Laurea-ammattikorkeakoulusta Eurooppa-yliopisto osana kymmenen korkeakoulun verkostoa

Laurea-ammattikorkeakoulusta tulee eurooppalainen yliopisto osana Euroopan unionin Eurooppalaiset yliopistot -aloitetta. Aloitteen tavoitteena on vahvistaa korkeakoulujen strategisia kansainvälisiä kumppanuuksia ja tiivistää niiden välistä yhteistyötä Euroopassa.

Laurea kuuluu kymmenen eurooppalaisen korkeakoulun PIONEER-verkostoon, jolle Euroopan komissio 28.6.2024 myönsi Erasmus+ -ohjelmasta 14,4 miljoonan euron rahoitustuen nelivuotiskaudeksi 2025-2028. PIONEER-verkosto valittiin tuensaajaksi 56 rahoitusta hakeneen eurooppalaisen korkeakouluyhteenliittymän joukosta aihealueella 2: tuki uuden syvän institutionaalisen transnationaalisen yhteistyön aloittamiseen. Kaikkiaan rahoitusta myönnettiin 14 uudelle korkeakouluallianssille.

”Tämä on Laurealle ja sen kumppanikorkeakouluille erittäin merkittävä saavutus. Se vahvistaa niiden asemaa ja vetovoimaa eurooppalaisina korkeakouluina sekä pitkällä aikavälillä lisää niiden yhteiskunnallista vaikuttavuutta”, sanoo Laurea-ammattikorkeakoulun rehtori Jouni Koski.

Eurooppalainen PIONEER-korkeakouluverkosto edistää tulevaisuuden kaupunkien kestävää kehitystä

PIONEER-verkosto keskittyy toiminnassaan tulevaisuuden kaupunkien kestävän kehitykseen Agenda 2030:n strategisen tavoitteen 11 mukaisesti. Tarkoituksena on synnyttää uutta osaamista ja luoda alueellisia toimintamalleja, joilla kaupunkien kehittymistä voidaan tukea eurooppalaisten korkeakoulujen koulutus-, tutkimus- ja innovaatiotoiminnalla sekä ekosysteemiyhteistyöllä.

"Korkeakoulut ovat keskeisiä toimijoita Euroopan koulutus-, tutkimus- ja innovaatioympäristössä sekä vastuullisen tulevaisuuden rakentamisessa alueellisten ekosysteemiensä avulla", toteaa Laurean TKI-asioista vastaava vararehtori Mari Vuolteenaho.

PIONEER-korkeakoulut ovat monialaisia osaamiskeskittymiä, jotka tarjoavat yrityksille osaavaa työvoimaa sekä tuottavat elinkeinoelämälle ja koko yhteiskunnalle uutta tietoa tieteellisen ja soveltavan tutkimuksen avulla. PIONEER-verkosto tuo yhteen tutkijoita, kouluttajia, opiskelijoita, uudistusmielisiä kehittäjiä, liike-elämän edustajia, kaupunkipäättäjiä ja kuntalaisia työskentelemään seuraavien aiheiden parissa:

• kaupunkisiirtymän kyseenalaistaminen
  • luonto kaupungissa
  • energia kaupungissa
  • haavoittuvuus, osallisuus ja terveys kaupungissa
  • liikkuvuus
  • digitaalinen siirtymä ja
  • kestävät ja selviytymiskykyiset kaupungit.

Eurooppalainen yhteistyö mahdollistaa opiskelijoille ja henkilöstölle kansainvälistymisen ja verkostoitumisen

Opiskelijat ovat kaiken PIONEER-toiminnan keskiössä. Tavoitteena on luoda heistä tulevaisuuden johtajia ja asiantuntijoita, joilla on osaamista ja kyvykkyyttä menestyä sekä tukea paikallisyhteisön ja koko yhteiskunnan kestävää kehitystä.

”Yhteisten koulutuskokonaisuuksien sisällöllinen ja toteutusta koskeva kehittäminen on olennainen osa PIONEER-korkeakoulujen välistä yhteistyötä. Vuoteen 2028 mennessä meillä on verkkoympäristössä valmiina yhteiseurooppalainen kampus. Se mahdollistaa Laurean opiskelijoille opinnot PIONEER-kumppanikorkeakouluissa ja päinvastoin”, kertoo Laurean opetuksesta vastaava vararehtori Katri Ojasalo

Opiskelijoiden kasvua asiantuntijoiksi ja Laurean opetus- ja TKI-henkilöstön ammatillista pätevöitymistä edistetään PIONEER-korkeakouluihin suuntautuvilla vaihtojaksoilla.

”Jokaisella korkeakoulussa opiskelevalla ja siellä toimivilla asiantuntijalla tulisi olla mahdollisuus hankkia kansainvälistä osaamista maailmalta. Siksi opiskelija- ja asiantuntijavaihdot tulee olla vaivattomasti integroitavissa opintoihin ja työtehtäviin. PIONEER-yhteistyöllä edistämme tätä tärkeää päämäärää”, visioi Laurean henkilöstö- ja kansainvälisten asioiden johtaja Tiina Päivärinne.

PIONEER-verkosto on Laurean kansainvälinen strateginen kumppanuus, johon kuuluvat korkeakoulut edustavat sekä tiedeyliopistoja että ammattikorkeakouluja:

Laureassa lisätietoja PIONEER-verkoston yhteistyöstä antaa erityisasiantuntija Mika Launikari
1.-11.7.2024 välisenä aikana puhelimitse 0503442976 ja spostitse mika.launikari@laurea.fi

PIONEER-verkosto on Euroopan komission rahoittamaa toimintaa. Tässä lehdistötiedotteessa esitetyt näkemykset ja mielipiteet ovat ainoastaan tämän tekstin laatijoiden näkemyksiä eivätkä välttämättä vastaa Euroopan komission kantaa.

Opiskelijoita Laurea-ammattikorkeakoulun Leppävaaran kampuksella.
Laurea-ammattikorkeakoulun Tikkurilan kampus Vantaalla.

Vankimessut Helsingissä 2.6. – vankilasta vapautuvat tarvitsevat tukea ja palveluita31.5.2024 05:50:00 EEST | Tiedote

Vankimessut järjestetään 2.6.2024 klo. 10–15 Dallapénpuistossa Helsingissä. Rikosseuraamusalan lehtori Janika Lindström Laurea-ammattikorkeakoulusta ja Silta-Valmennusyhdistyksen toimitusjohtaja Kimmo Kumlander peräänkuuluttavat yhteiskunnalta tukea vankilasta vapautuville. Yhteiskunnan tehtävänä on antaa mahdollisuus uuteen alkuun. Vankilasta vapautuvien tukeminen on paitsi inhimillistä, myös taloudellisesti kannattavaa.