Asuntokauppaa leimasivat kesäkuussa lyhentyvät myyntiajat – selvä harppaus nopeampiin kauppoihin

Kiinteistömaailman Pulssi 2.7.2024

Kiinteistömaailma välitti kesäkuussa 2024 yhteensä 922 myynti- ja vuokrakohdetta, joista 666 oli käytettyjen asuntojen välitystä, 24 uudiskohteiden välitystä ja 232 vuokravälitystä. ”Kesäkuusta muodostui asunto- ja kiinteistökaupassa tämän vuoden toiseksi paras kuukausi, mutta toukokuun lukuihin ei aivan ylletty, ja viime vuoden vertailuluvusta jäätiin kuusi prosenttia. Tilastokeskuksen kuluttajaluottamusindikaattorissakin raportoitu asunnonostoaikeiden merkittävä kasvu näkyy myös meillä: odotamme vilkastuvaa asuntokauppaa tuleville kuukausille. Jo nyt keskimääräiset myyntiajat ovat selvässä laskussa”, kertoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Mika Laurikainen.

Kiinteistömaailma-ketjun välittämien käytettyjen asuntojen ja kiinteistöjen myyntiaika kesäkuussa oli keskimäärin 74 vuorokautta, kun muilla välittäjillä se oli samaan aikaan keskimäärin 101 vuorokautta*.

”Alkuvuoden aikana myyntiajat ovat kuukausi kuukaudelta lyhentyneet, ja nyt kesäkuussa nähtiin selvä harppaus nopeampiin kauppoihin. Siinä missä toukokuussa keskimääräinen myyntiaika oli meillä vielä 85 vuorokautta, oli se kesäkuussa enää 74 vuorokautta”, Laurikainen sanoo.

Lyhyemmät myyntiajat yhdistettynä Tilastokeskuksen viime viikolla julkaisemiin toukokuun ennakkotietoihin vanhojen asuntojen hinnannoususta edelliskuuhun nähden (koko maa +1,0% ja PKS +2,3%) kertovat konkreettisesti asuntokaupan olevan siirtymässä kohti normaalimpia aikoja.

”Tilastokeskuksen kuluttajaluottamusindikaattorin raportoima merkittävä asunnonostoaikeiden kasvu kesäkuussa todentaa sen, josta välittäjämme eri puolilta maata ovat jo muutamien viikkojen ajan kertoneet. Patoutuneita kodinvaihtotarpeita aletaan purkaa loppukevään ja alkukesän inflaatio- ja korkouutisten rohkaisemina”, Laurikainen sanoo.

*Lähde: KVKL:n Hintaseurantapalvelu. Kiinteistömaailman välittämien käytettyjen kohteiden keskimääräinen myyntiaika kesäkuussa oli 74 vrk, ja muilla välitysliikkeillä (pl. Kiinteistömaailman kohteet) se oli ennakkotiedon mukaan 101 vrk. Kun Kiinteistömaailman kohteet lasketaan mukaan, oli kaikkien Suomessa toimivien välittäjien keskimääräinen myyntiaika käytetyissä kohteissa 93 vrk. Keskimääräistä nopeampien myyntiaikojen taustalla Kiinteistömaailmassa on yhteismyynti toimintatapana sekä mm. aktiivinen sähköisen kaupankäynnin hyödyntäminen.

Mika Laurikainen, toimitusjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, puh. 040 5607514

Taina Mustamo, viestintä- ja henkilöstökehittämisjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, puh. 0504240045

Suomessa Kiinteistömaailma on maan suurin kiinteistönvälitysketju, jossa työskentelee yli 500 asuntokaupan ammattilaista reilussa sadassa yrittäjävetoisessa asuntomyymälässä ympäri Suomen. Yritys perustettiin vuonna 1990. Baltian maissa (Viro, Latvia, Liettua) Kiinteistömaailma toimii Ober-Haus -brändillä. Kiinteistömaailma osti Ober-Hausin liiketoiminnan vuonna 2021.

Suomessa Kiinteistömaailma on maan suurin kiinteistönvälitysketju, jossa työskentelee yli 500 asuntokaupan ammattilaista reilussa sadassa yrittäjävetoisessa asuntomyymälässä ympäri Suomen. Yritys perustettiin vuonna 1990.