Rekommendationer för god intressebevakningssed har färdigställts
Rekommendationerna, som utarbetats av delegationen för öppenhetsregistret, fastställer principerna för en ansvarsfull påverkanskommunikation.
Statens revisionsverk tillsatte i fjol en delegation i enlighet med lagen om öppenhetsregistret. Ett av delegationens uppdrag var att utarbeta rekommendationer för god intressebevakningssed. Rekommendationerna har nu färdigställts.
"I rekommendationerna för god intressebevakningssed ingår till exempel att lobbyisterna öppet meddelar sitt budskap och sina ambitioner samt så långt som möjligt publicerar sina konkreta mål, det centrala innehållet i kommunikationen till beslutsfattare och påverkansmaterialet till exempel på sin egen webbplats", berättar Tuomo Yli-Huttula, ordförande för delegationen för öppenhetsregistret.
Syftet med rekommendationerna för god intressebevakningssed är att förbättra transparensen i beslutsfattandet, bekämpa osaklig påverkan samt stärka medborgarnas förtroende för statsförvaltningen och demokratin.
"Påverkanskommunikationen i Finland är på en bra nivå etiskt men rekommendationerna stärker utvecklingen och tillägnandet av en god påverkanskultur. De fungerar enligt självregleringsprincipen och uppmuntrar aktörer som bedriver påverkanskommunikation till en gemensam etisk praxis", säger professor Emilia Korkea-aho, vice ordförande för delegationen för öppenhetsregistret som också forskat i påverkanskommunikation.
Över 900 aktörer har redan registrerat sig i öppenhetsregistret som infördes i år. De som bedriver påverkanskommunikation eller rådgivning inom påverkanskommunikation som riktas till riksdagen eller ministerierna samt andra som utför påverkanskommunikation och intressebevakning kan nu meddela att de förbinder sig att följa rekommendationerna för god intressebevakningssed.
Vid beredningen av rekommendationerna hörde delegationen för öppenhetsregistret i stor utsträckning olika aktörer. Delegationens uppgift är att regelbundet kontrollera och uppdatera rekommendationerna. Rekommendationerna är inte juridiskt förpliktande.
Läs mer om rekommendationerna för god intressebevakningssed.
Mer information
Tuomo Yli-Huttula, ordförande för delegationen för öppenhetsregistret
Tfn 040 652 9118
tuomo.yli-huttula@finanssiala.fi
Nyckelord
Valtiontalouden tarkastusvirasto (VTV) varmistaa, että valtion varoja käytetään eduskunnan osoittamiin kohteisiin tuloksellisesti lakeja ja sääntöjä noudattaen. Lisäksi VTV tukee toiminnallaan läpinäkyvää päätöksentekoa ja demokratiaa.
VTV tarkastaa valtion taloudenhoidon laillisuutta ja tarkoituksenmukaisuutta sekä valvoo finanssipolitiikkaa, puolue- ja vaalirahoitusta ja avoimuusrekisterin käyttöä. VTV on ylin riippumaton tarkastusviranomainen. Se toimii eduskunnan yhteydessä, ja sen asema ja tehtävät on säädetty perustuslaissa.
Statens revisionsverk säkerställer att statens tillgångar används i enlighet med riksdagens beslut, effektivt och med efterlevnad av lagar och regler. Med sin verksamhet stödjer revisionsverket dessutom ett transparent be-slutsfattande och demokrati.
Revisionsverket granskar lagligheten och ändamålsenligheten i skötseln av statsfinanserna, övervakar finanspo-litiken och användningen av öppenhetsregistret samt utövar tillsyn över parti- och valfinansieringen. Revis-ionsverket är den högsta oberoende revisionsmyndigheten. Revisionsverket fungerar i anslutning till riksdagen och dess ställning och uppgifter föreskrivs i grundlagen.
Andra språk
Följ VTV Valtiontalouden tarkastusvirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTV Valtiontalouden tarkastusvirasto
I uppföljningen av den offentliga skulden är det skäl att beakta också utvecklingen av tillgångarna och nettoskulden21.11.2024 06:45:00 EET | Pressmeddelande
Statens revisionsverk har granskat finansministeriets prognosmetoder för den offentliga skulden. I metoderna observerades inga betydande problem. Vid bedömningen av offentliga skuldens utveckling är det skäl att beakta förutom den egentliga offentliga skulden också nettoskuldens utveckling. Då beaktas en del av statens och de övriga offentliga finansernas tillgångar i skulden.
Julkisen velan seurannassa kannattaa huomioida myös varallisuuden ja nettovelan kehitys21.11.2024 06:45:00 EET | Tiedote
Valtiontalouden tarkastusvirasto tarkasti valtiovarainministeriön julkisen velan ennusteiden menetelmiä, joissa ei havaittu merkittäviä ongelmia. Julkisen velan kehitystä arvioitaessa olisi tarpeen huomioida varsinaisen julkisen velan lisäksi myös nettovelan kehitys. Tällöin velassa on huomioitu osa valtion ja muun julkisen talouden varallisuudesta.
Alternativ till de digitala tjänsterna behövs även i fortsättningen13.11.2024 07:00:00 EET | Pressmeddelande
Trots att en allt större del av tjänsterna kan digitaliseras, är det skäl för myndigheterna att se till att det finns tillgång också till alternativa servicekanaler och att de utvecklas. Det finns också behov av ett identifieringsverktyg som är oberoende av bankkoder
Digiasioinnille tarvitaan vaihtoehtoja myös jatkossa13.11.2024 07:00:00 EET | Tiedote
Vaikka yhä suurempi osa asioinnista voidaan digitalisoida, viranomaisten on syytä huolehtia myös vaihtoehtoisten asiointikanavien saatavuudesta ja kehittämisestä. Myös pankkitunnuksista riippumattomalle tunnistautumisvälineelle on tarvetta.
Revisionsverket har granskat redovisningarna av valfinansieringen vid det senaste presidentvalet2.10.2024 12:00:00 EEST | Pressmeddelande
Alla redovisningsskyldiga vid presidentvalet 2024 lämnade redovisningen av valfinansieringen inom tidsfristen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum