1.7.–30.11. matka Eurooppaan voi aiheuttaa väliaikaisen verenluovutusesteen

Länsi-Niilin viruksen epidemiakausi on alkamassa Euroopassa. Epidemia vaikuttaa verenluovutukseen myös Suomessa, sillä 1.7.–30.11. matkustaminen viruksen riskialueella aiheuttaa 28 vuorokauden varoajan verenluovutukseen. Rajoituksella halutaan estää mahdollinen verenluovuttajan oireettoman tartunnan siirtyminen veren välityksellä potilaaseen.

Mies istuu ja hymyilee verta luovutettuaan. Hoitaja on tehnyt kyynärtaipeeseen siteen, jossa on punainen Hengenpelastaja-tarra.
Veripalvelu

Länsi-Niilin virus leviää hyttysten välityksellä. Sitä esiintyy kesä- ja syyskaudella Etelä- ja Kaakkois-Euroopassa. Suurella osalla virustartunta on oireeton tai aiheuttaa vain lieviä oireita, kuten kuumetta ja kurkkukipua. Pahimmillaan Länsi-Niilin virus voi kuitenkin aiheuttaa vakavan aivokuumeen.

Heinäkuun alusta alkaen matkustaminen tai vähintään 20 tunnin oleskelu Länsi-Niilin viruksen riskialueella aiheuttaa 28 vuorokauden varoajan verenluovutukseen.

EU- ja EFTA-maissa Länsi-Niilin viruksen riskialueita ovat seuraavat maat tai alueet:

• Bulgaria: koko maa
  • Espanja: manner-Espanja
  • Italia: koko maa
  • Itävalta: maan itäosat Linzin ja Grazin kaupunkien välille vedetystä linjasta itään. Myös Wienissä matkustaminen aiheuttaa luovutusesteen. Linzin ja Grazin kaupungeissa matkustamisesta ei seuraa rajoitusta.
  • Kreikka: Kreikan manner, mukaan lukien Peloponnesoksen niemimaa ja Euboian saari.
  • Kroatia: koko maa
  • Ranska: eteläinen Ranska alueella, joka jää La Rochellen ja Grenoblen kaupunkien väliselle linjalle ja siitä suoraan itään Italian rajalle saakka. Rajoitus koskee myös kaupunkeja La Rochelle ja Grenoble.
  • Romania: koko maa
  • Saksa: maan koillisosat alueella, joka rajautuu Rostock-Magdeburg-Hof -linjasta itään. Luovutuseste koskee myös Berliiniä, mutta ei koske Rostockin, Madgeburgin tai Hofin kaupunkeja.
  • Unkari: koko maa

Tavallisesti EU- ja EFTA-maissa tai Iso-Britanniassa matkustamisesta ei seuraa rajoituksia verenluovutukselle Suomessa. EU-ja EFTA-maiden ja Iso-Britannian ulkopuolella matkustaminen aiheuttaa puolestaan aina vähintään 28 vuorokauden verenluovutusesteen. Veripalvelun verkkosivuilta voit tarkistaa, milloin voit taas luovuttaa ulkomaanmatkan jälkeen.

Verenluovutusmahdollisuuksia on ympäri Suomea ja joka arkipäivä tarvitaan noin 700 verenluovuttajaa. Lähimmän luovutuspaikan voi etsiä helposti Veripalvelun verkkosivuilta osoitteessa www.veripalvelu.fi/ajanvaraus.

Suomen Punaisen Ristin Veripalvelu tuottaa sairaaloille potilaiden hoidossa tarvittavia turvallisia ja tehokkaita verivalmisteita sekä laboratoriopalveluja. Huolehdimme veren keräämisestä vapaaehtoisilta verenluovuttajilta potilashoidon tarpeiden mukaisesti. Tarjoamme sairaaloille myös kantasolu- ja elinten siirtoja tukevia palveluita. Veripalvelu on voittoa tavoittelematon organisaatio. Vuosibudjettimme on noin 60 milj. euroa ja palveluksessamme on noin 500 henkilöä. Oletko kiinnostunut laajemmin Veripalvelusta? Haluaisitko mediavierailun meille? Ole yhteydessä viestintä- ja henkilöstöjohtaja Willy Toiviaiseen (puh: +358 29 300 1830, willy.toiviainen@veripalvelu.fi) tai viestinnän asiantuntija Iira Hartikaiseen (puh: +358 29 170 2324, iira.hartikanen@veripalvelu.fi)

Veripalvelu etsii harvinaisen veriryhmän omaavia – apuna tietokonepohjainen seulontamenetelmä22.5.2024 11:33:39 EEST | Tiedote

Erilaisia veriryhmiä on paljon enemmän kuin koulun biologian oppikirjoista tutut kahdeksan perusveriryhmää. Väestörakenteen muuttuessa myös luovuttajien tarve on monimuotoistunut. Veripalvelu etsii harvinaisen veriryhmän omaavia luovuttajia eri keinoin, jotta kaikille potilaille saataisiin turvattua sopivien verivalmisteiden saanti. Uusi biopankkidataa hyödyntävä menetelmä auttaa osaltaan harvinaisempien veriryhmien löytymisessä.

Pelaajien ja e-urheilijoiden yhteinen verenluovutuskampanja LastOnline käynnistyy20.5.2024 14:00:00 EEST | Tiedote

Kampanja syntyi e-urheiluorganisaatio RoundsGG Oy:n sekä Veripalvelun yhteistyöstä. Siihen ovat liittyneet merkittävät suomalaiset pelialan ja e-urheilun toimijat, kuten Suomen elektronisen urheilun liitto, Game Makers of Finland, Assembly Organizing, ja e-urheilun kilpapeliorganisaatioita, kuten HAVU Gaming. Kampanjan avulla halutaan lisätä tietoisuutta verenluovutuksen tärkeydestä, sekä tehdä verenluovutuksesta pelaajien keskuudessa yleinen tapa.