Övervikt förkortar våra sällskapsdjurs livslängd och ökar risken för sjukdomar

Under semestern njuter vi av godsaker. Det är viktigt att vara noggrann med sällskapsdjurens kost också under semestern, eftersom ett överviktigt djur drabbas av samma problem som vi människor. Mängden mat och motion är lika viktiga för djurens vikthantering som för människan.

De vanligaste problemen med övervikt hos sällskapsdjur inkluderar ledproblem, diabetes och inflammation i hudveck. Övervikt kan också förvärra redan befintliga sjukdomar, som hjärtsvikt eller lungsjukdomar. Många överviktiga djur utvecklar artros eftersom vikten belastar och sliter på lederna. Artros gör rörelse smärtsamt, vilket leder till minskad energiförbrukning, och ökar risken för att djuret blir fetare.

Katter kan få urinproblem och diabetes till följd av övervikt. Fetma gör andningen ännu svårare för trubbnosiga hundar.

Revbenen känns inte på överviktiga hundar och katter

Det bästa sättet att identifiera övervikt hos hundar och katter är genom att se på kroppsformen. Midjan syns inte tydligt.  En överviktig hunds mage är rund ovanifrån och från sidan sett. Karaktäristiskt för överviktiga katter är en hängande mage.

Ägaren vänjer sig lätt vid sitt sällskapsdjurs utseende, därför kan gradvis ackumulerad övervikt lätt gå obemärkt. Revbenen är knappt kännbara när man lätt känner efter med fingrarna på ett överviktigt djur, eller så känns de inte alls.

Kraftig övervikt påverkar hundens och kattens normala rörelseförmåga. En överviktig hund blir lättare andfådd, och en tidigare aktiv hund kan bli ovillig att röra på sig.  Det syns ofta på pälsen att en katt är överviktig. På grund av fetma eller artros kan katten inte längre böja sig för att rengöra sig ordentligt, vilket kan resultera i att pälsen på länden blir smutsig, fet och tovig.

Sterilisering ökar risken för övervikt

Den ideala kroppsvikten för hundar beror på ras och individ. Vanligtvis når en hund sin idealvikt vid cirka ett och ett halvt års ålder. Få hundar är överviktiga vid den åldern, så man kan använda vikten som en jämförelse senare.

Det viktigaste för att behålla idealvikten är att räkna in godsakerna i husdjurets dagliga matranson. Godsaker innehåller mycket energi, vilket gör att det dagliga energi-intaget enkelt kan bli för högt. Bättre form av kärlek än godsaker, är att tillsammans gå ut på promenad!

Sterilisering och kastrering minskar ämnesomsättningen, vilket gör att hundar och katter lättare går upp i vikt. Efter operationerna måste man komma ihåg att inte ge sitt djur för stora matportioner. Det är också bra att övergå till mat med lägre energi-innehåll, som är avsedd för kastrerade/steriliserade hundar eller katter.

Viktminskning får inte ske för snabbt

Det bästa sättet att minska ett sällskapsdjurs vikt, är genom att justera mängden mat och följa rätt sorts kost. Mängden fett, fiber och protein måste vara balanserad också vid viktminskning, och vikten får inte minskas för snabbt. Det finns särskilda dieter med låg fettprocent för viktminskning som ger mättnadskänsla, ökar ämnesomsättningen och bränner fett. Man ska undvika att hålla sitt djur hungrigt.

Problem med viktminskningen beror oftast på att mängden mat minskas så mycket att djuret är konstant hungrigt, och därför ber, tigger och stjäl mat. Detta händer ofta om man försöker minska vikten med vanlig hund- eller kattmat.

Förutom rätt kost är det viktigt att se till att djuret får tillräckligt med motion både genom utomhus- och inomhusaktiviteter. Om hunden eller katten har utvecklat ledproblem eller andra hälsobesvär på grund av övervikt, bör detta tas i beaktande när man planerar mängd och intensitet av motionen.

Veterinär Beatrice Cleve, 045 6791 406, beatrice.cleve@evidensia.fi

Evidensias nätverk med 47 veterinärkliniker och sjukhus erbjuder omfattande vård för husdjur dygnet runt över hela Finland. Evidensias nätverk, som inkluderar Evidensia och Omaeläinklinikka, är en del av IVC Evidensia, Europas största leverantör av veterinärtjänster, med över 2 500 veterinärkliniker och sjukhus i 20 länder.