SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Mocktailien alkukesän myynti on kasvanut räjähdysmäisesti – suomalaiset suosivat nyt alkoholittomia drinkkejä ja kylmiä kahvijuomia

Jaa

Cocktailit ja mocktailit eli alkoholilliset ja alkoholittomat juomasekoitukset ovat olleet maailmalla iso trendi jo pidemmän aikaa. Myös kylmät kahvit trendaavat maailmalla. Niin myös Suomessa, jossa kulutus ravintoloissa ja terasseilla on kasvanut yli 20 prosenttia.

Viime kesänä alkoholittomia mocktaileja myytiin S-ryhmän ravintoloissa jopa 20 prosenttia edelliskesää enemmän ja trendin nähdään yhä vahvistuvan tänä kesänä. Erilaisten juomasekoitusten suosion taustalla on yleinen suuntaus: alkoholia juodaan koko ajan vähemmän ja se, mitä juodaan, on entistä laadukkaampaa.  

"Osasimme odottaa viime vuosien kehityksen perusteella kasvua alkoholittomiin juomiin, mutta yli 20 prosentin kasvu on yllättänyt meidät kaikki positiivisesti", sanoo juoma- ja viihderavintoloista vastaava johtaja Juha Lindholm SOK:n matkailu- ja ravitsemiskaupasta. 

Myös terveellisyys- ja hyvinvointitrendit näkyvät etenkin alkoholittomien juomien suosion kasvussa.  

"Hellitään omaa terveyttä, mutta halutaan kuitenkin nauttia elämästä ja herkutteluhetkistä."  

Samaan trendiin osuus myös maailmalla suosiota kasvattaneet kylmät kahvijuomat, jotka ovat rantautuneet toden teolla nyt Suomeenkin. Kylmät kahvijuomat maistuvat erityisesti nuoremmille kuluttajille ympäri vuoden.  

"S-ryhmän ketjukahviloiden kolmanneksi myydyin erikoiskahvi on jäälatte. Kylmien kahvijuomien osuus myynnistä on kasvanut parin viime vuoden aikana 25 prosenttia", kertoo Lindholm.  

Trendijuomissa raikkautta ja kuplia 

Mocktaileissa ja cocktaileissa trendaa raikkaus. Varsinkin pirskahtelevat spritz-drinkit, joko matala-alkoholisina tai alkoholittomina, ovat usean huulilla. Juomakokonaisuus kruunataan marjoilla, hedelmillä tai yrteillä. Spritzit sopivat seurusteluun, mutta myös aperitiiveiksi ja onnittelumaljoiksi.   

Mocktail-lista voi olla tämän päivän ravintolassa yhtä pitkä ja näyttävä kuin cocktail-lista.  

"Esimerkiksi meillä Amarillossa on laaja mocktail-lista. Yksi suosituimmista cocktaileista Amarillossa on Mansikka Margarita, joka on saanut rinnalleen hurmaavan Mango Margaritan. Tänä päivänä jo joka neljäs myyty Margarita on alkoholiton. Mocktailit nousevat kovaa vauhtia", Lindholm kuvaa.   

Drinkkien viehätys piilee osin siinä, että ne mahdollistavat yksilöllisyyden: tuote rakennetaan sillä tietyllä hetkellä juuri sinulle. 

"Ainesosasuhteet mietitään, samoin kuin hetken ja ympäristön tunnelma. Myös drinkkien teossa tarvittavaa käsityötä ja tuoreita raaka-aineita arvostetaan. Ulkonäkö on tärkeä osa kokonaisuutta", Lindholm esittelee.   

Rosee maistuu terasseilla 

Myös viinimaailmassa tapahtuu. Valkoviinit ovat ohittaneet suosiossa punaviinit, joiden kulutus on ollut jo useamman vuoden laskusuunnassa. Valkoviinejä nautitaan enenevässä määrin läpi vuoden.  

Kuohuviini taas on paitsi perinteinen juhlajuoma, niin nykyään myös yhä enemmän yleisjuoma, joka maistuu sekä seurustelujuomana että ruokien kanssa.  

Roseeviinit ovat edelleen kesän juttu.  

