Tuire Malmstedtin uusin dekkari käsittelee Utøyan tragedian aiheuttamaa traumaa

Suositun Metso & Vauramo -dekkarisarjan neljännessä tutkitaan mystisiä katoamistapauksia. Kirjaa avatessa lukija joutuu astumaan todellisen kauhun keskelle: vuoden 2011 Utøyan kesäleirille. Malmstedt täyttää 9.7.2024 50 vuotta.

Tuire Malmstedtin Metso & Vauramo -kirjasarja on noussut suosituimpien kotimaisten dekkarisarjojen joukkoon. Malmstedtille tyypillisiä elementtejä sarjassa ovat moniulotteiset henkilöhahmot, yllättävällä tavalla yhdistyvät juonilinjat ja synkät aiheet. Metso & Vauramo -sarjan uusin osa Luusaari ottaa purtavakseen kenties vielä astetta tummemman aiheen.

Neljännen teoksen yksi juonikuvio on Utøyan surulliset tapahtumat vuonna 2011. Dekkarin tapahtumahetki on kuitenkin 2020-luku ja Jyväskylän seutu. Malmstedt kertoo uudesta kirjastaan sekä sen synkästä aiheesta näin:

”Utøya tuntui silloin sen tapahduttua 2011 aivan kamalalta ja epätodelliselta, en voinut käsittää, että nykypäivän Norjassa voi tapahtua jotain sellaista. Seurasin sen uutisointia tarkasti, vaikka jokin osa minussa ei halunnut tietää yhtään lisää. Asia jäi painamaan epätavallisen vahvana pitkäksi aikaa, ja myöhemmin tunnistin tunteen – tästä täytyy kirjoittaa kirja. Olen aiemminkin yhdistänyt todellisia tapahtumia osaksi fiktiivisiä tarinoita, tavallaan kannanottona maailman tapahtumiin nykypäivänä tai aiemmin historiassa. Ehkä juuri siksi kirjani eivät ole kovin kevyitä vaan haluan sanoa niillä jotain painavaa. Se, millaisena sanomani välittyy lukijalle, jää tietysti lukijan tulkinnan varaan ja niin sen kuuluu ollakin.”

Malmstedt painottaa, että pyrkimyksenä on kunnioittaa tapauksen uhreja, eläviä ja kuolleita, siksi kirja päätyykin terrori-iskuissa menehtyneiden listaukseen – jotta emme koskaan unohtaisi heidän nimiään.

Tuire Malmstedt  on omien sanojensa mukaan herkkä dekkaristi. Hän visualisoi tarinaansa kirjoittaessaan, ja hän on valinnut miljöiksi itselleen tuttuja ja tärkeitä paikkoja.. Tarinan henkilöistä hän pyrkii kirjoittamaan mahdollisimman moniuloitteisia. Hän tuo henkilöitä tutuksi lukijalle myös takaumilla.

Metso & Vauramo -dekkarisarjan kantavia teemoja ovat muisti ja traumat. Tuire Malmstedt (s. 1974) on pieksämäkeläinen palkittu dekkaristi ja  opettaja. Hän viimeistelee parhaillaan syksyllä ilmestyvää tietokirjaansa Kaikki valta maan päällä – Uskonnolliset kultit Suomessa.

Tuire Malmstedt täyttää 9.7.2024 50 vuotta.

Tuire Malmstedt
Luusaari
Dekkari, Aula 2023.
Metso & Vauramo -sarjaa.

Aula & Co on kasvava keskisuuri kirjankustantamo. Nuoren kustantamon hittikirjoja ovat muun muassa Heather Morrisin Auschwitzin tatuoija, maailman tunnetuimman tähtitieteilijän Neil DeGrasse Tysonin Tähtitiedettä kiireisille, maailman tunnetuimpiin fantasiakirjailijoihin lukeutuvan Leigh Bardugon teokset sekä kulttimaineeseen noussut Lucia Berlinin Siivoojan käsikirja. Sami Tissarin romaani Krysa oli Finlandia-ehdokas vuonna 2022.

Aula & Co:n on on itsenäinen kirjankustantaja.

Omakohtaisen perhetragediaromaanin kirjoittanut Kevin Chen Helsingissä 24.-27.5., pääesiintyminen Helsinki Litissä17.5.2024 11:38:53 EEST | Tiedote

Kevin Chen on taiwanilainen kirjailija. Hänen osittain omiin kokemuksiin perustuva romaaninsa Aavekaupunki kertoo vanhoillisen taiwanilaisperheen ainoasta pojasta, jolta odotetaan paljon, mutta jonka orastava homous saa vanhemmat pettymään. Kevin Chen esiintyy Helsinki Lit -tapahtumassa lauantaina 25.5 klo 12.30. Keskustelemassa on mukana Helsingin kirjamessujen ohjelmajohtaja Ville Blåfield. Helsinki Litin liput ovat loppuunmyytyjä, mutta tapahtuma striimataan. Chen on myös Akateemisessa kirjakaupassa 24.5.