Ruka-Kuusamo Matkailu

Viime hetken tärpit kesälomaan Ruka-Kuusamossa

Ruka-Kuusamon kesään mahtuu monenlaisia seikkailuja luonnon helmassa: Michelin-tähtitason herkuttelua, porojoogaa, koskenlaskua Kitkajoella, vaellusta Oulangan kansallispuistossa, ylellisiä unia lasisessa design-mökissä ja lähes tuhat kilometriä upouusia gravel-pyöräilyreittejä.

Ruka-Kuusamo, The French Cafe
Ruka-Kuusamo, The French Cafe Mikko Santasalo

Ruka-Kuusamon kesä on lyhyt, mutta sitäkin monipuolisempi. Pohjoisen luontoparatiisi tarjoaa "bucket list" -kokemuksia sekä antoisia elämyksiä niin seikkailijoille, pariskunnille, kaveriporukoille kuin koko perheelle. Inspiroidu Ruka-Kuusamo Matkailun kuratoimasta listasta ja nappaa viime hetken vinkit kesälomalle.

• Syö maailman pohjoisimmassa, Michelin-tähdellä palkitussa Tapio-ravintolassa. Rukalla sijaitseva Tapio-ravintola sai Michelin-tähtensä kuukausi sitten. Ravintolaa pyörittää suomalais-englantilainen pariskunta kahden hengen voimin. Karhusta nimensä saanut ravintola tarjoaa sesongin mukaan vaihtuvan menun, jonka raaka-aineet saadaan omalta perhetilalta. Tapio-ravintola
  • Joogaa porojen kanssa. Kujalan porotila tarjoaa ainoana maailmassa porojoogaa, jossa opetellaan alaspäin katsovan koiran sijaan alaspäin katsovan poron asanaa. Tunti järjestetään tiistaisin ja torstaisin ulkona, ja samalla voit paijata ja syöttää poroja.  Porojooga
  • Herkuttele ranskalaisittain. Kuusamon keskustassa, vanhan pankin rakennuksessa, sijaitseva The French Café tarjoaa pöytiin tarjoiltuna huipputason latteja ja ranskalaisia leivonnaisia. Kuusamolais-ranskalaispariskunnan pyörittämässä kahvilassa mieli matkustaa Etelä-Ranskaan, vaikka macaronissa voi maistua suomalaisille tuttu Hopea Toffee. The French Café
  • Nuku ylellisesti. Arkkitehtien suunnittelemat Magical Pondin lasiset mökit sulautuvat saumattomasti ympäröivään maisemaan. Pentikin käsin valmistetut astiat, pellavaiset liinavaatteet ja muut yksityiskohdat täydentävät rakennusten arkkitehtuuria ja ympäröivää luontoa. Magical Pond
  • Testaa uusi gravel-reitistö. Reitistö koostuu useista eri hubeista, joista suurimmat sijaitsevat Rukan kylässä ja Kuusamon keskustassa. Reitillä on tarjolla leveitä sorateitä, kapeampia metsäautoteitä ja polkuja alueen huikeissa maisemissa. Rukan gravel-reitit
  • Inspiroidu taiteesta. Kuusamosta kotoisin olevan valokuvataiteilija Meeri Koutaniemen valokuvateos "Kyliltä kuultua - Kahdeksan vuodenaikaa" sijaitsee Kuusamon torilla. Taide ja kulttuuri Rukalla
  • Kokeile uusia lajeja yhdessä. Kolmen päivän Taivasalla WKND -tapahtuma kokoaa yhteen elokuussa kaikki seikkailuista ja ulkoilusta innostuneet. Valittavana on lajeja polkujuoksusta maastopyöräilyyn, koskenlaskusta SUP-retkeen ja packraftaukseen. Myös legendaarinen Karhunkierros Oulangan kansallispuistossa kuuluu ohjelmaan. Taivasalla Outdoor WKND
  • Koe adrenaliiniryöppy Kitkajoella. Yhdessä ammattitaitoisen kipparin kanssa pääset laskemaan seitsemän mahtavaa koskea koko perheen kanssa. Tarjolla on myös villimpi reitti hurjapäille. Koskenlasku
  • Ilottele kansallishuvipuistossa. Ruka-rannekkeella pääsee rajattomasti kesäkelkkarataan, maisemahisseihin, ziplineen, minigolfiin ja Bike Parkiin. Lisäksi sillä voi vuokrata maksutta frisbeegolf-kiekkoja Rukalla. Ruka-ranneke
  • Sauno Suomen parhaimmaksi äänestetyssä savusaunassa. Pyhäpiilossa Pyhäjärven rannalla järjestetään heinä- ja elokuussa keskiviikkoisin yleinen saunavuoro. Maisemat avautuvat upealle Pyhävaaralle. Myös saunahoitoja voi varata ennakkoon. Pyhäpiilon sauna

