Yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon jatkuva edistäminen työpaikoilla välttämätöntä

Pride -viikko tarjoaa erinomaisen tilaisuuden korostaa yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon merkitystä työpaikoilla ja yhteiskunnassa. Yhdenvertaisuuden edistämisen pitäisi kuitenkin olla osa jokapäiväistä toimintaa.

Keskuskauppakamarin hallinto- ja talousjohtaja. Kuva: Elmo Eklund / Keskuskauppakamari Kuva: Elmo Eklund / Keskuskauppakamari

Monet työnantajat haluavat Pride-viikon aikana ottaa kantaa sen puolesta, että yhdenvertaisuus ja tasa-arvo ovat heille tärkeitä. Vaikka teema korostuu näin Pride -viikon aikana, on tärkeää, ettei yhdenvertaisuuden edistäminen työpaikoilla rajoittuisi vain yhteen viikkoon, vaan sen tulisi olla osa yrityksen tai yhteisön jokapäiväistä toimintaa.

”Yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon edistämisessä on ennen kaikkea kyse pitkäjänteisestä toiminnasta, jota edistetään koko työyhteisön voimin. Keskuskauppakamarilla olemme pitäneet tärkeänä sitä, että meille ovat tervetulleita kaikki hakijat taustoista, iästä, sukupuolesta ja eri kieli-, kulttuuri- ja vähemmistöryhmistä riippumatta,” sanoo Keskuskauppakamarin talous- ja hallintojohtaja Yvonne Backas.

Backaksen mukaan sillä, että yritys sitoutuu yhdenvertaisuuden edistämiseen ei ainoastaan paranneta työympäristön ilmapiiriä, vaan lisätään myös työn tehokkuutta ja tuottavuutta.

“Samalla varmistetaan se, että työntekijät voivat tuntea olonsa arvostetuksi”, Backas sanoo.

Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo ovat entistä tärkeämpiä arvoja, jotka korostuvat entisestään, kun pohditaan organisaatioiden houkuttelevuutta laajemman osaajajoukon silmissä ja siinä kun organisaatiot pohtivat sitä, miten voivat omalta osalta vaikuttaa yhteiskunnalliseen ilmapiiriin.

”Työyhteisössä kaikilla pitäisi olla turvallinen olo olla ja työskennellä. Tämä edellyttää sitä, että jokaisessa yrityksessä ja organisaatiossa yhdenvertaisuustyöhön ja tasa-arvoon sitoutuminen näkyisi konkreettisina tekoina. Kannustamme siihen, että jokainen yritys ja organisaatio pohtisi, miten voisi arjessaan edistää yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa,” toteaa Backas.

Yrityskysely osoittaa: Ammattikorkeakoulut kiinnostavimpia TKI- yhteistyökumppaneita yrityksille26.6.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Kauppakamareiden kyselyn mukaan ammattikorkeakoulut ovat kiinnostavimpia yhteistyökumppaneita yrityksille tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotyössä. Erityisen kiinnostavia TKI-yhteistyökumppaneita ammattikorkeakoulut ovat pienille ja keskisuurille yrityksille. Keskuskauppakamarin ja Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arenen mukaan julkisten TKI-panostusten suuntaamiselle voidaan juuri nyt vaikuttaa yritysten kasvun edellytyksiin ja lisätä pk-yritysten TKI-toimintaa.

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunnalta suositus elintarviketeollisuuden sopimusten päättämisehdoista19.6.2024 08:55:00 EEST | Tiedote

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta on antanut suosituksen elintarviketeollisuuden ja tuottajan pitkäkestoisten sopimusten päättämisehdoista sekä niiden kohtuullisuudesta. Lautakunta kiinnittää huomiota sopimusten päättämisehtojen selkeyteen: sopimuksen irtisanominen ja purkaminen ovat eri asioita. Lautakunta korostaa, että toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen pääasiallinen päättämistapa on irtisanominen.