Helsingin Puotilaan valmistui Asuntosäätiön uusia asumisoikeusasuntoja

Asuntosäätiön uudet asumisoikeusasunnot ovat valmistuneet Helsingin Puotilaan, osoitteeseen Klaavuntie 13. Asukkaat pääsivät muuttamaan uusiin koteihin tällä viikolla.

Asuntösäätiön uusi asumisoikeuskohde Helsingin Puotilassa.
Asuntosäätiön uusi asumisoikeuskohde Helsingin Puotilassa osoitteessa Klaavuntie 13.

Helsingin Puotilaan vanhan ostoskeskuksen paikalle valmistuneessa kohteessa on yhteensä 45 asumisoikeusasuntoa, jotka sijoittuvat kuuteen asuinkerrokseen. Asuntojen koot vaihtelevat yksiöistä kolmen huoneen asuntoihin. Talon katutasoon valmistui lisäksi vuokrattava liiketila. Asunnot ovat osa Asuntosäätiön ja Lumo Kotien yhteistä asuinkorttelia.

Kohteen rakentaminen käynnistyi Puotilan ostoskeskuksen purkutöillä, jotka toteutettiin kestävästi EU:n Green Deal -sitoumuksen mukaisesti. Green Deal on Euroopan komission käynnistämä vihreän kehityksen ohjelma, jonka avulla EU tähtää Euroopan ilmastoneutraaliuuteen vuoteen 2050 mennessä.

Vastavalmistunut talo muodostaa viihtyisän asuinkorttelin yhdessä naapuritontille nousevan talon kanssa. Valkoiseksi rapatun talon ikkunoista ja lasitetuilta parvekkeilta avautuvat näkymät naapurustoon tai korttelipihalle. Talon asukkailla on käytössään naapuritalon kanssa yhteinen kattoterassi sekä ylimmän kerroksen sauna, vilvoittelu- ja kerhotilat. Kohteen piha ja sen viihtyisät oleskelu- ja istutusalueet on suunniteltu lapsiturvallisiksi.

Klaavuntie 13 sijaitsee Puotilan metroaseman ja Itäkeskuksen läheisyydessä. Myös merenranta ja hyvät ulkoilumahdollisuudet sijaitsevat kävelymatkan päässä.

Asuntosäätiö on yksi suurimpia suomalaisia asuinkiinteistöjen omistajia Suomessa. Tarjoamme yli 18 000 kotia 33 paikkakunnalla; asokoteja, vuokrakoteja ja omistuskoteja. Vuosittain käynnistämme noin 400 uuden asunnon tuotannon. Liikevaihtomme oli 194,8 miljoonaa euroa vuonna 2023. Kaiken toimintamme ytimessä ovat vastuullisuus ja yleishyödyllisyys: emme tavoittele välitöntä voittoa tai taloudellista etua.

Puraisiko sinuakin keräilykärpänen? – Suomalaiset keräilevät kaikkea romusta radioihin1.7.2024 13:26:12 EEST | Tiedote

Peräti neljä viidestä suomalaisesta on joskus kerännyt jotakin. Asuntosäätiön Kotionnellisuus-tutkimus kertoo kirjojen, postimerkkien ja astioiden olevan suosituimpia keräilykohteitamme. Keräilijöitä löytyy jopa teepusseille, kiville ja hotellisaippuoille. Keskimäärin suomalaiset arvioivat kotoa löytyvän noin 13 000 tavaraa tai esinettä – kesämökeille lienee kertynyt ainakin toinen mokoma.