"Terasseilla kesän hittijuomana jatkaa tänäkin kesänä rosee Prosecco", Lindholm sanoo.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Juha Lindholm, johtaja, SOK Matkailu- ja ravitsemiskauppa, p. 0107682849, juha.lindholm@sok.fi

SOK:n viestintä

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Puh:050 472 2745viestinta@sok.fi

Kuvat

Frozen Strawberry Margarita Mocktail
Frozen Strawberry Margarita Mocktail
Lataa
Cold Brew_Vadelma-suklaa Coffee House
Cold Brew Vadelma-suklaa Coffee House
Lataa

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmän myynti kasvoi tammi–kesäkuussa reilun prosentin edellisvuodesta12.7.2024 08:02:00 EEST | Tiedote

S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–kesäkuussa oli 6 960,9 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoteen verrattuna oli 1,1 prosenttia. Marketkaupan hyvä kehitys jatkui, ja S-ryhmän päivittäistavarakaupassa myynti kasvoi muuta alan markkinaa paremmin. Hyvässä vireessä oli myös myyntiennätyksiä kampanjoillaan tehnyt tavaratalo- ja erikoisliikekauppa.

Prisman verkkokaupan myymälänouto kolahti suomalaisiin – ostoksista jopa puolet noudetaan, on kyse kompostorista, trangiasta tai puhelimesta10.7.2024 09:08:09 EEST | Tiedote

Myymälänouto on vyörynyt Prismoihin viimeisen vuoden aikana ja muuttanut monen verkkokaupassa shoppailevan ostokäyttäytymistä. Tänä keväänä ja kesänä myymälänoudon kautta on tilattu erityisesti tuotteita kodin siivoukseen ja kunnossapitoon sekä kesäretkeilyyn. Tuotteet kerätään vähintään kahdessa tunnissa, ennätys on 8 minuuttia.

Kysely kertoo: kaksi kolmesta haluaisi ostaa lääkkeitä ruokakaupasta8.7.2024 08:27:00 EEST | Tiedote

Liki kaksi kolmasosaa (65 %) vastaajista olisi kiinnostunut ostamaan lääkkeitä ruokakaupasta, kertoo S-ryhmän tuore asiakaskysely. Kipeimmin kaupan hyllyyn kaivataan särkylääkkeitä, jotka jopa 90 % vastaajista toivoisi näkevänsä S-ryhmän päivittäistavarakaupan hyllyssä. Seuraavaksi innokkaimmin ruokakaupasta ostettaisiin flunssa- ja vatsalääkkeitä, allergialääkkeitä sekä lasten kipu- ja kuumelääkkeitä. Kesäkuussa toteutettuun kyselyyn vastasi 1 500 S-ryhmän asiakasomistajaa eri puolilta Suomea.

S-ryhmän asiakastutkimus kertoo: kotimaisuuden imu kasvussa, kuluttamiseen suhtaudutaan aiempaa toiveikkaammin4.7.2024 08:22:03 EEST | Tiedote

S-ryhmän tuore ostokäyttäytymistutkimus osoittaa, että kuluttajien ostoaikeissa on nähtävissä varovaista toiveikkuutta pitkän synkemmän jakson jälkeen. Kesäkuun alussa toteutetulla tutkimuksella selvitettiin jo yhdeksättä kertaa hintojen nousun vaikutusta asiakasomistajien ostokäyttäytymiseen. Ensimmäistä kertaa vastaava tutkimus tehtiin kaksi vuotta sitten kesäkuussa 2022.

Kippis kestävämmälle muovin käytölle – kertakäyttöastioissa yhä enemmän uusiutuvia ja kierrätettyjä materiaaleja27.6.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Kesällä monen arki siirtyy sisätiloista ulos, kun sesongissa nautitaan niin piknikeistä, retkistä, kesäjuhlista kuin mökkielämästä. Tämä näkyy marketeissa muun muassa muovisten mukien sekä kertakäyttötuotteiden kasvavana kysyntänä. S-ryhmän ruokakaupoissa tehdyn valikoimauudistuksen myötä ostoskoriin voi valita nyt entistä paremmin mukeja ja laseja, joissa on käytetty neitseellisen muovin sijasta korvaavia, ympäristön kannalta kestävämpiä materiaaleja.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye