Lee Erwin vahvistaa HJK:n hyökkäystä

Veikkausliigan maalikuninkaan sopimus on loppukauden mittainen.

Veikkausliigakauden 2022 maalikuningas Lee Erwin siirtyy HJK:n riveihin loppukauden mittaisella sopimuksella. Erwin läpäisi tiistaina lääkärintarkastuksen ja liittyy joukkueharjoituksiin keskiviikkona.

Hakassa voittamansa maalikuninkuuden jälkeen Erwin edusti puolitoista vuotta libanonilaista Al-Ahedia, jossa hyökkääjän sopimus umpeutui kesäkuun lopussa.

– Tuntuu erittäin hyvältä olla täällä. Olisin halunnut tulla jo kauden alussa, mutta en lopulta pystynytkään irroittautumaan edellisestä seurasta. Mutta nyt olen täällä, ja odotan kovasti pääseväni osaksi joukkuetta, Erwin kertoo.

Erwin teki lähtemättömän vaikutuksen suomalaiseen jalkapallokansaan toissakaudella, kun 188-senttinen skotti paukutti 20 maalillaan Hakan sensaatiomaisesti neljänneksi ja eurokentille asti. Tällä vuosituhannella ani harva on Veikkausliigassa yltänyt yhden kauden aikana 20 maaliin – Erwinin lisäksi vain HJK:n Paulus Roiha (2001) ja João Klauss (2018) sekä Interin Timo Furuholm (2011).

Puolitoista vuotta sitten kärkimiehelle riitti halukkaita ottajia – samoin nyt.

– Itse asiassa olin suunnitellut jatkavani pelaamista Lähi-idässä, minulla oli siellä ja myös Euroopassa tiettyjä vaihtoehtoja. Mutta sitten juttelin talvella Ossin (Hakassa Erwiniä valmentanut Virta) kanssa. Tunnen HJK:n ja tiedän kuinka hyvä seura on, joten halusin osaksi tätä projektia. Haluan, että voitamme tietenkin mestaruuden ja menemme pitkälle Euroopassa.

Al-Ahedissa Erwin johdatti maaleillaan joukkueen Libanonin liiga- ja cup-mestariksi. Tänä keväänä joukkue ylsi finaaliin Aasian toiseksi korkeimmassa seurajoukkuekilpailussa AFC Cupissa, jota voisi Euroopassa verrata Eurooppa-liigaan.

Erwin kertoo, että eksoottisesta kokemuksesta jäi vain hyviä muistoja.

– Tottakai alue on epävakaa, mutta itselläni ei ole mitään pahaa sanottavaa elämästä Beirutista, seurasta tai pelaamisesta siellä, päinvastoin. Pääsin pelaamaan paikoissa, joihin tuskin olisin koskaan muuten päätynyt, vaikkapa Saudi-Arabiassa, Omanissa tai Irakissa. Mutta nyt on aika voittaa yksi pokaali lisää Helsingissä.

Bolt Arenalla maalarihommat ovat Erwinille entuudestaan tuttuja: Hän laittoi toissakaudella pallon verkkoon Boltilla niin HJK:ta, HIFK:ta kuin evakko-Honkaakin vastaan.

– HJK varmisti silloin mestaruuden juuri meitä vastaan Valkeakoskella. Se pettymyksen tunne on jäänyt takaraivoon: Tänä vuonna haluan olla eri puolella kuin pettyneet vastustajat!

Tervetuloa Klubiin, Lee!