DNA:n kesäkuun 2024 myydyimmät puhelimet, älykellot ja tietokoneet – OnePlus on kuluttajien kesäsuosikki

Kesällä puhelinta hankittaessa korostuvat näytön ominaisuudet, akunkesto ja vedenkestävyys. OnePlus Nord CE 3 Lite nappasi rimaa hipoen DNA:n myydyimmän puhelimen paikan kesäkuussa. Applen iPhone 15 Pro 5G piti puolestaan johtopaikkansa yritysasiakkaiden listalla. Huawein Watch Fit 3 nousi DNA:n myydyimmäksi älykelloksi kesäkuussa, ja toisen kvartaalin myydyimmäksi tietokoneeksi ylsi Acer Chromebook.

”OnePlussan Nord-sarjan Lite-malleja voidaan jo kutsua suomalaiskuluttajien kesäsuosikeiksi, sillä sarjan edeltäjämalli oli myös viime kesän myydyimpiä laitteita. Muutoin myydyimpien puhelinten listalle pääsi laaja kirjo Applen iPhone-malleja, keskihintaisia ja edullisia Samsungin Galaxy A -sarjan malleja sekä edullisempia Honor- ja OPPO-malleja. Suomessa uusi merkki OPPO on pysytellyt DNA:n kuluttaja-asiakkaiden myydyimpien laitteiden listalla yhtäjaksoisesti jo neljä kuukautta”, kertoo laitemyynnin osastopäällikkö Jesse Kieksi DNA:lta.

Puhelinkauppa käy kesällä vilkkaana, kun moni havahtuu puhelimensa päivitystarpeeseen liikkumisen ja matkustamisen lisääntyessä: käytössä olevan puhelimen akku ei välttämättä kestäkään koko päivää tai näytön kirkkaus ei riitä auringonpaisteessa.

”Toisinaan puhelin saattaa myös hajota kesäaktiviteeteissa. Uuden puhelimen hankinnan yhteydessä onkin hyvä kiinnittää huomiota laitteen suojaukseen. Ja jos vanha puhelin jää uuden puhelimen hankinnan myötä tarpeettomaksi, kannattaa sen vaihtoarvo hyödyntää DNA Vaihtohyvityksellä saatavana alennuksena uuden puhelimen hankintahinnasta”, vinkkaa Kieksi.

Applen iPhone 15 Pro 5G vei toukokuun tapaan yritysasiakkaiden myydyimpien puhelinten listan kärkisijan kesäkuussa. Yritysasiakkaat panostavat laadukkaisiin laitteisiin ja palveluihin, mikä osoittaa puhelimen olevan monissa yrityksissä yksi tärkeimmistä työvälineistä.

”Puhelin kulkee mukana myös lomalla, ja sen avulla on tarvittaessa pystyttävä palvelemaan asiakkaita vaikkapa mökkilaiturilta käsin. Toisaalta moni haluaa myös viettää lomansa työasioiden ulottumattomissa, ja siksi DNA Vaihdepalvelun Lomavastaaja on erityisen kysytty lisäpalvelu näin loma-aikana. Se ohjaa soitot oikealle henkilölle tai ilmoittaa loman ajankohdan soittajalle”, kertoo DNA:n yritysliiketoiminnan viestintäratkaisuista vastaava johtaja Mari Eklund.

Huawein uusi älykello sai lentävän lähdön

DNA:n kesäkuun myydyimmäksi älykelloksi nousi Huawein Watch Fit 3, jonka myynti alkoi vastikään toukokuun loppupuolella. Listan kakkoseksi nousi Samsung Galaxy Watch6 4G ja kärkikolmikon täydensi Apple Watch SE GPS. Myös lasten kellopuhelin Xplora pääsi jälleen lähelle kärkikolmikkoa XGO3 -mallillaan.

