Ville Kajala nimetty Euroopan arvopaperimarkkinaviranomaisen neuvoa antavaan toimielimeen

Keskuskauppakamarin johtava yhtiö- ja arvopaperimarkkinaoikeuden asiantuntija Ville Kajala on nimetty Euroopan arvopaperimarkkinaviranomaisen ESMAn yhteydessä toimivaan arvopaperimarkkina-alan sidosryhmäpaneeliin (Securities and Markets Stakeholder Group). Sidosryhmäpaneelin nelivuotinen toimikausi alkaa 1.7.2024.

Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija (yhtiö- ja arvopaperimarkkinaoikeus) Ville Kajala  Kuva: Liisa Takala.
Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija (yhtiö- ja arvopaperimarkkinaoikeus) Ville Kajala Kuva: Liisa Takala. Liisa Takala

Arvopaperimarkkina-alan sidosryhmäpaneeli on ESMAn neuvoa-antava elin, jota ESMA konsultoi sääntelyehdotuksistaan. Sidosryhmäpaneeli voi myös esittää ESMAlle näkemyksiään muun muassa valvontakäytäntöjen yhdenmukaistamiseen tai markkinakehitykseen liittyen.

”Pääomamarkkinaunionin kehittäminen ja kestävä rahoitus ovat vahvasti ESMAn sääntelyagendalla. Myös sääntelyn soveltamiseen liittyvät tulkinnat tehdään yhä useammin EU-tasolla. Eurooppalaisten pääomamarkkinoiden kilpailukyky vaikuttaa suoraan yritysten rahoituksen saatavuuteen ja hintaan. Siksi on tärkeää, että suomalaisten yritysten ääni kuuluu myös ESMAssa”, sanoo Kajala.

ESMAn arvopaperimarkkina-alan sidosryhmäpaneeliin kuuluu yhteensä 30 jäsentä eri puolilta EU:ta. Jäsenet edustavat finanssimarkkinoiden toimijoita, finanssialan työntekijöitä, kuluttajia, finanssipalvelujen käyttäjiä, pieniä ja keskisuuria yrityksiä sekä tiedeyhteisöä.

Yrityskysely osoittaa: Ammattikorkeakoulut kiinnostavimpia TKI- yhteistyökumppaneita yrityksille26.6.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Kauppakamareiden kyselyn mukaan ammattikorkeakoulut ovat kiinnostavimpia yhteistyökumppaneita yrityksille tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotyössä. Erityisen kiinnostavia TKI-yhteistyökumppaneita ammattikorkeakoulut ovat pienille ja keskisuurille yrityksille. Keskuskauppakamarin ja Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arenen mukaan julkisten TKI-panostusten suuntaamiselle voidaan juuri nyt vaikuttaa yritysten kasvun edellytyksiin ja lisätä pk-yritysten TKI-toimintaa.

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunnalta suositus elintarviketeollisuuden sopimusten päättämisehdoista19.6.2024 08:55:00 EEST | Tiedote

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta on antanut suosituksen elintarviketeollisuuden ja tuottajan pitkäkestoisten sopimusten päättämisehdoista sekä niiden kohtuullisuudesta. Lautakunta kiinnittää huomiota sopimusten päättämisehtojen selkeyteen: sopimuksen irtisanominen ja purkaminen ovat eri asioita. Lautakunta korostaa, että toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen pääasiallinen päättämistapa on irtisanominen.