Ruka-Kuusamo magical pond
Ruka-Kuusamo Magical pond
Ruka-Kuusamo Kujalan porotila
Ruka-Kuusamo, Kujalan porotila
Ruka-Kuusamo koskenlasku
Ruka-Kuusamo, The French Cafe
Ruka-Kuusamo gravel-pyöräilijät
Ravintola Tapio
Ravintola Tapio
Pyhäpiilo sauna
Pyhäpiilo, sauna
Porojooga Kujalan Porotila

Ruka-Kuusamo Matkailu

Ruka-Kuusamo on ympärivuotinen luontomatkailukohde ja monipuolisten tapahtumien näyttämö. Ruka-Kuusamo Matkailu ry vastaa alueen yhteismarkkinoinnista. Toiminnassa on mukana 150 yritystä, jotka edustavat yli 95 % alueen matkailutulosta. www.ruka.fiwww.facebook.com/rukakuusamowww.instagram.com/rukakuusamo

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Ruka-Kuusamo Matkailu

Nuts Karhunkierros polkujuoksutapahtuma avasi kesän Rukalla – merkittävä taloudellinen ja sosiaalinen vaikutus Kuusamon alueelle28.6.2024 08:21:51 EEST | Tiedote

Nuts Karhunkierros polkujuoksutapahtuma avasi kesän Rukalla, tuoden alueelle 3500 osallistujaa ja yli 700 000 euroa. Kävijätutkimukseen vastanneet kokivat tapahtuman parantavan heidän elämänlaatuansa ja hyvinvointiansa. Asiakasuskollisuudesta ja kyselyyn vastanneiden suositteluhalukkuudesta kertova NPS-luku oli 81/100, mikä on erittäin hyvä tulos.

Kuusamolainen Ravintola Tapio kohosi Michelin-tasolle – ravintoloitsijapariskunnan vuosien puurtaminen palkittiin alan arvostetulla tähdellä27.5.2024 19:21:14 EEST | Tiedote

Kansainvälisesti tunnetuin ravintola-alan tunnustusjärjestelmä The Michelin Guide julkisti maanantaina 27.5.2024 Pohjoismaiden oppaaseen päässeet ravintolat Helsingissä. Uutena tulokkaana vuosittain julkaistavalle listalle kipusi viime joulukuussa Kuusamon Rukalla avattu ravintola Tapio. Sille myönnettiin arvostettu Michelin-tähti. Tapio on sijainnillaan oppaan ja samalla koko maailman pohjoisin ravintola, jonka seinää tähti tänä vuonna koristaa.

Kuusamo’s Restaurant Tapio rises to Michelin level – restaurateur couple’s years of hard work rewarded with the industry's prestigious star27.5.2024 19:21:14 EEST | Press release

The world’s most renowned restaurant recognition system, The Michelin Guide, announced the restaurants included in its Nordic Guide on Monday, May 27, 2024, in Helsinki. New to the annually published list is Restaurant Tapio, which opened last December in Ruka, Kuusamo. It received the prestigious Michelin star. Tapio is the northernmost restaurant in the guide, and in the world, to be awarded a star this year.