Suomen yritysten t&k-toiminnan uudistuminen maiden välisessä vertailussa

Nyt julkistettavassa analyysissä tarkastellaan Suomen yritysten tutkimus- ja kehitystyön (t&k) rakenteita ja kehitystä käyttämällä vertailukohtana harmonisoituja yritysaineistoja 21 OECD-maasta. Analyysin tulosten mukaan vuosina 2017–2022 Suomen pienissä, nuorissa (alle viisi vuotta vanhoissa) yrityksissä on panostettu tutkimukseen ja kehitykseen selvästi enemmän kuin aikaisemmin Suomessa tai vertailun muissa OECD-maissa. Analyysi kertoo myös eräistä muista kiinnostavista Suomen yritysten t&k-toiminnan kehityspiirteistä.

Kuva: Unsplash.com.

Uusimmassa Laboren Analyysi-julkaisussa, Jussi Huuskosen ja Mika Malirannan Suomen yritysten t&k-toiminta vertailussa: OECD-hankkeen Suomi-analyysi (Labore Analyysi 3/2024), havaitaan, että Suomen yritysten tutkimus- ja kehitystoiminnan (t&k) rakenteet ovat muuttuneet merkittävästi vuosien 2010 ja 2022 välillä. Varsinkin nuorten pienten yritysten t&k-toiminta on voimistunut erittäin paljon Suomessa vuoden 2015 jälkeen.

Analyysi kertoo myös eräistä muista talouspolitiikan kannalta kiinnostavista t&k-toiminnan piirteistä sekä muutoksista ja maiden välisistä eroista.

“Ulkomaalaisomisteisten yritysten osuus t&k-toimintaa tekevistä yrityksistä sekä varsinkin yritysten t&k-menoista ja -henkilöstöstä on ollut Suomessa selvästi pienempi kuin Ruotsissa tai useassa muussa vertailtavana olevassa OECD-maassa", kertoo tutkimuksen toinen tekijä, tutkija Jussi Huuskonen. Toisaalta ulkomaalaisomisteisten yritysten osuudet ovat olleet Suomessa kasvussa, hän huomauttaa.

Analyysin vertailuista käy ilmi, että Suomessa yritykset ovat saaneet vähemmän t&k-tukia kuin muissa OECD-maissa. Lisäksi perustutkimuksen ja erityisesti soveltavan tutkimuksen osuus t&k-menoista on Suomessa tavallista pienempi ja kehittämistyön osuus vastaavasti suurempi.

On tavanomaista, että yritysten t&k-toiminta on keskittynyt suhteellisen harvoihin yrityksiin. Tällainen tilanne on ollut erityisesti Ruotsissa ja Sveitsissä. T&k-toiminta oli myös Suomessa hyvin keskittynyttä 2010-luvun alkuvuosina, mutta sen jälkeen keskittyneisyys on Suomessa selvästi vähentynyt. Toisaalta maakohtaiset erot ovat tässä merkittäviä, muistuttaa tutkimuksen toinen tekijä Mika Maliranta. "Espanja, Italia ja Ranska ovat esimerkkejä maista, joissa yritysten t&k-toiminta on jakautunut muita maita tasaisemmin yritysten välillä", Maliranta huomauttaa.

Analyysi-julkaisu on tuottavuuslautakunnan vuoden 2024 raportin taustamateriaalia ja liittyy myös parhaillaan käynnissä olevaan hankkeeseen “Yritysrahoituksen saatavuus ja tuottavuuskehitys Suomessa”, jonka rahoittaja on Suomen Arvopaperimarkkinoiden Edistämissäätiö.

Linkki tutkimukseen. Linkki avautuu torstaina. klo 00.00. Sitä ennen tutkimus on ladattavissa tämän tiedotteen liitteistä PDF-muodossa.

Lisätietoja:

Ulkomaisen työvoiman saatavuusharkinnan poisto lisää työperäistä maahanmuuttoa, mutta voi vaikuttaa kielteisesti joihinkin palkkoihin19.6.2024 00:01:00 EEST | Tiedote

Laboren tuoreen tutkimuksen mukaan ulkomaisen työvoiman saatavuusharkinnan poisto olisi tapa lisätä työperäistä maahanmuuttoa. Saatavuusharkinnasta luopuminen voisi kuitenkin tulosten mukaan vaikuttaa negatiivisesti erityisesti tiettyjen työntekijäryhmien, kuten matalapalkka-aloilla ja palveluammateissa työskentelevien, sekä ikääntyvien työntekijöiden palkkakehitykseen.

Ennustearvio: Kasvuodotukset ovat hiipuneet vuoden edetessä18.6.2024 00:00:00 EEST | Tiedote

Alkuvuoden talouskasvu on osoittautunut odotuksiin nähden hitaaksi, eikä jyrkkää suhdannekäännettä ole näköpiirissä. Odotamme kansainvälisen suhdanteen kohenevan loppuvuodesta, mikä parantaa Suomen vientikysyntää. Odotuksia rahapolitiikan kevenemisestä on tarkistettu alaspäin, mutta Suomen inflaatioluvut puoltaisivat nopeampaa rahapolitiikan kevenemistä. Kevään ennusteemme vuoden 2024 talouskasvusta ja työllisyydestä näyttävät nyt epätodennäköisemmiltä toteutua. Muilta osin kevään ennusteemme vaikuttaa edelleen perustellulta.

Selvitys: Työvoima- ja koulutustarpeen ennakoinnin menetelmissä ja raportoinnissa runsaasti kehittämismahdollisuuksia17.6.2024 10:02:30 EEST | Tiedote

Ennakointituloksia voitaisiin jatkossa raportoida nykyistä monipuolisemmin eri kohderyhmille tiedon kriittisen arvioinnin ja soveltamisen edistämiseksi. Koulutuksen mitoituksessa voitaisiin myös jatkossa painottaa nykyistä enemmän rekisteriaineistoista saatavaa työmarkkinainformaatiota epävarman ja hitaasti päivittyvän mallipohjaisen tulevaisuustiedon sijaan.