Pajtim Statovcille jälleen arvostettu kirjallisuuspalkinto

Pajtim Statovcin esikoisromaani Kissani Jugoslavia on voittanut merkittävän saksalaisen Internationaler Literaturpreis -kirjallisuuspalkinnon. Se myönnetään kunnianosoituksena kansainvälisen nykykirjallisuuden erinomaiselle teokselle, joka on käännetty saksaksi ensimmäistä kertaa. Palkintolautakunta oli asiasta yksimielinen.

Pajtim Statovci
Pajtim Statovcin uusi romaani Lehmä synnyttää yöllä julkaistaan syyskuun alussa.

Palkinto jaetaan tänä vuonna kuudennentoista kerran. Aiemmin sen ovat voittaneet mm. Mihail Šiškin, Amos Oz ja Fernanda Melchor. Palkinnon arvo on 35 000 euroa ja se jaetaan kirjailijan ja kirjan kääntäjän kesken. Kissani Jugoslavian on kääntänyt saksaksi Stefan Moster.

Kissani Jugoslavia (2014) on Pajtim Statovcin esikoisromaani, joka palkittiin ilmestymisvuonna Helsingin Sanomien kirjallisuuspalkinnolla. Se herätti huomiota myös maailmalla. Muun muassa New York Times kirjoitti romaanista ylistävän arvion.

Statovcille on myönnetty useita kirjallisuuspalkintoja ja palkintoehdokkuuksia. Hänen toinen romaaninsa Tiranan sydän valittiin National Book Award -palkintofinalistiksi vuonna 2019. National Book Award on yksi maailman arvostetuimmista kirjallisuuspalkinnoista. Kolmas romaani Bolla voitti kaunokirjallisuuden Finlandia-palkinnon v. 2019 ja arvostetun iltalialaisen Premio Grinzane -palkinnon vuonna 2022. Lisäksi se oli ehdolla Pohjoismaiden neuvoston kirjallisuuspalkinnon saajaksi ja ylsi maailman suurimpiin kirjallisuuspalkintoihin lukeutuvan Kirkus-palkinnon kuuden finalistin joukkoon. Teos oli myös yksi Iso-Britannian vanhimman kirjallisuuspalkinnon James Tait Black Prizen neljästä finalistista.

5. syyskuuta 2024 Otava julkaisee Statovcin uuden romaanin Lehmä synnyttää yöllä. Suomessa kasvanut poika viettää Kosovossa kesän, jonka eriskummalliset tapahtumat eivät jätä rauhaan. Aikuisena hän matkustaa synnyinseudulleen, sodasta kituvaan maahan, jossa pelko ohjaa yhä ihmisten arkea. Matka pakottaa katsomaan toden ja kuvitellun taa, hajonneiden muistojen ja sairauden pimeään. Minkä kaiken voi antaa anteeksi, entä kostaa? Voiko oikein edes muistaa?

Otavan Kirjaston uutuusromaaneissa tutkitaan rakkauden eri ilmenemismuotoja, pohditaan ihmisen sietokykyä, tarkastellaan perhedynamiikkaa sekä syödään hyvin24.6.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Otavan Kirjaston kesä ja syksy on kirjallisuuden juhlaa. Lina Wolff tutkii halua ja valtaa ainutlaatuisella tavalla kulttiteoksessaan Rakastajat. Bryan Washingtonin Sydän lautasella tarjoilee lukijoilleen epätäydellistä ystävyyttä, pakkomielteitä, seksiä ja aivan taivaallisen hyvää lohturuokaa. Oksana Vasjakinan Aro on rohkeudestaan ylistetyn, kotimaassaan kielletyn venäläiskirjailijan omakohtaisen trilogian toinen osa, jossa katse kääntyy äidistä isään. Sally Rooneyn odotettu romaani Intermezzo kysyy, miten paljon ihminen voi kantaa sisällään särkymättä. Pohjoismaiden tunnetuimman nykykirjailijan Jonas Hassen Khemirin Siskokset on häikäisevä kertomus perheestä, toiseudesta ja pakenemisesta. Maailmankirjallisuuden kiintotähden Margaret Atwoodin kertomuskokoelma Vanhaa rakkautta huokuu ovelaa valovoimaa ja hiljaista tuskaa.