Sirkuksen ja tanssin tiedotuskeskus ry

Kesällä voit törmätä sirkukseen ja tanssiin ympäri Suomen – katso ja yllätä itsesi ja lomakaverisi

Kokosimme mielenkiintoisimpia tanssia ja sirkusta sisältäviä kesätapahtumia ja esityksiä kaikkialta Suomesta pieneksi oppaaksi, jonka avulla voit suunnistaa, kun alkaa auringonotto ja saunominen kyllästyttää. Listasta löytyy tapahtumia ainakin Alavudella, Bergössä, Espoossa, Hailuodolla, Helsingissä, Hämeenlinnassa, Imatralla, Kaarinassa, Korppoossa, Lappeenrannassa, Lohjalla, Orimattilassa, Porissa, Pusulassa, Raahessa, Salossa, Tampereella...

Arctic Ensemble.
Arctic Ensemble. Kuva: Mikko Pirinen

Yllätä itsesi ja perheesi lähtemällä katusirkustapahtumaan tai tanssiesitykseen, joita on kymmenittäin kesä-Suomen lomapaikkakunnilla. Suuri osa niistä on maksuttomia. Ainakaan ei tarvitse valittaa, ettei olisi mitään tekemistä!

Heti Poriin, Tampereelle tai Lohjan Pusulaan!

Nyt kannattaa heti suunnata Poriin: uusi kansainvälinen katutaidefestivaali HOP!Fest täyttää kaupungin kadut sirkuksella, akrobatialla ja henkeäsalpaavilla ulkoilmaesityksillä 25.–28. kesäkuuta. Ohessa voi ihmetellä Suomi-Areenan keskusteluja. Ohjelma on pääsymaksutonta.

Samaan aikaan Tampereella tapahtuu Pohjoismaiden vanhin flamencofestivaali 25.–29.6., jonka esiintyjäkaartiin kuuluu kansainvälisiä flamencotaiteilijoita, tanssia ja musiikkia.

Helsingin Kivinokassa pääsee vielä 26.6. ja myöhemmin elokuussa 16.-18.8. seuraamaan koreografi Ninni Perkon ohjaamaa Veden tuntu -esitystä, joka sukeltaa ihmisruumiin ja meren väliseen yhteyteen.

null
Nykysirkusfestivaali Pusussa esiintyvät mm. Seb & Blanca: Borderless, lauantaina 29.6. Seb & Blanca, Sirkusfestivaali Pusu 2024

Lohjan Pusulassa ja Karkkilan Kino Laikassa on tiivis paketti kansainvälistä nykysirkusta, katutaidetta ja elokuvia viikonloppuna 28.–30.6., kun Sirkusfestivaali Pusu levittäytyy Töllin Myllyn ympäristöön. Miten olisi jättiläiskaktuksia, sombreroja ja amerikkalaista jalkapalloa yhdistelevä tanssillinen sirkusesitys Meksikon ja Yhdysvaltojen rajalta, Hanna Terävän klovneriaesitys tai Dish Soap Opera, kollaasi kahden sirkusartistin elämästä kuuden neliön asuntoautossa…?

Heinäkuussa sirkusryhmät kiertävät ahkerasti

Orimattilassa Kyrön maneesilla 29.6.–7.7. esitetään perinteinen kesäsirkusesitys nimeltään Kummakuja 6. Esiintyjinä Unknown Acrobats.

Lappeenrannassa (5.7. ), Porissa (10.-11.7.) ja Alavudella (13.-14.7.) poikkeaa Arctic Ensemblen Katusirkuskarnevaali

null
Säilättäret esittää Läpi kesäillan valssin Hämeenlinnassa 21.7. ja kiertää elokuussa Etelä-Suomessa. Kuva: Säilättäret.

Kaarinassa (10.7.) , Raahessa (12.7.) ja Hämeenlinnassa (21.7.) on nähtävillä Säilättärien nuorallatanssia, veitsenheittoa ja pullojen päällä tasapainoilua sekä tietenkin laulua, tanssia ja huumoria.

Tanssia saarissa ja laitureilla – Korppoosta Kalasatamaan ja Kauppatorille

Länsirannikon kolmella saarella Bergössä (12.7.), Korppoossa (19.-20.7.) ja Hailuodolla (27.7.) nähdään Dance of the Fisherman, ulkoilmaesitys, joka rakentuu vapaa-ajankalastajien, kaupallisten kalastajien sekä heidän perheidensä paikallisten tarinoiden ympärille.

null
Ismo Dance Company: Anybody's Architecture: Vedenväki Kalasatamassa 23.7. alkaen. Kuva: Ismo-Pekka Heikinheimo

Helsingin Kalasatamassa veden teemaa jatkaa tänä kesänä tanssiteos, joka nähdään Capellanrannan rantaportaikossa. Anybody’s Architecture: Vedenväki  23.7. –31.7.2024. Vapaa pääsy.

Pääkaupunkiseudulla pääsee koko kesän joka viikko Tsuumin kaupunkitansseihin Tapiolassa, Malmilla, Itäkeskuksessa, Kannelmäessä, Teurastamolla, Vuosaaressa, Kauppatorilla. Maksutonta paritanssiopetusta, mukaan voi tulla milloin vain, ei ennakkoilmoittautumista.

Kotimaista ja kansainvälistä sirkusta ja katuesityksiä Salossa ja Imatralla

Salo Circus Festival on iso tapahtuma, joka järjestetään 25.–28.7. Ohjelmassa mm. ilmaisia kotimaisia ja kansainvälisiä ​​esityksiä torilla sirkusfestivaalin joka ikinen päivä.

null
The Nordic Council tuo Salon sirkusfestivaalille esityksensä Häppy Hour. Kuva: The Nordic Council / Dynamo.

Imatralla järjestetään jo 20. kerran Mustan ja valkoisen teatterifestivaali 26.7.-3.8.2024. Tarjolla on eurooppalaista tanssia, sirkusta, klovneriaa, katuteatteria.  Kiinnostaisikö flamencokomedia koskenpartaalla?

Hämeenlinnassa Tehdas tanssii  31.7.–4.8. ja tarjolla on esityksiä ja yleisötapahtumia, jameja, festivaaliklubi.

Katso lisää esityksiä esityskalenteristamme, jossa voit tehdä hakuja myös paikkakunnan nimellä.

Lue myös kesäfestivaalikoosteemme.

Kuvat

Lataa
The Nordic Council tuo Salon sirkusfestivaalille esityksensä Häppy Hour.
Arctic Ensemble.

Sirkuksen ja tanssin tiedotuskeskus ry

Olemme sirkuksen ja tanssin alan ammattilaisten ja yhteisöjen toimintaa tukeva asiantuntijaorganisaatio. Edistämme sirkuksen ja tanssin elinvoimaisuutta ja asemaa yhteiskunnassa.

Tuotamme ja levitämme tietoa sirkus- ja tanssialojen toiminnasta ja toimijoista, olosuhteista ja tuloksista ja kehitämme toiminnan edellytyksiä maassamme. Edistämme myös näiden alojen kansainvälistä yhteistyötä ja vientiä. Toiminnallamme tuemme myös tanssi- ja sirkuskulttuurin asemaa Suomessa.

Toimintaamme tukee opetus- ja kulttuuriministeriö.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Sirkuksen ja tanssin tiedotuskeskus ry