Näin varaudut kesän ukkosiin

Varaudu ukkoseen irrottamalla sähkölaitteiden virtajohdot pistorasioista, kun koti tai mökki jää kesällä pidemmäksi aikaa tyhjilleen. Ukkonen aiheuttaa joka kesä satoja vahinkoja, joista tyypillisimpiä ovat kodinkoneiden rikkoutumiset, käy ilmi Ifin vahinkotilastoista. Lue Ifin vinkit varautumiseen.

Kovia ukkosia saadaan tyypillisesti hellejaksojen päätteeksi. Viime kesänä yksittäisistä ukkosmyrskyistä eniten vahinkoja aiheutti Ifin vahinkotilastojen perusteella elokuun alussa Suomen läpi pyyhkäissyt Sylvia-myrsky.

– Yleisimpiä ukkosvahinkoja kodeissa ja mökeillä ovat virtapiikkien aiheuttamat kodinkoneiden rikkoutumiset, kaatuneiden puiden rakennuksille ja autoille aiheuttamat vauriot sekä salamasta tai ylijännitteestä alkunsa saaneet tulipalot, kertoo omaisuusvakuutusten tuotepäällikkö Jussi Lindström Ifistä.

Valmistele ajoissa piha myrskyyn

Kodin tai mökin pihalla kannattaa jo hyvän sään aikaan kääntää katse puihin: arvioi puiden kunto ja kaada tai pyydä ammattilaista kaatamaan huonokuntoiset, mahdollisesti kovalla tuulella kaatuvat puut.

– Erityisesti tulisi kiinnittää huomiota puihin, jotka voivat kaatuessaan ulottua rakennusten, sähkölinjojen tai parkkipaikan päälle, vinkkaa Lindström.

Trampoliinit ja aurinkovarjot kannattaa kiinnittää kunnolla, sillä esimerkiksi kova puuskittainen tuuli saattaa ilmestyä yllättäen ja nopeasti.

Myös sadevesikaivoihin ja sadevesikouruihin on hyvä hetki vilkaista esimerkiksi silloin, jos koti on jäämässä pidemmäksi aikaa tyhjilleen loman ajaksi. Poista niiden päältä roskat ja muut esteet, jotta kovalla sateella vesi pääsee virtaamaan normaalisti.

Irrota sähkölaitteiden virtajohdot, kun olet poissa

Monet sähkölaitteet vaurioituvat herkästi ukkosen aiheuttamista virtapiikeistä, joten niiden virtajohdot kannattaa irrottaa pistorasioista ukkosella. If korvaa ukkosten seurauksena eniten juuri rikkoutuneita televisioita, muuta elektroniikkaa sekä jääkaappeja.

– Ukkosella vioittuneet sähkölaitteet voivat aiheuttaa myös tulipaloja. Laitteista, joita ei ole välttämätöntä pitää päällä, kannattaakin virtajohdot irrottaa ennakoivasti silloin, kun kotoa tai mökiltä poistuu kesällä pidemmäksi aikaa. Mitään sähkölaitteita ei koskaan pidä jättää valvomatta lataukseen, muistuttaa Lindström.

Ukkosella erilaisten kodin ladattavien laitteiden lataus kannattaa keskeyttää. Sähköautojen akusto on yleensä hyvin suojattu sähköverkkoa pitkin tulevilta virtapiikeiltä, mutta kun voimakas ukkonen on päällä, kannattaa arvioida, onko auton lataaminen juuri sillä hetkellä välttämätöntä. Sähköskuutteja ja muita sähköisiä kulkuvälineitä ei pidä ladata ukkosella, sillä niiden suojaus voimakkailta virtapiikeiltä ei välttämättä ole samaa tasoa.

Näin vakuutukset korvaavat myrskytuhoja

Vakuutukset korvaavat hyvin erilaisia myrskytuhoja. Ifissä luonnonilmiöiden, kuten ukkosen ja muiden myrskyjen, aiheuttamat tuhot kuuluvat kaikkiin koti- ja mökkivakuutuksiin. Myrskyn kriteeriksi riittää tapahtumahetkellä vahinkopaikalla vallinnut voimakas tuuli. Vakuutus korvaa esimerkiksi myrskyn kaataman puun rakennukselle tekemät vauriot, suoran salamaniskun aiheuttamat vahingot sekä tulipalot.

Ifissä laajan turvatason koti- ja mökkivakuutuksesta korvataan lisäksi sähkölaitteiden rikkoutuminen esimerkiksi salaman aiheuttaman ylijännitteen seurauksena sekä myrskyn aiheuttaman sähkökatkon sulattamat pakasteet.

Auton vaurioituminen esimerkiksi puun kaaduttua sen päälle tai raekuuron vuoksi korvataan Ifissä täyskaskovakuutuksesta. Ukkosesta johtuvia auton vahinkoja korvataan Ifissä kaikista kaskovakuutuksista silloin, kun ukkonen on iskenyt autoon. Kaskovakuutuksen käyttäminen luonnonilmiöistä johtuvissa vahingoissa ei Ifissä alenna kaskovakuutuksen bonusta.

Varaudu näin, kun on ennustettu ukkosta:

1. Lataa esimerkiksi älypuhelin sähkökatkon varalta hyvissä ajoin. Ukkosen aikana irrota ladattavat laitteet latauksesta.
  2. Vie pihalla oleva irtaimisto suojaan ja sido esimerkiksi trampoliini ja kevyet katokset hyvin kiinni.
  3. Siirrä ajoneuvot riittävän etäälle mahdollisesti kaatuvista puista.
  4. Irrota virtapiikeille herkkien sähkölaitteiden kuten elektroniikan virtajohdot pistorasioista
  5. Älä lataa sähköisiä kulkuvälineitä, kuten sähköskuutteja, ukkosella.
  6. Veneilijä, tarkista, että veneesi on kiinnitetty huolellisesti. Huomioi kiinnitysköysien pituudessa myrskyllä tapahtuva vedenpinnan vaihtelu.
  7. Pysyttele ukkosella poissa vesiltä, mieluiten sisätiloissa. Sulje myös rakennusten ovet ja ikkunat.

If vakuuttaa kaiken, mikä on elämässä arvokasta: ihmiseteläimetkoditautot ja paljon muuta. Me hoidamme vakuutusasiat mutkattomasti, helposti ja hetkessä. Autamme myös yrityksiä turvaamaan toimintansa silloin, kun vahinko sattuu. 7 900 ammattitaitoista työntekijäämme huolehtivat, että 3,9 miljoonaa asiakastamme Pohjoismaissa ja Baltiassa saavat tarvitsemaansa apua ja oikeanlaista turvaa – jos jotain sattuisi tapahtumaan. If kuuluu Sampo-konserniin.