Uudenmaan ELY-keskus

NTM-centralen i Nyland har färdigställt planen för väghållningen och trafiken för 2025–2028

Dela

Betoning på reparation och främjande av hållbar mobilitet.

Nordsjö tunnel, foto Mikko Seila.
Nordsjö tunnel, bild: Mikko Seila.

Planen för väghållningen och trafiken för 2025–2028 för NTM-centralen i Nyland redogör för årets verksamhet, väghållningens nuläge och utsikterna för de kommande åren. Planen finns endast i digital form och den kan läsas i sin helhet på webbadressen www.tienpidonsuunnitelma.fi på finska och svenska.

Ökningen av reparationsskulden i vägnätet som beläggs under innevarande år kan bromsas och även gång- och cykelleder beläggs i större utsträckning än på flera år

Finansieringen av basväghållningen 2024 vid NTM-centralen i Nyland uppgår för närvarande till cirka 164 miljoner euro. I beloppet ingår en ökning jämfört med föregående år på cirka 43 miljoner euro i och med den tilläggsfinansiering som regeringen beviljat för beläggningar. Finansieringen för förnyande av beläggningar och vägmarkeringar är i år sammanlagt nästan 92 miljoner euro. Med detta belopp beläggs sammanlagt cirka 720 km landsvägar, varav ramper står för cirka 30 km, samt cirka 75 km gång- och cykelleder. Utöver huvudvägarna samt gång- och cykellederna kan beläggningsmängderna ökas även på de medeltrafikerade vägarna i det lägre vägnätet. I fråga om lågtrafikerade vägar repareras objekt som särskilt utsetts av riksdagen och skicket på andra lågtrafikerade vägar upprätthålls i huvudsak genom lappning och något mer omfattande punktreparationer. Tack vare den ökade finansieringen uppskattas reparationsskulden i fråga om beläggningar i det livligt trafikerade och medellivligt trafikerade nätet minska något i år, men reparationsskulden i det minst trafikerade vägnätet uppskattas fortsätta att öka.

De mest betydande gång- och cykellederna som beläggs i år är Jokelantie mellan Träskända och Hyvinge, Aulangontie i Tavastehus, förbindelsesträckan från Rajamäki i Nurmijärvi via Herunen till Hyvinge samt Mårtensbyvägen mellan Sibbo och Kervo.

Broarnas skick följs upp regelbundet i samband med inspektioner som görs med cirka fem års mellanrum. Utifrån inspektionerna utarbetar man ett mer detaljerat program för tidpunkten för reparationerna av broarna. Antalet broar som når åldern för reparation kommer att öka ytterligare under de kommande åren. Till exempel ökningen av maximimassorna för den tunga trafiken orsakar fortsatt behov av att förstärka broarna. Dessutom kräver nya kombinationsfordon med större yttre dimensioner åtgärder även på andra håll i vägnätet.

För innevarande år har cirka 19,9 miljoner euro beviljats för inspektioner, planering och reparationer av broar. I år reparerar eller förnyar man 30 egentliga broar och dessutom reparerar eller förnyar man en grupp stålrörsbroar. Broar som ska förnyas är Kylänoja bro i Tammela och Koski bro i Hollola, som färdigställdes redan i början av juni.

Hösten 2024 inleds dessutom en investering för att ersätta vägtunneln som leder till Nordsjö hamn i Helsingfors genom förbättring av omvägsarrangemangen vid anslutningen mellan Österleden och Kallviksvägen. Den egentliga reparationen av tunneln inleds 2025.

Få nya investeringsobjekt

Utanför separata finansieringsprogram finns det mycket knappt med pengar för vägnätens förbättringsinvesteringar i förhållande till behoven. År 2024 kan en del väg- och byggplaner för förbättringsprojekt inledas.

