Kymenlaakson monipuolisin LVI-urakoitsija liittyy QMG-konserniin

Talotekniikkakonserni QMG ostaa Kouvolassa KVL Putki- ja Poltinhuolto Oy:n, joka tarjoaa seudun monipuolisimmat LVI-palvelut. Siitä tulee QMG:n viideskymmenes tytäryhtiö.

Mikko Karhu (KVL), Toni Ranta (QMG Partners), Tiina Koppinen (QMG), Kimmo Sipura ja Tuomas Karhu (KVL) sekä Pekka Pöykkö (QMG Partners) ovat tyytyväisiä toteutuneeseen yrityskauppaan.

KVL Putki- ja Poltinhuolto (KVL) tarjoaa laajaa LVI-palvelukokonaisuutta taloyhtiöille, teollisuudelle ja toimitilakiinteistöille sekä julkisen sektorin kiinteistöille. Kohteet ovat joko uudisrakennuksia, saneerausprojekteja tai huoltosopimusten piirissä. Myös kotitalouksia on jonkun verran asiakkaina lämpöpumppujen ja poltinhuollon puolella.

Koko henkilöstö jatkaa vanhoina työntekijöinä

31.7.2023 päättyneellä tilikaudella KVL:n liikevaihto oli 2,7 miljoonaa euroa, ja yhtiö työllistää 13 LVI-ammattilaista. Yhtiö jatkaa yrityskaupan jälkeen toimintaansa omalla nimellään ja y-tunnuksellaan, ja koko henkilöstö jatkaa tehtävissään vanhoina työntekijöinä. Yrittäjät Mikko Karhu, Tuomas Karhu ja Kimmo Sipura liittyvät QMG:n emoyhtiön Nimlas Groupin omistajaohjelmaan.

– Kouvolan kokoisessa kaupungissa LVI-yritys menestyy laajalla palveluvalikoimalla, joten olemme rakentaneet erikoisosaamista muun muassa kylmälaitetöihin sekä öljy- ja kaasupoltinhuoltoihin. Poltintekniikan tarve ei ole katoamassa lähitulevaisuudessa, joten asentajatiimillämme on kaikki keskeiset tekniikat hallussa, toimitusjohtaja Mikko Karhu luonnehtii.

– Haluamme pitkiä asiakassuhteita, joten olemme aina painottaneet hyvää asiakaspalvelua ja huolellista työtä. Puhelimeen vastataan ja ihmisistä välitetään, Karhu jatkaa.

Yhteinen sävel QMG:n kanssa löytyi helposti

KVL otti itse yhteyttä QMG-konsernin johtoon, ja keskustelu eteni varsin nopeasti.

– Yhteinen sävel löytyi yllättävänkin helposti. Meistä QMG oli kiinnostava, ja QMG puolestaan arvosti tekemäämme työtä ja antoi hyvää palautetta liiketoiminnastamme. Tunnistimme, että saisimme sieltä juuri sitä strategista tukea, mitä kaipasimme. Lisäksi liittyminen toisi henkilöstölle kehitysmahdollisuuksia ja perustajille laajan kontaktipinnan QMG:n muihin yrittäjiin, Mikko Karhu kuvailee.

– KVL:lla on hyvä tekemisen meininki. Yhtiötä on kehitetty määrätietoisesti alueen markkinajohtajaksi. Maine seudulla on vahva. Perustajien lisäksi alkuvuosina yrityksessä työskenteli Karhun veljesten isä, joka on kokeneena LVI-ammattilaisena varmasti antanut arvokkaita neuvoja. Hienoa saada KVL mukaan joukkoomme, kun vahvistamme asemaamme Kaakkois-Suomessa, sanoo QMG:n palveluliiketoiminnasta vastaava johtaja Pekka Pöykkö.

– Meillä on tässä itse asiassa vähän juhlan aihetta – eräänlaiset viisikymppiset, sillä QMG:lla on nyt koossa viisikymmentä tytäryhtiötä. Kymenlaaksossa KVL on QMG:n ensimmäinen LVI-yhtiö. Sähköurakointia maakunnassa tekevät QMG:n yhtiöistä Kuusitunturi Lahti sekä Quattroservices Kaakkois-Suomi, QMG-konsernin toimitusjohtaja Tiina Koppinen toteaa.

