Kela

Sairaalan sosiaalityöntekijä voi nyt saada tietoa potilaansa etuuksista lain perusteella

Jaa

Asiakastietolaki muuttuu heinäkuun alussa. Jatkossa terveydenhuollossa työskentelevällä sosiaalihuollon ammattihenkilöllä on oikeus saada potilaansa etuuksista välttämättömät tiedot, joilla turvataan potilaan etu. Tietoja voi pyytää puhelimitse tai suojatulla sähköpostilla.

Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) muuttuu 1.7. alkaen. Asiakastietolakiin on lisätty säännökset terveydenhuollossa työskentelevien sosiaalihuollon ammattihenkilöiden oikeudesta saada tietoja potilaiden Kela-etuuksista. Tähän asti lakiin perustuvaa tiedonsaantioikeutta ei ole ollut.

Tiedonsaantioikeus on tärkeä etenkin, kun potilaan psyykkinen tai fyysinen toimintakyky on kokonaan tai väliaikaisesti alentunut. Tiedot ovat välttämättömiä esimerkiksi tilanteessa, jossa potilas ei itse muista saamiaan etuuksia tai vireillä olevia etuushakemuksia tai ei muiden syiden vuoksi kykene itse edistämään asioidensa hoitoa. Tietoja voi saada ainoastaan potilaan neuvontaan ja ohjaukseen.

Mitä tietoja Kela voi luovuttaa?

Kela voi 1.7. alkaen luovuttaa tietoja potilaan etuuksista, jos ne ovat välttämättömiä potilaan neuvonnan ja ohjauksen varmistamiseksi. Tiedot voivat koskea vireillä olevia hakemuksia, asiakkaan saamaa päätöstä tai asiakkaalle maksettuja etuuksia.

Luovutettavat tiedot riippuvat potilaan tilanteesta. Esimerkiksi, jos on tarve turvata potilaan lääkehoito kotiuttamisen yhteydessä, Kela voi luovuttaa tiedot toimeentulotuen päätöksestä. Jos on tarve turvata potilaan asuminen, Kela voi luovuttaa tiedon potilaan vuokranantajasta. Jos potilas on työtön, Kela voi luovuttaa tiedon työttömyystuesta etuuden maksamisen varmistamiseksi.

Miten ammattilainen voi saada tietoja Kelasta?

Terveydenhuollossa työskentelevä sosiaalihuollon ammattihenkilö voi pyytää tietoja

  • soittamalla Kelan viranomaislinjalle ma–pe klo 9–15 numeroon 020 692 235.
  • lähettämällä suojattua sähköpostia osoitteeseen kumppanit.neuvonta@kela.fi.

Terveydenhuollossa työskentelevä sosiaalihuollon ammattihenkilö ei vielä voi tarkistaa tietoja etuustietopalvelu Kelmusta, sillä asiakastietolain mukaista tietosisältöä ei vielä ole olemassa. Myöskään nykyiset Suomi.fi-valtuudet eivät sovellu terveydenhuollossa työskentelevien ammattihenkilöiden tarpeisiin.

Kelmussa on parhaillaan käynnissä tekninen uudistus ja asiakastietolain mukainen tietosisältö voidaan toteuttaa vasta sen jälkeen. Näillä näkymin terveyssosiaalityöntekijä voisi tarkistaa tietoja Kelmusta vuoden 2026 alusta alkaen.

Lue lisää

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–15. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.

Puh:020 634 7745viestinta@kela.fi

Kansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kela

Enligt FPA:s kundenkät används tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning främst för att sköta ärenden – de som använder tolkning i arbetslivet önskar kontinuitet27.6.2024 15:45:00 EEST | Tiedote

Videorna på teckenspråk publiceras under vecka 27 (1.-5.7). Enligt FPA:s kundenkät används tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning mest av personer i åldern 19–30 år. Oftast används tjänsten för att sköta ärenden, till exempel bankärenden och läkarbesök. Cirka hälften av de som är i arbetsför ålder använder tolktjänsten i arbetslivet. Kunderna önskar bland annat att oftare kunna anlita en tolk som de känner från tidigare.

Kyselyn mukaan vammaisten tulkkauspalvelua käytetään eniten asioiden hoitoon – työelämässä tulkkausta käyttävät toivovat pysyvyyttä tulkkeihin27.6.2024 15:45:00 EEST | Tiedote

Viittomakieliset videot julkaistaan viikolla 27 (1.-5.7.). Kelan asiakaskyselyn mukaan vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelua käyttävät eniten 19–30-vuotiaat. Yleisimmin palvelua käytetään asioiden hoitamiseen, kuten pankkiasiointiin ja lääkärikäynteihin. Noin puolet työikäisistä käyttää tulkkauspalvelua työelämässä. Asiakkaat toivovat Kelalta muun muassa sitä, että he voisivat useammin saada entuudestaan tutun tulkin tulkkaustilanteisiin.

Utbetalningen av folkpensioner till utlandet upphör eventuellt 2025 – så påverkas pensionstagarna26.6.2024 15:23:08 EEST | Tiedote

Regeringens proposition om en indragning av utbetalningen av folkpensioner till utlandet har sänts på remiss. Om den planerade ändringen genomförs kommer de ålderspensioner och sjukpensioner som FPA betalar ut till andra EU-länder, EES-länderna, Schweiz och Storbritannien att upphöra i början av 2025. Ändringen gäller inte familjepensionerna, barnförhöjningen och utbetalningen av fronttillägg. Ändringen gäller inte heller utbetalningen av arbetspensioner.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye