Planetaario on jälleen avoinna

Nostalgiannälkäisiä huvipuistokävijöitä hemmotellaan, kun Särkänniemen Planetaario on palannut asiakkaiden toiveesta tuotevalikoimaan kahden vuoden tauon jälkeen. Uusittu Planetaario avautuu tänään.

Kaksi lasta juoksee Planetaarion käytävässä tähtitaivaan ja planeettojen alla.
Tästä päivästä alkaen Särkänniemessä pääsee taas Planetaarioon. Särkänniemi

Särkänniemen Planetaariossa voi taas nähdä nostalgisia planetaarioelokuvia.

”Kun Planetaarion tekniikka toissa vuonna petti, ajattelimme, että ehkä aika oli ajanut planetaarioiden ohi”, kertoo Särkänniemen toimitusjohtaja Miikka Seppälä.

”Viime kesänä asiasta alettiin uutisoida, saimme valtavasti toiveita uudesta planetaariosta ja kävi ilmi, että näin ei ole. Ihmisille on hyvin tärkeää päästä planetaarioon edelleen. Niinpä me uusimme tekniikan ja pääsemme nyt avaamaan entistä ehomman perinteisen Planetaarion. Nyt kaikki on valmista suureen avaukseen”, Seppälä jatkaa.

Avaruuden ihmeitä yli 3-vuotiaille

Avajaispäivänä ensimmäinen näytös alkaa klo 12.30, ja sen jälkeen elokuuhun asti planetaarionäytökset alkavat Särkänniemessä joka päivä puolen tunnin välein klo 11.30–19.00. Vuorotellen esitetään kahta eri elokuvaa, joista kumpikin on sallittu 3 vuotta täyttäneille.

Me muukalaiset on veikeä, erityisesti lapsille sopiva animaatio, joka käsittelee sitä, että myös ihmiset ovat avaruusolentoja ja oikeastaan hyvinkin erikoisia muukalaisia. Se esitetään tunnin välein aina puolelta klo 11.30–18.30.

Maasta maailmankaikkeuteen tutustuttaa katsojat aurinkokuntamme lukuisiin maailmoihin, Linnunradan ääriin ja vielä kauemmas, maailmankaikkeuden muihin galakseihin. Elokuva esitetään aina tasatunnein klo 12.00–19.00.

Esitysaikataulu on voimassa 2.8.2024 asti, ja muutokset kerrotaan Särkänniemen nettisivuilla.

Planetaarionäytökset sisältyvät Särkänniemi-rannekkeisiin ja Kohderannekkeisiin sekä Kausikorttiin, ja lisäksi Planetaarioon voi ostaa kertalipun hintaan 9,90 €. Liput ovat myynnissä paikan päällä Särkänniemessä sekä Särkänniemen verkkokaupassa. Rannekkeista voi verkkokaupasta ostettaessa saada merkittävän alennuksen.

Monipuolisempi kuin vuosiin

Seppälä kertoo, että Särkänniemen tarjonta on muutenkin monipuolistunut tänä vuonna:
”Voisi sanoa, että meillä on täällä sekä uusia että vanhoja klassikoita.”

Entisen delfinaarion ja Superparkin aulatilaan on avattu uusi Retro-niminen pelihalli, josta löytyy poletilla toimivia flippereitä, ajopelejä ja muita arcadepelejä sekä korttimaksulla toimivia kourakoneita. Retro on avoinna tämän viikon loppuun asti klo 13–18.30 ja ensi viikosta alkaen päivittäin klo 12–19.

Lisäksi Sara Hildénin taidemuseon sisäänpääsy on palannut osaksi Särkänniemi-ranneketta ja Kohderanneketta. Taidemuseo on viimeksi sisältynyt Särkänniemen lipputuotevalikoimaan viime vuosikymmenellä.

”Sara Hildénin taidemuseossa esitettävä Jean-Michel Othonielin näyttely sisältää upeaa lasitaidetta, joka hurmaa varmasti myös perheen pienimmät”, Seppälä vinkkaa.