SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Kippis kestävämmälle muovin käytölle – kertakäyttöastioissa yhä enemmän uusiutuvia ja kierrätettyjä materiaaleja

Jaa

Kesällä monen arki siirtyy sisätiloista ulos, kun sesongissa nautitaan niin piknikeistä, retkistä, kesäjuhlista kuin mökkielämästä. Tämä näkyy marketeissa muun muassa muovisten mukien sekä kertakäyttötuotteiden kasvavana kysyntänä. S-ryhmän ruokakaupoissa tehdyn valikoimauudistuksen myötä ostoskoriin voi valita nyt entistä paremmin mukeja ja laseja, joissa on käytetty neitseellisen muovin sijasta korvaavia, ympäristön kannalta kestävämpiä materiaaleja.

Sami Heiskanen

Alkuvuodesta tehdyn valikoimauudistuksen myötä S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale, Alepa) muovisten mukien ja lasien valikoimaa on täsmennetty vastaamaan entistä kestävämmin asiakkaiden tarpeisiin.

-Tuotteiden artikkelimäärää on vähennetty noin kolmasosaan alkuperäisestä, ja olemme onnistuneet valikoimassa korvaamaan neitseellistä muovia kartongilla, kierrätysmuovilla ja kasvipohjaisella muovilla. Valikoimauudistusta on ajanut vuonna 2021 voimaan astunut kertakäyttömuovidirektiivi. Lisäksi S-ryhmän kunnianhimoisena tavoitteena on, että vuoteen 2025 mennessä kertakäyttötuotteidemme valikoima on täysin uusiutuvista tai kierrätetyistä materiaaleista valmistettu, kertoo tuoteryhmäpäällikkö Nora Lehtinen S-ryhmän marketkaupasta.

Kesällä mukien ohella myös kertakäyttölautasia ja -aterimia valitaan ostoskoriin tavallista useammin. S-ryhmän teettämän tutkimuksen mukaan suomalainen ostaa kertakäyttöastioita ainakin kerran vuodessa, ja niiden käyttö on pääasiassa kausiluonteista.

-Kaikki valikoimassamme myytävät kertakäyttölautaset ja -aterimet on valmistettu uusiutuvista materiaaleista. Harva myöskään tietää, että osan kertakäyttötuotteista voi käyttää uudelleen: esimerkiksi puupohjaisesta komposiitista valmistetut aterimet voi pestä huoletta astianpesukoneessa ja ottaa käyttöön seuraavallakin reissulla, Lehtinen sanoo.

Konkreettisia tekoja vastuullisen muovin käytön edistämiseksi

Valikoiman kehittäminen tukee S-ryhmän työtä vastuullisen muovin käytön edistämiseksi. Osana muovilinjaustaan S-ryhmä on sitoutunut esimerkiksi minimoimaan turhan muovin käytön, kierrättämään mahdollisimman suuren osan toiminnassaan käytettävästä muovista ja auttamaan myös asiakkaita kierrättämään muovia sekä tarjoamaan erilaisia vaihtoehtoja muoville.

Muovilinjauksen mukaisia askelia onkin otettu marketkaupassa jo vuosia. Esimerkiksi valikoimaan on pitkäjänteisesti lisätty biopohjaisia tai kompostoituvia vaihtoehtoja kertakäyttöisille muovituotteille, ja työtä ympäristön kannalta kestävien pakkausratkaisujen käytön edistämiseksi tehdään jatkuvasti. S-ryhmä on myös sitoutunut vähentämään muovikassien kulutusta osana kansallista muovikassisitoumusta.

Lue lisää muovilinjauksestamme: S-ryhmä - S-ryhmä (s-ryhma.fi)

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja:
Nora Lehtinen
Tuoteryhmäpäällikkö, S-ryhmän marketkauppa
puh. 0107680328
nora.lehtinen@sok.fi

SOK:n viestintä

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Puh:050 472 2745viestinta@sok.fi

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmän myynti kasvoi tammi–kesäkuussa reilun prosentin edellisvuodesta12.7.2024 08:02:00 EEST | Tiedote

S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–kesäkuussa oli 6 960,9 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoteen verrattuna oli 1,1 prosenttia. Marketkaupan hyvä kehitys jatkui, ja S-ryhmän päivittäistavarakaupassa myynti kasvoi muuta alan markkinaa paremmin. Hyvässä vireessä oli myös myyntiennätyksiä kampanjoillaan tehnyt tavaratalo- ja erikoisliikekauppa.

Prisman verkkokaupan myymälänouto kolahti suomalaisiin – ostoksista jopa puolet noudetaan, on kyse kompostorista, trangiasta tai puhelimesta10.7.2024 09:08:09 EEST | Tiedote

Myymälänouto on vyörynyt Prismoihin viimeisen vuoden aikana ja muuttanut monen verkkokaupassa shoppailevan ostokäyttäytymistä. Tänä keväänä ja kesänä myymälänoudon kautta on tilattu erityisesti tuotteita kodin siivoukseen ja kunnossapitoon sekä kesäretkeilyyn. Tuotteet kerätään vähintään kahdessa tunnissa, ennätys on 8 minuuttia.

Kysely kertoo: kaksi kolmesta haluaisi ostaa lääkkeitä ruokakaupasta8.7.2024 08:27:00 EEST | Tiedote

Liki kaksi kolmasosaa (65 %) vastaajista olisi kiinnostunut ostamaan lääkkeitä ruokakaupasta, kertoo S-ryhmän tuore asiakaskysely. Kipeimmin kaupan hyllyyn kaivataan särkylääkkeitä, jotka jopa 90 % vastaajista toivoisi näkevänsä S-ryhmän päivittäistavarakaupan hyllyssä. Seuraavaksi innokkaimmin ruokakaupasta ostettaisiin flunssa- ja vatsalääkkeitä, allergialääkkeitä sekä lasten kipu- ja kuumelääkkeitä. Kesäkuussa toteutettuun kyselyyn vastasi 1 500 S-ryhmän asiakasomistajaa eri puolilta Suomea.

S-ryhmän asiakastutkimus kertoo: kotimaisuuden imu kasvussa, kuluttamiseen suhtaudutaan aiempaa toiveikkaammin4.7.2024 08:22:03 EEST | Tiedote

S-ryhmän tuore ostokäyttäytymistutkimus osoittaa, että kuluttajien ostoaikeissa on nähtävissä varovaista toiveikkuutta pitkän synkemmän jakson jälkeen. Kesäkuun alussa toteutetulla tutkimuksella selvitettiin jo yhdeksättä kertaa hintojen nousun vaikutusta asiakasomistajien ostokäyttäytymiseen. Ensimmäistä kertaa vastaava tutkimus tehtiin kaksi vuotta sitten kesäkuussa 2022.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye