Socialarbetare vid sjukhus kan nu få uppgifter om sina patienters förmåner med stöd av lagen
Lagen om behandling av kunduppgifter ändras i början av juli. Yrkesutbildade personer inom socialvården som arbetar inom hälso- och sjukvården har i fortsättningen rätt att få sådana uppgifter om patientens förmåner som behövs för att trygga patientens bästa. Uppgifter kan begäras per telefon eller per skyddad e-post.
Lagen om behandling av kunduppgifter inom social- och hälsovården (703/2023) ändras 1.7. Till lagen fogas bestämmelser om rätten för yrkesutbildade personer inom socialvården som arbetar inom hälso- och sjukvården att få uppgifter om patienters FPA-förmåner. Hittills har det inte funnits någon lagstadgad rätt att få uppgifter.
Rätten att få uppgifter är viktig särskilt när patientens psykiska eller fysiska funktionsförmåga är helt eller tillfälligt nedsatt. Uppgifterna är nödvändiga till exempel i en situation där patienten själv inte kommer ihåg vilka förmåner hen har blivit beviljad eller ansökt om, eller då patienten av andra orsaker inte kan främja skötseln av sina ärenden. Uppgifter kan endast fås för rådgivning och handledning av patienten.
Vilka uppgifter kan FPA lämna ut?
FPA kan från och med 1.7 lämna ut uppgifter om patientens förmåner om de är nödvändiga för att säkerställa att patienten får rådgivning och handledning. Uppgifterna kan gälla anhängiga ansökningar, beslut som kunden fått eller förmåner som betalas ut till kunden.
Vilka uppgifter som lämnas ut beror på patientens situation. Om det till exempel finns ett behov av att trygga patientens medicinering i samband med utskrivning, kan FPA lämna ut uppgifter om beslut om utkomststöd. Om det finns behov av att trygga patientens boende kan FPA lämna ut uppgifter om patientens hyresvärd. Om patienten är arbetslös kan FPA lämna ut uppgifter som behövs för att säkerställa att en arbetslöshetsförmån betalas ut.
Hur kan en anställd inom vården få uppgifter från FPA?
Yrkesutbildade personer inom socialvården som arbetar inom hälso- och sjukvården kan begära uppgifter genom att
- ringa FPA:s myndighetslinje måndag–fredag kl. 9–15 på numret 020 692 239
- skicka skyddad e-post till adressen kumppanit.neuvonta@kela.fi.
De kan ännu inte kontrollera uppgifterna i förmånsdatatjänsten Kelmu, eftersom det datainnehåll som avses i lagen om kunduppgifter ännu inte existerar. De nuvarande Suomi.fi-fullmakterna lämpar sig inte heller för behoven hos yrkesutbildade personer som arbetar inom hälso- och sjukvården.
Kelmu genomgår för närvarande en teknisk uppgradering och det datainnehåll som avses i lagen om kunduppgifter finns tillgängligt först efter det. Enligt planen kommer hälsosocialarbetare att kunna kontrollera kunduppgifter i Kelmu från och med början av 2026.
Läs mer
Nyckelord
Kontakter
FPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–15. På det här numret svarar förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.
Tel:020 634 7745viestinta@kela.fiAndra språk
Följ Kela
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela
Kelan Uudenkaupungin palvelupisteen aukioloaika muuttuu2.7.2024 10:30:00 EEST | Tiedote
Aukioloaika muuttuu Uudenkaupungin palvelupisteessä ajalla 8.7.–16.8. Palvelupiste on avoinna tiistaisin klo 12–15 ja muulloin ajanvarauksella.
Kelan strateginen tulevaisuuskuva suuntaa sosiaaliturvan palveluiden johtamista ja kehittämistä28.6.2024 14:03:50 EEST | Tiedote
Kelan tuore strateginen tulevaisuuskuva kertoo, miten Kela haluaa kehittää palvelujaan ja toimintaansa kymmenen vuoden aikajänteellä. Tavoitteissa korostuvat palveluiden digitaalisuus ja elämäntilannelähtöisyys.
Enligt FPA:s kundenkät används tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning främst för att sköta ärenden – de som använder tolkning i arbetslivet önskar kontinuitet27.6.2024 15:45:00 EEST | Tiedote
Videorna på teckenspråk publiceras under vecka 27 (1.-5.7). Enligt FPA:s kundenkät används tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning mest av personer i åldern 19–30 år. Oftast används tjänsten för att sköta ärenden, till exempel bankärenden och läkarbesök. Cirka hälften av de som är i arbetsför ålder använder tolktjänsten i arbetslivet. Kunderna önskar bland annat att oftare kunna anlita en tolk som de känner från tidigare.
Kyselyn mukaan vammaisten tulkkauspalvelua käytetään eniten asioiden hoitoon – työelämässä tulkkausta käyttävät toivovat pysyvyyttä tulkkeihin27.6.2024 15:45:00 EEST | Tiedote
Viittomakieliset videot julkaistaan viikolla 27 (1.-5.7.). Kelan asiakaskyselyn mukaan vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelua käyttävät eniten 19–30-vuotiaat. Yleisimmin palvelua käytetään asioiden hoitamiseen, kuten pankkiasiointiin ja lääkärikäynteihin. Noin puolet työikäisistä käyttää tulkkauspalvelua työelämässä. Asiakkaat toivovat Kelalta muun muassa sitä, että he voisivat useammin saada entuudestaan tutun tulkin tulkkaustilanteisiin.
Utbetalningen av folkpensioner till utlandet upphör eventuellt 2025 – så påverkas pensionstagarna26.6.2024 15:23:08 EEST | Tiedote
Regeringens proposition om en indragning av utbetalningen av folkpensioner till utlandet har sänts på remiss. Om den planerade ändringen genomförs kommer de ålderspensioner och sjukpensioner som FPA betalar ut till andra EU-länder, EES-länderna, Schweiz och Storbritannien att upphöra i början av 2025. Ändringen gäller inte familjepensionerna, barnförhöjningen och utbetalningen av fronttillägg. Ändringen gäller inte heller utbetalningen av arbetspensioner.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum