Tuska 2024 keräsi Suvilahteen 60 000 festivaalivierasta

Stam1na oli yksi Tuska-lauantain vetonauloista Karhu Main Stagella. Kuva: Jesse Kämäräinen

Tuska 2024 juhlittiin aurinkoisessa Helsingin Suvilahdessa, jonne kokoontui kolmen festivaalipäivän aikana 60 000 kävijää. Lauantaina tehtiin Tuskan kaikkien aikojen yhden päivän kävijäennätys, jolloin 23 000 metallipäätä vaelsi raskaan musiikin lähteille Helsingin sydämeen.

Viikonlopun suosituimpiin esiintyjiin kuuluivat päivien pääesiintyjät, maailman kirkkaimpiin elektronisen musiikin tähtiin lukeutuva Pendulum, englantilainen vaihtehtometallijätti Bring Me The Horizon sekä australialainen metalcore-suuruus Parkway Drive. Jättimäiset yleisömassat Karhu Main Stagen eteen keräsivät myös aina iskussa oleva Stam1na, hevikansan ikisuosikki Amorphis, Slayer-kitaristi Kerry King sekä hämyisän mahtavasti progeileva ruotsalainen Opeth.

Telttalava koki täksi kesäksi kasvojenkohotuksen, kun Tuskan uuden mediayhteistyökumppanin Radio Cityn myötä telttalava päivitettiin suurempaan ja kauniimpaan. Radio City Stagen suosituimpiin esiintyjiin lukeutuivat äärimmäisen tiukasti toimittava Warmen, säälimätön Kaunis Kuolematon, brutaalin death metalin klassikko Devourment, sekä paluun festarilavoille tehnyt Suburban Tribe.

Kenties näkyvimmän päivityksen koki toinen ulkolava, joka tätä nykyä kantaa nimeä Open Air II. Ei niinkään yllättäen, Sonata Arctica, Turmion Kätilöt ja Stratovarius houkuttelivat massiivisen kentän tupaten täyteen Tuskalaisia.

Tiivistämön Tuska KVLT Stagen otti haltuun Tuskan pitkäaikainen yhteistyökumppani Inferno. Lavalla esiintyi seitsemän yhtyettä, jotka olivat lunastaneet Tuska-keikkansa työskentelemällä viime kesän festivaaleilla Tuska KVLT -toiminnassa. Tämän kesän festivaaleilla työskennelleet KVLT-bändit nähdään Tuska KVLT Stagella ensi kesänä.
Tuska KVLT -yhtyeiden lisäksi lavalla oli myös kuratoitua ohjelmaa, josta mm. Putro In Black, Krypta, I Am Your God ja St. Aurora saivat Tiivistämön seinät pullistelemaan.

Tuska Forum -puheohjelmassa keskusteltiin mm. videopelien musiikkiteollisuudelle luomista mahdollisuuksista, metallimusiikin kehityksestä sekä kiertue-elämän sovittamisesta normiarkeen Bleeding Metal -podcastin juontajan Kikin johdolla.

Lisäksi Tuskan sideshow-ohjelmassa nähtiin koreografi Nina Mamian interaktiivinen ihmis-installaatio, mummojen hattaraisista hiuksista nimensä saanut Hahtuva. Tuska Expossa Impossible Bodyartin tiimi kokeneita tatuoijia ja lävistäjiä sekä rituaaleihin perehtynyt suspensiotaiteilija tarjosivat palveluitaan festivaaliyleisölle. Pakanafestareiden Varjojen Tivolissa pääsi puolestaan osaksi synkeää rinnakkaisulottuvuutta, jossa pääsi esimerkiksi pyöräyttämään epäonnenpyörää tai sai tulkinnan käsistäennustajalta.

Festivaalijohtaja Eeka Mäkynen kommentoi menestyksekästä festivaaliviikonloppua:

”Tuskassa on ollut tapana tehdä joka vuosi joku ennätys eikä tämäkään vuosi ollut poikkeus. Lauantain 23 000 on mieletön yleisömäärä ja olemme älyttömän ylpeitä tästä porukasta. Tänne mahtuu kaikki ja täällä tullaan toimeen.”

Tuska 2025 järjestetään Suvilahdessa 27.–29.6.2025. Erittäin rajoitettu määrä Limited Early Crow -3pv-lippuja tulee myyntiin Tikettiin 1.7.2024 klo 9:00 hintaan 199,00€. Erä on myynnissä rajoitetun ajan.

#TuskaFestival

Yhteistyössä Redi, Helsinki, KOFF ja Radio City.

Tiedottaja
niklas@tuska.fi

Eeka Mäkynen
Festivaalijohtaja