Yrittäjägallup: Alv-korotus nopealla aikataululla on ”huono ja hätäinen päätös”

Arvonlisäveron korotus jo syyskuun alusta aiheuttaa laajalti ongelmia yrityksille, kertoo tuore Yrittäjägallup. – Alv:n korotus nopealla aikataululla on pk-yritysten näkökulmasta huono ja hätäinen päätös, sanoo Suomen Yrittäjien johtaja, pääekonomisti Juhana Brotherus.

Suomen Yrittäjien pääekonomisti Juhana Brotherus. Valokuvaaja: Jetro Stavén

Yleinen arvonlisäverokanta nousee syyskuun alussa 24 prosentista 25,5 prosenttiin. Tuoreen Yrittäjägallupin vastaajista korotusaikataulu aiheuttaa vähintään paljon haasteita 15 prosentille, mikä tarkoittaa noin 85 000 yritystä. Kolme prosenttia vastaajista pitää aikataulua mahdottomana, neljä prosenttia arvioi sen aiheuttavan erittäin paljon ja kahdeksan prosenttia paljon haasteita.

Lisäksi 32 prosenttia vastaajista arvioi, että korotus syyskuun alussa aiheuttaa ”jonkin verran haasteita”. 46 prosenttia vastaajista sanoo, ettei korotusaikataulu aiheuta erityisiä haasteita.

– Moni kokee korotuksen aikataulun kohtuuttomana. Alle kolmen kuukauden varoaika veronkorotuksen voimaantulosta on poikkeuksellista keskellä kesäkautta. Veronkorotus puolikkaaseen desimaaliin ja kesken arvonlisäverokauden pakottaa monet pk-yritykset päivittämään tietojärjestelmiään ja järjestämään laskutustaan uudelleen aiheuttaen laajoja haasteita, sanoo Suomen Yrittäjien johtaja, pääekonomisti Juhana Brotherus

– Yrittäjät kyllä ymmärtävät, että julkista taloutta pitää viimein laittaa kuntoon, mutta sitä on vaikea ymmärtää, että se tehdään tavalla, joka vaikeuttaa laajalti yrittäjyyttä ja aiheuttaa tarpeettomasti hallinnollisia kustannuksia pk-yrityksille. Tämäkin resurssi pitäisi käyttää liiketoiminnan kehittämiseen ja kasvuun eikä hätäilyyn hallintojumpan kanssa, Brotherus jatkaa.

– Vain alle puolet yrityksistä sanoo, että korotus ei aiheuta ”erityisiä haasteita”. Jos tällaisia päätöksiä tehdään, vähintä olisi tehdä niistä yritysvaikutusten arviointi.

Yrittäjägallupiin vastasi 3.–12. kesäkuuta 1 080 mikro- ja pk-yritysten edustajaa. Vastaajista 45 prosenttia oli yksinyrittäjiä.

Puolet jättänyt huomioimatta sopimuksissa

Arvonlisäveron korotus aihetta eniten ongelmia yli kymmenen henkeä työllistävillä ja yksinyrittäjillä sekä toimialoista selvästi eniten kaupan alalla, jolla 22 prosenttia vastaajista näkee vähintään paljon haasteita.

– Pk-yrityksillä on ongelmia riittävästi jo ilman tätä korotustakin. Suhdannetilanne on ollut jo pitkään heikko, ja yhtään aiheettomia lisäkustannuksia ei kaivata. Pahimmillaan nähdään jopa liiketoiminnan lopetuksia, kun joka kahdeskymmenes pk-yritys pelkää, ettei selviä korotuksen kustannuksista ja hallinnollisesta taakasta, Brotherus sanoo.

Vain puolet yrityksistä on Yrittäjägallupin mukaan huomioinut alv-kannan mahdollisen muutoksen omissa sopimuksissaan. Mitä pienempi yritys, sitä vähemmän tämä on huomioitu.

Pk-yritykset pitävät selvästi parhaana korotusajankohtana vuodenvaihdetta 1.1.2025 alkaen. Vain 12 prosenttia pitää eduskunnan linjaamaa syyskuun alkua parhaana ajankohtana.

Kuusi prosenttia pk-yrityksistä sanoo, että niiden on erittäin haastavaa selvitä korotuksen aiheuttamasta hallinnollisesta taakasta ja kasvavista kuluista. Yksitoista prosenttia arvioi, että korotus esitetyllä tavalla lisää paljon hallinnollista taakkaa ja kustannuksia.

Tutustu tuloksiin tarkemmin tästä.

Näin kysyttiin

Yrittäjien Verianilla teettämään tutkimukseen vastasi 1 080 pk-yritysten edustajaa 3.−12.6.2024.   Tutkimustulosten luottamusväli on 3,1 prosenttiyksikköä suuntaansa.

Lisätietoja: Suomen Yrittäjien johtaja, pääekonomisti Juhana Brotherus, 050 384 9479

Yrittäjiltä kiitosta ja kritiikkiä paikallisen sopimisen esitysluonnoksesta – ”Tehty kummallisia muutoksia”28.6.2024 14:32:25 EEST | Tiedote

Työ- ja elinkeinoministeriö on lähettänyt lainsäädännön arviointineuvostolle paikallista sopimista edistävän hallituksen esitysluonnoksen. – Esityksessä on hyvää, mutta toisaalta jatkovalmistelussa siihen on tehty kummallisia muutoksia, jotka tekevät paikallisesta sopimisesta tarpeettoman vaikeaa pienissä yrityksissä, johtaja Janne Makkula Suomen Yrittäjistä sanoo.