I december 2023 kompletterade riksdagens finansutskott dessutom budgeten för 2024 med statsfinansiering för att inleda följande förbättringsprojekt:

  • Rv 24, trafikljusen på Ahtialantie ramp och mittrefugerna på rv 24, Lahtis 
  • Rv 25, förbättring av trafiksäkerheten genom anslutningsarrangemang på sträckan Gamla Kustvägen–Ekenäsvägen, Raseborg
  • Förbättring av korsningen mellan sv 51 och Bollstavägen, Ingå
  • Lv 115, förlängning av belysningen mellan Sjundeå kyrkby och sv 51, Sjundeå
  • Lv 2955 korsningsarrangemang i Hollola 

Följande förbättringsprojekt inleddes i Helsingfors- och Lahtisregionen i december 2023 inom ramen för MBT-avtalen (markanvändning, boende och trafik):

  • Rv 24, förbättring av anslutningen vid Holma och gatuarrangemang på gatorna som leder till Lahtis centrum, Lahtis
  • Lv 110 Kolmiranta–Veikkola (Kolmirantavägen–Haapapurovägen–Soidentakavägen), gång- och cykelväg, Kyrkslätt
  • Lv 148 Oljevägen, lv 11689 Brobölevägens anslutning, trafikljus, körfältsarrangemang samt gång- och cykeltrafikarrangemang, Sibbo
  • Lv 1456 gång- och cykelväg på sträckan lv 140–Sepänmäki / lv 11711 Hirvihaaran koulu, fas 1, Mäntsälä

Förhandlingar om följande MBT-avtal för Helsingfors- och Lahtisregionerna pågår fortfarande.

Den fyraåriga planen för väghållningen och trafiken för NTM-centralen i Nyland publiceras årligen

Ansvarsområdet för trafik och infrastruktur vid NTM-centralen i Nyland inbegriper landskapen Nyland, Egentliga Tavastland och Päijänne-Tavastland. Landskapen omfattar sammanlagt 47 kommuner 2024. 

I planen för väghållningen och trafiken beskrivs ramvillkoren och fokusområdena för väghållningens ekonomi och verksamhet inom vårt verksamhetsområde. I planen presenteras också de mest brådskande projektbehoven på basis av den förutspådda finansieringsnivån för basväghållningen de kommande åren. Inga större utvecklingsprojekt på flera miljoner euro föreslås i planen. Riksdagen beslutar om genomförandet av utvecklingsprojekt som nämns separat i samband med utarbetandet av statsbudgeten. I samband med planen presenteras också projekt som har beslutats om tidigare och som pågår eller inleds under innevarande år.

Den fyraåriga planen för väghållningen och trafiken uppdateras varje år och NTM-centralen i Nyland ber om att få kommentarer om den av intressentgrupper. Processen med att utarbeta och presentera planen görs på ett interaktivt sätt. Under processen kommer intressentgruppernas synpunkter att höras och de samordnas med de mål som ställts upp för väghållningen och trafiken.

Omfattande information om aktuella frågor inom väghållningen och trafiken vid NTM-centralen i Nyland har sammanställts i planen, som också kan användas för att bekanta sig med vår verksamhet i övrigt.

Nyckelord

Kontakter

Mer information: Timo Karhumäki, chef för väghållningsenheten, tfn 0295 021 289 (25.6-5.7), direktör Päivi Nuutinen, tfn 0295 021 228 (9.7-26.7.2024), chef för investeringsenheten Anu Vilamaa, tfn 0295 029 219 (förbättringsprojekt), projektchef vid underhållsenheten Aki Muhonen, tfn 0295 021 153 (beläggningsobjekt), broingenjör Juha Noeskoski, tfn 0295 016 364 (8.7.->) (broobjekt)

Bilder

Nordsjö tunnel, foto Mikko Seila.
Nordsjö tunnel, bild: Mikko Seila.
Ladda ned bild

Länkar

NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.

Logo.

Andra språk

Följ Uudenmaan ELY-keskus

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Uudenmaan ELY-keskus

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye