Työttömyys laski selvästi

YTK Työttömyyskassan jäsenten työttömyys laski toukokuussa 1,2 prosenttiyksikköä. Viimeksi yhtä suuri lasku koettiin vuosi sitten. Kesäkuussa hakemusmäärä on jatkanut laskuaan.

Työttömyys laski toukokuussa selvästi. Kesäkuussa hakemusmäärä on jatkanut laskuaan.

YTK Työttömyyskassan jäsenten työttömyysaste oli toukokuussa 7,2 %.
Suomen suurimman kassan jäsenten työttömyys laski toukokuussa 1,2 prosenttiyksikköä. Työttömyyden lasku oli nopein sitten viime vuoden kesäkuun.

Työttömyyden lasku oli miehillä naisia nopeampaa. Miesten työttömyys laski toukokuussa 1,5 prosenttiyksikköä, naisten puolestaan 0,8 prosenttiyksikköä.

Ikäryhmistä nopeimmin laski 56–68-vuotiaiden työttömyys, 1,6 prosenttiyksikköä.

Kymenlaaksossa ja Etelä-Karjalassa eniten pudotusta

Maakunnista työttömyyden lasku oli nopeinta Kymenlaaksossa, jossa työttömyys laski 2,3 prosenttiyksikköä. Seuraavaksi eniten työttömyys väheni Etelä-Karjalassa (2,0 prosenttiyksikköä) ja Satakunnassa (1,9 prosenttiyksikköä).

Toukokuussa YTK:n jäsenten työttömyys laski lähes kaikilla toimialoilla. Suurimmat parantajat olivat ympäristö- ja rakennusala. Molemmat alat ovat voimakkaasti sesongin määräämiä: kesäisin aloilla on aina alhaisin työttömyys.

"Näiden alojen työttömyyden lasku osuu sesongille tyypilliseen ajankohtaan, joten siinä ei koettu yllätystä," YTK Työttömyyskassan toimitusjohtaja Auli Hänninen sanoo.

"Molemmissa on lisäksi kuluneen vuoden aikana ollut muita aloja korkeampi työttömyys, joten pienikin parannus näkyy isosti."

mittari huhtikuu toukokuu muutos prosentteina
YTK:n jäsenten työttömyys 8,4 % 7,2 % –14,3 %
miesten työttömyys 9,7 % 8,2 % –15,5 %
naisten työttömyys  6,6 %

–10,6 %
17–30-vuotiaat 7,6 %

–17,1 %
31–55-vuotiaat 7,2 %

–15,3 %
56–68-vuotiaat 13,5 %

–11,9 %
maksetut päivärahat 79 044 423 €

66 956 303 €

–15,3 %

Kesäkuussa hakemuksia saapunut toukokuuta vähemmän

Kesäkuussa aikavälillä 1.6.–23.6. YTK Työttömyyskassalle saapui yhteensä 36 083 hakemusta. Viime kuussa vastaavaan aikaan (1.5–23.5.) saapui 40 213 hakemusta.

“Hakemusmäärien pieneneminen viittaa siihen, että työttömyyden lasku saattaa jatkua. Tämä kuitenkin tiedetään varmasti vasta kuun lopussa”, Auli Hänninen sanoo.

YTK Työttömyyskassa maksoi toukokuussa päivärahoja yhteensä 66 956 303 euroa. Huhtikuussa päivärahoja maksettiin 79 044 423 euroa. Päivärahojen määrä laski siis huhtikuusta toukokuuhun 15,3 %.

Ajantasaiset tiedot YTK Työttömyyskassan jäsenten työttömyydestä sekä vertailtavan datan löydät osoitteesta YTKBarometri.fi. Data sisältää muun muassa tietoa työttömyysasteista eri ikäryhmissä, sukupuolten välisistä eroista työttömyydessä, sekä työttömyyden kehityksestä eri kuukausina ja vuosina. Dataa voi tarkastella myös alueellisesti ja kaupunkien perusteella.

Miesten työttömyys laski naisten työttömyyttä nopeammin

YTK Työttömyyskassa on kaikkien alojen palkansaajien työttömyyskassa, joka vakuuttaa yli puoli miljoonaa palkansaajaa työttömyyden varalta. YTK on Suomen suurin työttömyyskassa. Tehtävämme on järjestää ansioturva jäsenillemme tehokkaasti, helposti ja inhimillisesti. Palvelemme valtakunnallisesti verkossa. Meillä työskentelee yli 200 ansioturvan ammattilaista. www.ytkkassa.fi