”Huawein Watch Fit 3 on tyylikäs ja näyttävä kello, joka on varustettu monipuolisilla aktiivisuuden seurannan ominaisuuksilla. Nämä ominaisuudet yhdistettynä älykellojen hintahaitarin alkupäähän ovat tehneet tuotteesta todella kiinnostavan. Huaweilla oli kesäkuussa muutenkin vahva kuukausi, sillä se nappasi peräti neljä sijaa DNA:n myydyimpien älykellojen listalta”, sanoo Kieksi.

”Kelloa hankkiessa kannattaa miettiä, mitkä ominaisuudet itselle ovat tärkeitä – tavoitettavuus, maksaminen vai kenties lenkkimusiikin kuuntelu älykellon kautta.  Kesällä voi myös pohtia tulevan koululaisen yhteydenpitotarpeita ja käydä tutustumassa esimerkiksi kellopuhelimiin DNA Kaupassa”, jatkaa Kieksi.

Vuoden toisen kvartaalin aikana myydyimpien tietokoneiden kärkeen nousi puolestaan helppoon surffailuun tarkoitettu ja huokeaan hintaan kampanjoitu Acer Chromebook. Listalle ylsi myös useampia malleja sekä Asus Vivobook Go- että Lenovon IdeaPad -sarjoista.  Huhti-kesäkuussa hieman vanhempaan mallisarjaan lukeutuvat MacBookit kiinnostivat kuluttajia uunituoreiden MacBookien sijaan. Tietokoneen hankinnassa onkin tärkeää pohtia omia käyttötarpeita ja valita sopivin laite niiden perusteella.

DNA julkaisee myydyimmät puhelimet ja älykellot -seurannan kuukausittain, aina kuukauden ensimmäisenä arkipäivänä. Lisäksi DNA julkaisee myydyimmät tietokoneet -seurannan jokaisen kvartaalin lopussa samassa yhteydessä. Tiedot perustuvat DNA:n eri myyntikanavissa kerättäviin myyntilukuihin.

Myydyimmät puhelimet kesäkuussa 2024

13. Huawei Watch GT 3
  14. Apple Watch SE GPS+Cellular 2023
  15. Garmin Vivoactive 5

Myydyimmät tietokoneet huhti-kesäkuussa 2024:

1. Acer Chromebook 314 14"
  2. Asus Vivobook Go 15 15,6" Intel Celeron N4500
  3. Apple MacBook Air 13" (2022)
  4. Acer Aspire 1 A114-33 14" Intel Celeron N4500
  5. Asus Vivobook Go 12 11,6 Intel Celeron N4500
  6. Apple MacBook Air 13" (2020)
  7. Acer Extensa EX215-34 15,6" i3-N305
  8. Lenovo IdeaPad 3 17,3" Ryzen 5 5500U
  9. Asus Vivobook Go 14" Ryzen 5 7520U
  10. Lenovo IdeaPad 1 14" Ryzen 7 5700U
  11. Acer Nitro N50-650 i5-13400F RTX 4060
  12. Acer Aspire 3 17,3" Processor N100
  13. Lenovo IdeaPad Slim 3 15,6" i5-12450H
  14. Acer Swift 3 SF314-43 14" Ryzen 5 5500U
  15. Acer Chromebook 317 CB317-1H 17,3"

Laitemyynnin osastopäällikkö, Jesse Kieksi, DNA, 044 044 9484, jesse.kieksi@dna.fi

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,7 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2023 liikevaihtomme oli 1 067 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 700 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, X:ssä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

DNA Kauppa on Suomen laajin matkapuhelimia ja muita mobiilipäätelaitteita sekä matkaviestinliittymiä myyvä ketju, johon kuuluu noin 60 myymälää. DNA Kaupan valikoimissa ovat myös tv- ja laajakaistapalvelut sekä niihin liittyvät päätelaitteet. Ketju on osa DNA-konsernia, jonka liikevaihto vuonna 2023 oli 1 067 miljoonaa euroa. DNA:lla on 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, X:ssä @DNA_fi ja Facebookissa.