Lintuinfluenssarokotukset käynnistyvät Kanta-Hämeessä riskiryhmille

Ilmaisen rokotteen saavat ne aikuiset, joilla on suurentunut riski saada lintuinfluenssatartunta.

Hoitaja pistää rokotetta asiakkaan käsivarteen.

Oma Häme aloittaa lintuinfluenssarokotteiden antamisen 4. heinäkuuta. Rokotteita annetaan maakunnassa kolmessa pisteessä. Ajanvaraus avautuu maanantaina 1. heinäkuuta.

Terveyden ja Hyvinvoinnin laitoksen (THL) ohjeen mukaan lintuinfluenssarokotteen saavat maksutta ne 18 vuotta täyttäneet, joilla on työnsä tai muun olosuhteen vuoksi suurentunut riski saada lintuinfluenssatartunta. Kanta-Hämeeseen saadaan ensimmäisessä vaiheessa runsaat 200 annosta rokotetta.

Rokottamisella pyritään suojaamaan altistumisvaarassa olevia henkilöitä. Lisäksi tavoitteena on estää tilanne, jossa lintuinfluenssavirus tarttuisi ihmiseen samaan aikaan kausi-influenssaviruksen kanssa, mikä voisi mahdollistaa uuden virustyypin synnyn. Rokotuksen saavat riskiryhmiin kuuluvat, esimerkiksi siipikarjan ja turkiseläinten parissa työskentelevät sekä eläinlääkärit. (Tarkempi lista alempana)

Suomeen on hankittu Zoonotic Influenza Vaccine Seqirus -rokotteita, jotka on valmistettu mukauttamalla aiempaa rokotetta vastaamaan vuonna 2023 Euroopassa esiintynyttä viruslinjaa. Rokotussarjaan kuuluu kaksi annosta. Toinen annos annetaan aikaisintaan kolmen viikon kuluttua ensimmäisen annoksen jälkeen. Rokotusväli voi kuitenkin olla tätä pidempikin.

Ajanvaraus terveysasemilta puhelimitse

Rokotteet annetaan rikisryhmäläisille ajanvarauksella kolmessa rokotuspisteessä. Ajanvaraus aukeaa maanantaina 1. heinäkuuta. Hämeenlinnassa Viipurintien terveysasemalla rokotetaan Hämeenlinnan, Hattulan ja Janakkalan asukkaita. Forssan pääterveysasemalla rokotetaan Forssan seudulla asuvia ja Riihimäen terveyskeskuksessa, Kontiontiellä, Riihimäen seudulla asuvia riskiryhmäläisiä.

Henkilöt, jotka arvelevat kuuluvansa THL:n määrittämiin riskiryhmäläisiin, voivat ottaa yhteyttä allaoleviin numeroihin rokotustarpeen arvioimiseksi. Terveysasemat ovat auki maanantaista torstaihin kello 8-15.30 ja perjantaisin kello 8-15.

•    Hämeenlinna, Hattula ja Janakkala: p. 03 621 9893 (takaisinsoittopalvelu)
•    Forssan seutu p. 03 4191 4191
•    Riihimäen seutu, ajanvaraus oman tiimin numerosta: Tiimi 1 p. 019 7585 5950, Tiimi 2, p. 019 7585 5841, Tiimi 3 p. 019 7585 5813 ja Tiimi 4 p. 019 7585 5800.

Lintuinfluenssatilanne on Suomessa rauhallinen

Lintuinfluenssatartunnan voi saada sairastuneista tai kuolleista eläimistä ja niiden eritteistä. Tauti tarttuu kuitenkin linnusta huonosti ihmiseen, eikä Suomessa ole toistaiseksi todettu yhtään ihmisten lintuinfluenssatartuntoja.

Vuonna 2023 Suomessa todettiin suuria luonnonvaraisten lintujen joukkokuolemia, jotka johtuivat lintuinfluenssavirusinfektiosta. Virus levisi laajasti myös turkistarhatiloille aiheuttaen korkeaa sairastavuutta ja kuolleisuutta eläimissä.

Tänä vuonna lintuinfluenssaa on esiintynyt luonnonvaraisissa linnuissa huomattavasti vähemmän kuin viime vuonna.  Ruokavirasto on toistaiseksi todennut vain yhden tautitapauksen. Ruokavirasto seuraa lintuinfluenssan esiintymistä Suomen luonnonvaraisissa linnuissa ja torjuu taudin leviämistä eläintiloilla.

THL:n lista lintuinfluenssarokotuksen kohderyhmistä perustuu tartuntariskiin ja rokotteiden saatavuuteen. Lintuinfluenssarokotteita annetaan:
1.    henkilöille, jotka ovat kosketuksissa turkiseläimiin turkistarhoilla
2.    siipikarjan parissa työskenteleville henkilöille, jotka ovat kosketuksissa siipikarjaan (ei kuitenkaan teurastamotyöntekijöille), myös kotieläinpihojen ja lintutarhojen henkilöstölle sekä harrastekanaloita pitäville
3.    henkilöille, jotka osallistuvat sairaiden ja kuolleiden lintujen ja eläinten käsittelyyn ja hävittämiseen sekä tilojen puhdistamiseen, esimerkiksi eläinperäisten sivutuotteiden käsittelylaitoksissa työskentelevät henkilöt
4.    lintujen rengastajille
5.    henkilöille, jotka työskentelevät luonnonvaraisia lintuja hoitavissa lintuhoitoloissa
6.    virkaeläinlääkäreille
7.    laboratoriotyöntekijöille, jotka käsittelevät lintuinfluenssavirusta tai sitä mahdollisesti sisältäviä näytteitä
8.    epäillyn tai varmistetun lintuinfluenssatapauksen lähikontakteille.

Lue lisää THL:n sivuilta

Lisätietoja: perusterveydenhuollon avopalveluiden tulosaluejohtaja Tiina Merivuori p. 040 662 9033 (rokotusjärjestelyt) ja vuorossa oleva infektiolääkäri p. 03 629 3525 (lintuinfluenssatilanne ja -rokote)