KHO tulkitsi ensi kerran nykyisiä veronkorotussäännöksiä
Korkein hallinto-oikeus (KHO) otti tänään antamassaan kahdessa ennakkopäätöksessä KHO 2024:93 ja KHO 2024:94 ensimmäisen kerran kantaa nykyisten veronkorotussäännösten tulkintaan. Tapauksista toisessa veronkorotus poistettiin kokonaan. Toisessa veronkorotuksen määrää puolestaan alennettiin.
Ratkaisu veronkorotuksen alentamisesta syntyi äänestyksen jälkeen. Vähemmistöön jäänyt oikeusneuvos olisi tässäkin tapauksessa poistanut veronkorotuksen.
Kahden julkaistun päätöksen lisäksi KHO antoi viisi muuta ratkaisua samasta teemasta. Niistä neljässä veronkorotusta alennettiin olennaisesti samanlaisin perusteluin kuin julkaistussa päätöksessä KHO 2024:94. Yhdessä asiassa ei myönnetty valituslupaa, ja siinä määrätty veronkorotus jäi siten pysyväksi.
Tuloverotuksen uudistetut veronkorotussäännökset tulivat voimaan vuonna 2018. Nykyisessä sääntelyssä on pyritty kaavamaisuuteen. Veronkorotus määrätään lähtökohtaisesti aina, kun jokin veroilmoituksessa annettu verotettavan tulon määrään vaikuttava tieto katsotaan verotusta toimitettaessa virheelliseksi.
Perustason mukainen veronkorotus on kaksi prosenttia sen tulon määrästä, joka lisätään verotettavaan tuloon, kun veroilmoituksessa oleva virhe oikaistaan. Alennettua yhden prosentin veronkorotusta sovelletaan, jos asia on tulkinnanvarainen tai epäselvä tai jos perustason mukainen veronkorotus on muusta erityisestä syystä kohtuuton. Eräissä laissa mainituissa tilanteissa veronkorotus jätetään kokonaan määräämättä.
Korotettu 3–10 prosentin veronkorotus voi puolestaan tulla määrättäväksi, jos laiminlyönti on toistuvaa tai jos verovelvollisen toiminta osoittaa ilmeistä piittaamattomuutta verotusta koskevista velvoitteista. Arvioverotuksessa veronkorotus on viisi prosenttia lisätyn tulon määrästä.
KHO lausui ennakkopäätöksen KHO 2024:94 perusteluissa, että veronkorotus on rangaistuksen luonteinen hallinnollinen seuraamus. Tähän nähden, vaikka veronkorotusta koskevien säännösten muutosten tarkoituksena on ollut, että veronkorotus määrättäisiin aiempaa kaavamaisemmilla perusteilla ja veronkorotuksen määräämiseen liittyvää viranomaisharkintaa vähennettäisiin, veronkorotuksen kohtuullisuutta arvioitaessa on kuitenkin voitava kiinnittää huomiota laiminlyönnin tosiasialliseen moitittavuuteen.
Yhteyshenkilöt
Jaana Lappalainenviestintäpäällikkö / kommunikationschefkorkein hallinto-oikeus / högsta förvaltningsdomstolen
Puh:029 5640 259etunimi.m.sukunimi@oikeus.fiLinkit
Korkein hallinto-oikeus (KHO) käyttää ylintä tuomiovaltaa hallintolainkäyttöasioissa. Suurin osa korkeimmassa hallinto-oikeudessa ratkaistavista asioista tulee valituksina muista hallintotuomioistuimista. KHO:n päätöksistä ei voi valittaa. www.kho.fi
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Korkein hallinto-oikeus
KHO:n muu päätös, joka koskee sähkömarkkina-asiaa28.6.2024 09:47:59 EEST | Päätös
Korkein hallinto-oikeus on antanut tänään päätöksensä asiassa, joka koskee markkinapohjaisen jakamisprosessin menetelmän perusteita alueiden väliseen kapasiteetin jakamiseen Nordic-kapasiteetinlaskenta-alueella. Muu päätös -kategoriassa julkaistu päätös on kokonaisuudessaan luettavissa korkeimman hallinto-oikeuden internetsivustolla. KHO 28.6.2024 T 1927
KHO:n ennakkopäätös, joka koskee vammaispalvelua28.6.2024 09:45:05 EEST | Päätös
Asiassa oli kysymys siitä, millainen merkitys kehitysvammalain perusteella tehdylle valvotun liikkumisen päätökselle voitiin antaa arvioitaessa vaikeavammaisen henkilön oikeutta vammaispalvelulain mukaiseen henkilökohtaiseen apuun.
KHO:n oikeusneuvos Juha Lavapuro tuomariksi Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen26.6.2024 16:21:07 EEST | Tiedote
Korkeimman hallinto-oikeuden oikeusneuvos, oikeustieteen tohtori, LL.M. Juha Lavapuro on nimitetty 26.6.2024 tuomariksi Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen viimeistään 1.1.2025 alkavalle yhdeksän vuoden toimikaudelle.
KHO:n ennakkopäätös, joka koskee toimivaltaista hallinto-oikeutta ja asioiden yhdessä käsittelemistä26.6.2024 09:57:00 EEST | Päätös
Pohjois-Suomen aluehallintoviraston päätökseen liitetyn valitusosoituksen mukaan valitus oli tullut toimittaa Pohjois-Suomen hallinto-oikeuteen. Yhtiö oli toimittanut valituksensa valitusajassa Vaasan hallinto-oikeudelle. Yhtiö vaati valituksen käsittelemistä Vaasan hallinto-oikeudessa yhdessä muiden siellä vireillä olevien samaan asiakokonaisuuteen kuuluvien asioiden kanssa. Vaasan hallinto-oikeus siirsi valituksen Pohjois-Suomen hallinto-oikeudelle, jonne valitus saapui valitusajan päätyttyä, minkä vuoksi Pohjois-Suomen hallinto-oikeus jätti valituksen myöhässä saapuneena tutkimatta. Yhtiön valitus oli tullut toimittaa Pohjois-Suomen hallinto-oikeudelle, joka oli myös ollut toimivaltainen tutkimaan sen, oliko yhtiön valitus tullut vireille määräajassa ja tarvittaessa ratkaisemaan vaatimuksen asian siirtämisestä yhdessä käsiteltäväksi Vaasan hallinto-oikeudessa käsiteltävän asiakokonaisuuden kanssa. Koska valitus oli saapunut toimivaltaiselle Pohjois-Suomen hallinto-oikeudelle myöhäss
KHO:n ennakkopäätös, joka koskee lainvoimaisen maa-aineslupapäätöksen purkamista kuulemisvirheen perusteella20.6.2024 09:11:39 EEST | Päätös
Kunnan lupaviranomainen oli myöntänyt A Oy:lle luvan maa-ainesten ottamiseen. Ottoalue sijaitsi pohjavesialueella, jolla vesiosuuskunta B harjoitti vedenottotoimintaa. Vesiosuuskunta haki korkeimmalta hallinto-oikeudelta lupapäätöksen purkamista sillä perusteella, että sitä ei ollut erikseen kuultu lupahakemuksesta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme