker. Hundar bör inte ges vindruvor eller russin, macadamnötter eller jästdeg. Ädelost, choklad och produkter som innehåller xylitol står också på listan över förbjudna livsmedel.

Precis som människor kan hundar också ha matallergier. Cirka 10 procent av hundarna är allergiska mot någon typ av mat. Den vanligaste maten som husdjur kan vara allergiska mot är rött kött eftersom de flesta hundar har fått det i sin kost sedan valpstadiet. Långvarig exponering krävs för att immunsvaret ska börja reagera på ett oönskat sätt och orsaka symtom som tolkas som allergi.

Grillmat kan orsaka allvarliga symptom

Om en hund lyckas få tag på farlig grillmat kan symtomen vara trötthet, aptitlöshet, bleka slemhinnor, snabb andning, ökad puls, svaghet, orörlighet, gula ögon eller förändrad urin färg. Symtomen börjar vanligtvis inom ett dygn. Mörkare urin, som indikerar nedbrytning av röda blodkroppar, kan uppträda först efter tre till fem dagar efter att hunden ätit lökväxter. Om hunden har ätit grillmat bör man övervaka dess tillstånd och ta den till veterinären om symtom uppstår.

Om man ändå vill skämma bort hunden med grillmat, rekommenderar Silfverberg att ge hunden omarinerad, benfri kyckling.

- Hunden kan inte kontrollera sitt ätande, så stora portioner kan orsaka magbesvär. God hygien är också viktigt vid utfodring av hundar, så allt animaliskt foder som ges till husdjur bör helst vara tillagat, råder Silfverberg.

För mer information:

Veterinär Lotta Silfverberg, 040 591 7038, lotta.silfverberg@evidensia.fi

Veterinärmedicinsk chef, veterinär Sanna Silvonmäki, 040 538 6876  sanna.silvonmaki@evidensia.fi

Evidensias nätverk med 47 veterinärkliniker och sjukhus erbjuder omfattande vård för husdjur dygnet runt över hela Finland. Evidensias nätverk, som inkluderar Evidensia och Omaeläinklinikka, är en del av IVC Evidensia, Europas största leverantör av veterinärtjänster, med över 2 500 veterinärkliniker och sjukhus i 20 länder.