Kuvassa vasemmalta: Mikko Karhu (KVL), Toni Ranta (QMG Partners), Tiina Koppinen (QMG), Kimmo Sipura ja Tuomas Karhu (KVL) sekä Pekka Pöykkö (QMG Partners)

KVL Putki- ja Poltinhuolto lyhyesti

KVL Putki- ja Poltinhuolto Oy on Kymenlaaksossa toimiva, vuonna 2011 perustettu monipuolinen LVI-alan palveluyritys. KVL myy, asentaa ja huoltaa LVI-järjestelmiä, lämpöpumppuja, öljy- ja kaasupolttimia sekä kylmätekniikkaa. Yhtiön asiakkaita ovat kotitaloudet, yritykset, taloyhtiöt, kunnat ja kaupungit Kouvolan ja lähikuntien alueella.

KVL:n pitkä kokemus putkitöistä, poltinhuolloista ja lämmitysjärjestelmistä takaa monipuolisen osaamisen sekä kestävät, oikeaoppiset työtavat. Yhtiön toimipaikka on Kouvolassa, ja se työllistää 13 LVI-ammattilaista. Liikevaihto oli 31.7.2023 päättyneellä tilikaudella 2,7 miljoonaa euroa.

QMG lyhyesti

QMG-konserni on Suomen suurimpia talotekniikka-alan yrityksiä. Se toteuttaa talotekniikan projekti- ja palveluliiketoimintaa valtakunnallisesti. QMG:n palveluvalikoima kattaa kaikki talotekniikan osa-alueet. Konserniin kuuluu 50 tytäryhtiötä eri puolilla maata. Vuonna 2023 QMG:n liikevaihto oli 270,1 miljoonaa euroa (pro forma). Konsernin palveluksessa on yli 1500 talotekniikkaurakoinnin ja -huollon ammattilaista.

QMG, ruotsalainen Sandbäckens ja norjalainen Konstel muodostavat pohjoismaisen Nimlas Group -talotekniikkakonsernin. Nimlaksen pääomistaja on sijoitusyhtiö KLAR Partners, ja omistajaohjelmaan kuuluu yhtiöistä yli 500 henkilöstöomistajaa.

Päätiedot Nimlas Groupista

Nimlas Group on johtava pohjoismainen talotekniikkaurakointi- ja -palvelukonserni, joka työllistää 4000 talotekniikka-ammattilaista yli 120 tytäryhtiössä Ruotsissa, Suomessa ja Norjassa.

Nimlas-konserni tarjoaa talotekniikkaurakointia ja -palveluita laajasti. Valikoima kattaa muun muassa LVI-, sähkö-, automaatio-, jäähdytys-, kylmätekniikka-, paloturva- sekä suunnittelu- ja turvatekniikkaratkaisut. Nimlas on asettanut tavoitteekseen olla markkinoiden vastuullisin talotekniikkakonserni, joka muodostaa parhaan ympäristön alan yrityksille ja ammattilaisille. Konsernin liikevaihto oli vuonna 2023 noin 8 miljardia Ruotsin kruunua (pro forma).

QMG voimistuu Etelä-Savossa: JP Yhtiöt ostaa LVI-huolto- ja korjausosaamista10.6.2024 12:00:00 EEST | Tiedote

Talotekniikkakonserni QMG vahvistuu Mikkelin talousalueella, kun konserniin kuuluva JP Yhtiöt laajentaa palvelutarjontaansa LVI-urakoinnista huoltoon ostamalla Asennus Kakriainen Oy:n. Liiketoimintakaupassa LVI-huolto- ja -korjauspalveluita tarjoavan Asennus Kakriainen Oy:n yrittäjä palaa joukkueeseen. Kaupalla ei ole vaikutuksia asiakasprojekteihin, vaan ne jatkuvat normaaliin tapaan.